VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Hej
Ni som har provkört och prov lyssnat på bara högtalare fram.
Blir ljudet dåligt i hela bilen?
Hörs ljudet dåligt bak så man får skruva upp så dom som sitter fram blir döva?
Håller med att det känns bra konstigt att det inte sitter högtalare bak i alla modeller.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

Är det någon som har beställt en ID.3 som kan svara på hur lång tid det tog innan beställningen bytt status från "beställd" till att den produktionsplanerats (på "min volkswagen")?

Jag beställde en ID.3 med Family-paket och cykelkroken för ca 1,5 vecka sedan och det har inte hänt något. Säljaren sa att den skulle tillverkas i spannet v40-v42.. men jag har en svag känsla att det var taget ur luften...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
Håller inte helt med där. Bak högtalare gör att du får bättre ljud i hela bilen tycker jag.. Baksäte värmare är bara för de som sitter bak och de gör jag aldrig :lol:

Men helt seriöst så är baksäte värme inte standard på något sätt men högtalare bak får du i princip i vilken billig bil som.
Hur kam bakre högtalare förbättra ljudet fram? Lyssnar man på musiken i stereo ska den komma från 2 högtalare framför dig .
Då får en jämn ljudbild i hela bilen.. Jag tycker de är uppenbart att förutsättningarna för bättre ljud ökar. Se bara i en bio, även om de är 7.1 ljud så har de väldigt många fler högtalare än så..
Blanda inte bio och musik i stereo.
På bio ska du vara i centrum som att du är med i filmen. När du lyssnar på musiken vill du inte vända dig för att se var piano ljudet kommer ifrån.
"Vi rekommenderar att du börjar med att placera högtalarna så att de utgör två av hörnen i en liksidig triangel så att avståndet mellan högtalarna är lika långt som det är från varje högtalare till den plats där du sitter och lyssnar."
https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... ogtalaren/
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

krille skrev:
Är det någon som har beställt en ID.3 som kan svara på hur lång tid det tog innan beställningen bytt status från "beställd" till att den produktionsplanerats (på "min volkswagen")?

Jag beställde en ID.3 med Family-paket och cykelkroken för ca 1,5 vecka sedan och det har inte hänt något. Säljaren sa att den skulle tillverkas i spannet v40-v42.. men jag har en svag känsla att det var taget ur luften...
Jag beställde min för en månad sedan, skulle byggas denna veckan men inget har hänt i appen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
Håller inte helt med där. Bak högtalare gör att du får bättre ljud i hela bilen tycker jag.. Baksäte värmare är bara för de som sitter bak och de gör jag aldrig :lol:

Men helt seriöst så är baksäte värme inte standard på något sätt men högtalare bak får du i princip i vilken billig bil som.
Hur kam bakre högtalare förbättra ljudet fram? Lyssnar man på musiken i stereo ska den komma från 2 högtalare framför dig .
Då får en jämn ljudbild i hela bilen.. Jag tycker de är uppenbart att förutsättningarna för bättre ljud ökar. Se bara i en bio, även om de är 7.1 ljud så har de väldigt många fler högtalare än så..
Blanda inte bio och musik i stereo.
På bio ska du vara i centrum som att du är med i filmen. När du lyssnar på musiken vill du inte vända dig för att se var piano ljudet kommer ifrån.
"Vi rekommenderar att du börjar med att placera högtalarna så att de utgör två av hörnen i en liksidig triangel så att avståndet mellan högtalarna är lika långt som det är från varje högtalare till den plats där du sitter och lyssnar."
https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... ogtalaren/
Inte så lätt I en bil att få så optimala förhållanden och jo man kan jämföra med en bio för visst kan de göra riktade ljud men de vill också skapa en jämn ljudbild så alla kan uppleva samma sak.
I en bil så kan du även använda digital teknik för att skapa en bättre ljudbild men tror ju inte de finns i Id3.
Men ja du får såklart ha din åsikt och jag har min hur man får bra ljud i en BIL.
Oavsett så är de snålt av vw, jag kollade vår Peugeot 208 som tillhör de billigare bilarna du kan få på marknaden och de har högtalare både fram och bak.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Det är ganska tyst i baksätet. Vilket tonåringen uppskattar på morgonen. När jag provpoppade en feelgood (Coldplay) på rätt volym så saknade jag litet rymd. Så visst sjutton är det skillnad utan stöd bakifrån.
Det jobbiga är att det saknas fördraget kablage och det är kontakt till dörrarna. Så man måste stifta upp kontakterna, dvs lära sig deras system, för att kunna tjuvkoppla in sig på framdörrarnas högtalare även om man använder egen förstärkare. Irriterande merarbete för kunden. För att VW skulle spara in typ 100 kr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

PapaD skrev:
Det är ganska tyst i baksätet. Vilket tonåringen uppskattar på morgonen. När jag provpoppade en feelgood (Coldplay) på rätt volym så saknade jag litet rymd. Så visst sjutton är det skillnad utan stöd bakifrån.
Det jobbiga är att det saknas fördraget kablage och det är kontakt till dörrarna. Så man måste stifta upp kontakterna, dvs lära sig deras system, för att kunna tjuvkoppla in sig på framdörrarnas högtalare även om man använder egen förstärkare. Irriterande merarbete för kunden. För att VW skulle spara in typ 100 kr.
Det var inte för att VW skulle spara 100kr, det var för att de flesta kunderna skall välja det dyra paketet och ge VW betydligt större vinstmarginal på bilarna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

Hade dom bara skippat bakhögtalare på det billigaste paketet så hade det troligtvis vara för att locka upp till nästa, men, om man måste upp till högsta så är det ju något annat.

Är som sagt inte många kronor det handlar om.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

De flesta väljer högsta - välkommen till VW-s prispolitik.


"-Lägg till för dyra paketet, bilen blir osäljbar i andra hand utan bakhögtalare osv"
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

BrooklynS skrev:
PapaD skrev:
Det är ganska tyst i baksätet. Vilket tonåringen uppskattar på morgonen. När jag provpoppade en feelgood (Coldplay) på rätt volym så saknade jag litet rymd. Så visst sjutton är det skillnad utan stöd bakifrån.
Det jobbiga är att det saknas fördraget kablage och det är kontakt till dörrarna. Så man måste stifta upp kontakterna, dvs lära sig deras system, för att kunna tjuvkoppla in sig på framdörrarnas högtalare även om man använder egen förstärkare. Irriterande merarbete för kunden. För att VW skulle spara in typ 100 kr.
Det var inte för att VW skulle spara 100kr, det var för att de flesta kunderna skall välja det dyra paketet och ge VW betydligt större vinstmarginal på bilarna...
Ja deras förebild är ju Tesla :lol: fattas högtalare i TM3 utan premiumpaketet. Kostar väl också bara hundralappar. Just saying
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: VW I.D

Inlägg av bat »

MarkusL skrev:
krille skrev:
Är det någon som har beställt en ID.3 som kan svara på hur lång tid det tog innan beställningen bytt status från "beställd" till att den produktionsplanerats (på "min volkswagen")?

Jag beställde en ID.3 med Family-paket och cykelkroken för ca 1,5 vecka sedan och det har inte hänt något. Säljaren sa att den skulle tillverkas i spannet v40-v42.. men jag har en svag känsla att det var taget ur luften...
Jag beställde min för en månad sedan, skulle byggas denna veckan men inget har hänt i appen.
Hade de inte byggt en väldig massa bilar redan? Eller är det mer "bygger", dvs konfigga för den specifika marknaden?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
Håller inte helt med där. Bak högtalare gör att du får bättre ljud i hela bilen tycker jag.. Baksäte värmare är bara för de som sitter bak och de gör jag aldrig :lol:

Men helt seriöst så är baksäte värme inte standard på något sätt men högtalare bak får du i princip i vilken billig bil som.
Hur kam bakre högtalare förbättra ljudet fram? Lyssnar man på musiken i stereo ska den komma från 2 högtalare framför dig .
Då får en jämn ljudbild i hela bilen.. Jag tycker de är uppenbart att förutsättningarna för bättre ljud ökar. Se bara i en bio, även om de är 7.1 ljud så har de väldigt många fler högtalare än så..
Blanda inte bio och musik i stereo.
På bio ska du vara i centrum som att du är med i filmen. När du lyssnar på musiken vill du inte vända dig för att se var piano ljudet kommer ifrån.
"Vi rekommenderar att du börjar med att placera högtalarna så att de utgör två av hörnen i en liksidig triangel så att avståndet mellan högtalarna är lika långt som det är från varje högtalare till den plats där du sitter och lyssnar."
https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... ogtalaren/
Bra hemma i lyssningsrum, men funkar inte i en bil (om du inte har mittsäte som i McLaren F1, kombinerat med en kupé stort som ett vardagsrum utan för mycket nära reflektioner).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
BrooklynS skrev:
PapaD skrev:
Det är ganska tyst i baksätet. Vilket tonåringen uppskattar på morgonen. När jag provpoppade en feelgood (Coldplay) på rätt volym så saknade jag litet rymd. Så visst sjutton är det skillnad utan stöd bakifrån.
Det jobbiga är att det saknas fördraget kablage och det är kontakt till dörrarna. Så man måste stifta upp kontakterna, dvs lära sig deras system, för att kunna tjuvkoppla in sig på framdörrarnas högtalare även om man använder egen förstärkare. Irriterande merarbete för kunden. För att VW skulle spara in typ 100 kr.
Det var inte för att VW skulle spara 100kr, det var för att de flesta kunderna skall välja det dyra paketet och ge VW betydligt större vinstmarginal på bilarna...
Ja deras förebild är ju Tesla :lol: fattas högtalare i TM3 utan premiumpaketet. Kostar väl också bara hundralappar. Just saying
Trodde M3 enbart fanns med Premium ljudsystem (14 högtalare + subwoofer), men jag kanske minns fel?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Har någon provkört Life versionen av ID.3 i Sverige eller finns det bara 1st Max hos alla återförsäljare?
Vore intressant att se hur mycket man i praktiken skulle sakna tex:
- Backkamera
- LED Matrix strålkastare
- Variabelt lastgolv
- Genomlastningslucka
- Högtalare bak

Gissar att jag främst skulle sakna backkameran pga laddluckans placering.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ledmatrix ljusen tycker jag mycket om. Detta är min första bil där jag inte kommer komplettera med extraljus.
Backkameran är rätt kass jämfört med min gamla Leaf som har 360 vy. Måste iaf lyssna mig fram när jag skall parkera i parkeringshus.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
- Backkamera
För mig är backkameran en säkerhetsgrej. En modern bil ska ha backkamera som standard enligt min mening. Borde ge sämre Euro NCAP om bilen saknar det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
- Backkamera
För mig är backkameran en säkerhetsgrej. En modern bil ska ha backkamera som standard enligt min mening. Borde ge sämre Euro NCAP om bilen saknar det.
Detta är en helt seriös fråga..
Varför ser du de som en säkerhets grej? Är de backa på barn/människor eller hur är din tanke?
Jag gillar verkligen back kamera men ser de nog inte som ett måste ut säkerhets aspekten..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Krav på backkamera införs 2022.
De nya EU-kraven.

En mängd säkerhetssystem blir obligatoriska på nya bilar från 2022. Det bestämde EU när parlamentet sammanträdde för sista gången den här mandatperioden.

Framtidens bilar måste ha automatiskt bromssystem med ljudsignal, backkamera eller sensorer samt varningssignal när föraren tappar kontrollen över bilen eller är disträ. Alla bilar måste även ha det i dag frivilliga automatiserade körningssystemet.
Dessutom måste alla bilar ha en så kallad svart låda, som ska registrera information runt eventuella olyckor. I dag ger den rabatt på motorförsäkring i många länder.
Det ska finnas ett varningssystem som visar när man överskrider hastighetsbegränsningen. Förutom en varningssignal kan det handla om en vibrerande gaspedal.

https://motorbranschen.mrf.se/de-nya-eu-kraven/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
- Backkamera
För mig är backkameran en säkerhetsgrej. En modern bil ska ha backkamera som standard enligt min mening. Borde ge sämre Euro NCAP om bilen saknar det.
Detta är en helt seriös fråga..
Varför ser du de som en säkerhets grej? Är de backa på barn/människor eller hur är din tanke?
Jag gillar verkligen back kamera men ser de nog inte som ett måste ut säkerhets aspekten..
Moderna bilar är ju helt omöjliga när det gäller sikten bakåt. De är mer eller mindre som skåpbilar som saknar bakruta. Man måste ha tekniska hjälpmedel för att kunna backa på ett säkert sätt.
Parkeringsensorer är bra, men de ger mycket false positives, det räcker att garaget är lite trångt eller att det växer ett grässtrån bakom bilen, och så tjuter de. Jag brukar för det mesta ignorera backsensorernas piiiiiiiiip. Backkamera är ett måste.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Krav på backkamera införs 2022.
Inte enligt ditt citat. Det står "backkamera eller sensorer".

Jag tycker också det borde finnas kamera i alla bilar vid det här laget. Tillverkare som flyttar denna del till dyrare paket istället för att ha det som standard gör det ju enbart för att få folk att uppgradera och betala mer, vilket stör mig en hel del.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

När jag hade precis köpt min e-tron berättade säljaren för mig att han hade en kund som hade lyckats köpa en e-tron utan backkamera. Det var ett jättebekymmer för honom eftersom han var rädd att han skulla backa över katten. Bilen är ju så tyst och djuren märker inte när man kör iväg. Jag har gjort samma erfarenhet med mina hundar. Det var precis därför jag ville ha 3D-vy så jag kan se alla djur bakom och framför bilen.
För stackarn som inte hade backkamera gick det inte ens att eftermontera den. Surt, riktigt surt. På en bil för en miljon kronor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
När jag hade precis köpt min e-tron berättade säljaren för mig att han hade en kund som hade lyckats köpa en e-tron utan backkamera. Det var ett jättebekymmer för honom eftersom han var rädd att han skulla backa över katten. Bilen är ju så tyst och djuren märker inte när man kör iväg. Jag har gjort samma erfarenhet med mina hundar. Det var precis därför jag ville ha 3D-vy så jag kan se alla djur bakom och framför bilen.
För stackarn som inte hade backkamera gick det inte ens att eftermontera den. Surt, riktigt surt. På en bil för en miljon kronor.
Låter som säljaren inte hade koll. Går alldeles utmärkt att eftermontera backkamera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Låter som säljaren inte hade koll. Går alldeles utmärkt att eftermontera backkamera.
Till mig sa han att han hade grävt i detta och kommit fram till att det inte var möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

VW I.D

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
Låter som säljaren inte hade koll. Går alldeles utmärkt att eftermontera backkamera.
Till mig sa han att han hade grävt i detta och kommit fram till att det inte var möjligt.
Okej, Nicholas i Stockholm har gjort det på några Etron och Q8 osv. Åt just Audi
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
- Backkamera
För mig är backkameran en säkerhetsgrej. En modern bil ska ha backkamera som standard enligt min mening. Borde ge sämre Euro NCAP om bilen saknar det.
Detta är en helt seriös fråga..
Varför ser du de som en säkerhets grej? Är de backa på barn/människor eller hur är din tanke?
Jag gillar verkligen back kamera men ser de nog inte som ett måste ut säkerhets aspekten..
Moderna bilar är ju helt omöjliga när det gäller sikten bakåt. De är mer eller mindre som skåpbilar som saknar bakruta. Man måste ha tekniska hjälpmedel för att kunna backa på ett säkert sätt.
Parkeringsensorer är bra, men de ger mycket false positives, det räcker att garaget är lite trångt eller att det växer ett grässtrån bakom bilen, och så tjuter de. Jag brukar för det mesta ignorera backsensorernas piiiiiiiiip. Backkamera är ett måste.
Sätt upp sensorer i garaget, kostar inte många kronor och funkar oavsett bil.

Har satt en för att kunna parkera så nära garageporten som möjligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar