VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

TobbeTesla skrev:
Yeahman82 skrev:
Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.
Ja dels det och dels vill jag ju att bilen ska hålla sig fin så länge som jag har den. Jag förstår att noggrann handtvätt är det bästa men tiden och bilintresset räcker inte till för det :)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Yeahman82 skrev:
TobbeTesla skrev:
Yeahman82 skrev:
Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.
Ja dels det och dels vill jag ju att bilen ska hålla sig fin så länge som jag har den. Jag förstår att noggrann handtvätt är det bästa men tiden och bilintresset räcker inte till för det :)
Det faller nog inom normalt slitage så du kan nog vara lugn. Men du kan ju alltid dubbelkolla med bilfirman.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Varför är det viktigare att inte ha tvättrepor på en bil man äger men inte på en bil man leasar? Antingen stör man sig på dem eller inte. Spelar väl ingen roll hur man finansierat den?

Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Varför är det viktigare att inte ha tvättrepor på en bil man äger men inte på en bil man leasar? Antingen stör man sig på dem eller inte. Spelar väl ingen roll hur man finansierat den?

Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Ofta är ju ”bekymmersfritt” ett argument för att leasa bil. I själva verket är det ju tvärt om.
Jag har en kompis som la mycket omsorg på att han skulle lämna tillbaka bilen med både sommar och vinterdäck precis över gränsen för godkänt slitage. När han sent i leasingperioden fått skador som han själv bedömde som vara gränsen för normalt slitage blev han ju nästan paranoid.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Man man tycka det men det är knappast det man har hört från en del som leasat bilar. Där kan minsta lilla skråma kosta extra vilket gör att trots att brukaren tyckt att det är normalt slitage så blir det dyrt när man lämnar in bilen.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Man man tycka det men det är knappast det man har hört från en del som leasat bilar. Där kan minsta lilla skråma kosta extra vilket gör att trots att brukaren tyckt att det är normalt slitage så blir det dyrt när man lämnar in bilen.
Just denna fråga gällde dock förmånsbil och där är det inte jag som får betala för eventuellt onormalt slitage (tror jag). Men ja, jag ser fram emot ett helt bekymmersfritt "bilägande" och vill då helst inte behöva tänka på hur jag tvättar bilen. Lite tvättrepor har då aldrig stört mig tidigare, men då har jag aldrig haft en ny bil tidigare.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Det handlar ju om restvärdet. När leasingkostnaden beräknats räknar man ju med ett förväntat restvärde som ju måste vara marknadsvärdet + försäljningskostnaden. Om bilen är värd mindre spricker kalkylen och då klagar leasinggivaren.
Sen har jag fått exempel på när handlare utnyttjar besiktningsresultatet för att få leasa ut en ny bil.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
VW gör rätt bullriga bilar. Är inte förvånad. Lite synd. Förbränningsmotorn låter inte mycket i konstant fart så det tror jag inte på att det är.

E-Tron och EQC bevisar att det går att bygga elbilar som upplevs tysta.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Låter som dom pratar om vindljud?

"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?! :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

När ska VW släppa ut dom andra utrustningens nivåerna för ID.4?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.
Dom säger nog fel i inslaget. Samma däck (Pirelli Scorpion Winter) som alla andra test så det kan bara bli bättre med andra ord.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Låter som dom pratar om vindljud?

"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?! :roll:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Screenshot_20210124-211034_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar