ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Re: VW I.D
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?Yeahman82 skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Några har ändå gjort det.taliz skrev:Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?Yeahman82 skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Re: VW I.D
Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
VW gör rätt bullriga bilar. Är inte förvånad. Lite synd. Förbränningsmotorn låter inte mycket i konstant fart så det tror jag inte på att det är.Svenssons skrev:Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
E-Tron och EQC bevisar att det går att bygga elbilar som upplevs tysta.
Re: VW I.D
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Re: VW I.D
De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Re: VW I.D
Låter som dom pratar om vindljud?Yeahman82 skrev:Några har ändå gjort det.taliz skrev:Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?Yeahman82 skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
När ska VW släppa ut dom andra utrustningens nivåerna för ID.4?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: VW I.D
Dom säger nog fel i inslaget. Samma däck (Pirelli Scorpion Winter) som alla andra test så det kan bara bli bättre med andra ord.Yeahman82 skrev:De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Re: VW I.D
Och som vanligt censurerar du det som inte passar digtaliz skrev:Låter som dom pratar om vindljud?taliz skrev:Några har ändå gjort det.Yeahman82 skrev:Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?taliz skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?!
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Re: VW I.D
"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Vad menar du med det?taliz skrev:"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Re: VW I.D
Vad jag skrev.nek0 skrev:Vad menar du med det?taliz skrev:"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.
Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.
Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Men mjukvaran har ännu inte släppts som leveransklar utan är fortfarande pre-release. När ID.4 börjar levereras i Sverige ska mjukvaran vara leveransklar.taliz skrev:Vad jag skrev.nek0 skrev:Vad menar du med det?taliz skrev:"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
Det kommer lyckligtvis inte vara samma mjukvara i ID.4 som fanns för ID.3 när den började tillverkas för 1 1/2 år sedan som taliz antyder. Om nu någon trodde det...
Re: VW I.D
Lika ovetenskapligt, men där vi bor så ser man en hel massa Teslor (nästan lika vanliga som fossil-Porsche nu), men numera är även både PS2:or och Taycan:er inte någon ovanlig syn.Fredrik j skrev:En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.NiklasTesla skrev:Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.Fredrik j skrev:Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Mvh
Hur ser siffrorna ut för tesla tror du?
Inte sett någon endaste ID3:a än, men håller span då det finns en liten del andra små elbilar som gamla BMW i3:or och nyare Mini electric.
Känns oavsett modeller som elbilar är ganska starkt på frammarsch just nu!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.Maw skrev:Men mjukvaran har ännu inte släppts som leveransklar utan är fortfarande pre-release. När ID.4 börjar levereras i Sverige ska mjukvaran vara leveransklar.taliz skrev:Vad jag skrev.nek0 skrev:Vad menar du med det?taliz skrev:"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
Det kommer lyckligtvis inte vara samma mjukvara i ID.4 som fanns för ID.3 när den började tillverkas för 1 1/2 år sedan som taliz antyder. Om nu någon trodde det...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Precis, det är fortfarande pre release SW i ID3.martinot skrev:Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
Versionen med OTA som ska komma under Q1 till ID3 och ID4 är den första riktiga releasen
Re: VW I.D
Jo det var därför jag frågade vad han menade.Maw skrev:Precis, det är fortfarande pre release SW i ID3.martinot skrev:Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
Versionen med OTA som ska komma under Q1 till ID3 och ID4 är den första riktiga releasen
Re: VW I.D
Min poäng var att det verkar som att ID3 i väldigt många fall rullar som andrabil i familjer som bor i villa. Jag tror väldigt få av dessa använder snabbladdning utan laddar hemma.martinot skrev:Lika ovetenskapligt, men där vi bor så ser man en hel massa Teslor (nästan lika vanliga som fossil-Porsche nu), men numera är även både PS2:or och Taycan:er inte någon ovanlig syn.Fredrik j skrev:En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.NiklasTesla skrev:Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.Fredrik j skrev:Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Mvh
Hur ser siffrorna ut för tesla tror du?
Inte sett någon endaste ID3:a än, men håller span då det finns en liten del andra små elbilar som gamla BMW i3:or och nyare Mini electric.
Känns oavsett modeller som elbilar är ganska starkt på frammarsch just nu!
När jag frågade hur siffrorna ser ut för Tesla menade jag hur många som inte kan ladda hemma och är beroende av snabbladdning. Antagligen fler än för ID3.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?Zalman3 skrev:Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.
Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.
Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
De är olika på så sätt att den ena är en modern crossover och den andra är en traditionell kombi.Bjelke skrev:Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?Zalman3 skrev:Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.
Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.
Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De är väl lika på så sätt att de som familjebilar löser samma uppgift och riktar sig till samma målgrupp.
Re: VW I.D
Men visst hade en Passat varit mindre märkligt att jämföra med?Maw skrev:De är olika på så sätt att den ena är en modern crossover och den andra är en traditionell kombi.Bjelke skrev:Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?Zalman3 skrev:Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.
Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.
Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De är väl lika på så sätt att de som familjebilar löser samma uppgift och riktar sig till samma målgrupp.
Passat säljer ju dessutom bättre än V90. Eller varför inte jämföra med en VW Tiguan? VW-handlaren jag pratade med trodde på att det var just Tiguanköparna som lättast skulle gå över till ID4.
Re: VW I.D
De kostar lika mycket efter bonus/malus, lastar lika mycket (543 vs 560 liter) är ungefär lika rymliga, har ungefär samma prestanda (0-100 på 8,5 resp 8 sekunder), har ungefär lika mycket utrustning... De fyller kort sagt samma behov till samma pris.Bjelke skrev:Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?Zalman3 skrev:Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.
Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.
Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år. En bekant har en BMW X5 40i och en BMW 850i cab. Han mailade mig nyligen och frågade vad jag tyckte om de här nya elbilarna (ID.4, Enyaq, Q4 osv) som kommer. Jag svarade att E-Tron nog är mer hans stil och att det är fina erbjudanden på dem nu. Nu ska han nog prova en sån, men behåller X5:an "utifall han måste köra långt". Vilket han aldrig gör. På BMW fick han av en säljare höra att det tog säljarens kompis 18 timmar att köra från Uppsala till Åre med dennes E-Tron. Ja, och så skrockade de väl lite åt de här nya tokigheterna.
Min gissning är att han säljer sin X5 efter några månader med E-Tron. Ska bli mycket intressant att följa. Så sent som i höstas skrev han att han absolut måste ha en riktig motor i bilen, annars är det ingen riktig bil. Så han har redan kommit en bit på väg.