VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

chaffis75 skrev:
Tellus skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)
Att den fick mer utrustning förändrar ju inte att den i princip aldrig släpptes som 35000 dollar bil. Jo vet de sålde några men de var ju en symbolisk handling.
Sen om du inte ser att tesla haft några problem så är mitt förslag att öppna ögonen. Jag säger inte att alla haft de men problem finns.
35000 dollars bilen fanns i 1,5år fram till november 2020

https://electrek.co/2020/11/16/tesla-st ... r-refresh/

Bortser man från panel gaps och värmepump problem i 2021 så är model 3 kung

https://cleantechnica.com/2020/09/09/an ... lity-king/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Härligt att höra, får jag fråga vilken stad du klämde på den?
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Dodde skrev:
Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Härligt att höra, får jag fråga vilken stad du klämde på den?
Möller bil i Enköping. Men jag har läst att den finns på flera ställen.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Posta gärna lite citat om du känner för det, har inte FB själv men roligt att höra vad folk säger. :)
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

pingflood skrev:
Posta gärna lite citat om du känner för det, har inte FB själv men roligt att höra vad folk säger. :)
Hittade bara två nu, men jag letade inte så noga:

"Lyrisk efter dagens provkörning av VW Helsingborgs ID4 1st. måtte det gå fort till April då jag får min Max"

"Fick prov ID4 en runda idag. Jag har själv beställt en MAX.

Några korta:
- Förbrukningen kan bli riktigt bra, fick ner demobilen under 20 och då körde jag ändå som en biltjuv.
- Bra stolar!
- Seg display/menyerna.
- Bra storlek.
- Känns mer som en riktigt bil än ID3 som jag lånade en långhelg.

Ser fram emot min leverans."
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Första bilen registrerad i sverige igår...
Skärmbild 2021-02-24 185657.png
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nx00 skrev:
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Vad är den stora skillnaden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Såg att du kör Max. Vad är skillnad i utrustning mot 1st Edition?

Vad är orsaken till att det endast blir 1st Edition i början som får den nya mjukvaran (är inte så insatt i hur VW:ens OTA normalt fungerar)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Kubi skrev:
Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?
Car.info

Ganska intressant sida faktiskt
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

taliz skrev:
Vad är den stora skillnaden?
Mycket. Orkar inte skriva allt. Finns och läsa här. https://www.volkswagen.co.uk/owners-and ... are-update

Personligen ser jag främst emot Apple CarPlay och Augumented Reality.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nx00 skrev:
taliz skrev:
Vad är den stora skillnaden?
Mycket. Orkar inte skriva allt. Finns och läsa här. https://www.volkswagen.co.uk/owners-and ... are-update

Personligen ser jag främst emot Apple CarPlay och Augumented Reality.
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

martinot skrev:
Såg att du kör Max. Vad är skillnad i utrustning mot 1st Edition?

Vad är orsaken till att det endast blir 1st Edition i början som får den nya mjukvaran (är inte så insatt i hur VW:ens OTA normalt fungerar)?
1st Edition är bara en special paketerad version för dom första förbokade bilar. Styling, gratis laddning, rabatterad utrustning med mera. Jag kör en 1st Max.

Varför folk med 1st Edition får först är väl för att det är generellt dom kunder som tog leverans först, och därmed väntat längst på den färdiga mjukvaran.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nx00 skrev:
taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

taliz skrev:
nx00 skrev:
taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Ok.

Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):

https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Som biltillverkare är vana vid koncentrerade sig Polestar på att få till ett antal grundläggande funktioner bra i bilarna innan leverans, medan andra mer avancerade funktioner fick skjutas på framtiden. De kommer komma i senare mjukvaruversion till bilarna.

Polestars stora problem kommer av ordningen på prioriteringslistan. Som traditionell biltillverkare satte de funktioner som regnsensor automatik och farthållare på listan över basfunktioner – medan fjärruppdatering av mjukvaran satte de som en framtida mer avancerad funktion. De första bilarna skeppades med mjukvara som inte kan fjärruppdatera sig. Det tänkte Polestar fixa till i framtiden och ladda ner i bilarna vid första servicebesök (som just därför inkluderades kostnadsfritt i bilarnas pris). “Då har vi ett år på oss att fixa till fjärruppdatering och andra mer avancerade funktioner” tycks Polestar ha tänkt sig.
Undertecknad har själv mångårig erfarenhet av projektledning för inbyggnadssystem. Jag har alltid sagt till mina utvecklare att det enda som alltid måste fungera 100% felfritt innan leverans är fjärruppdateringen. Att lätt kunna uppdatera mjukvaran till ny bättre version. Resten är optionalt ;-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

martinot skrev:
Ok.

Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):

https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen ;), så ett besök kan jag definitivt stå ut med.

Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
martinot skrev:
Ok.

Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):

https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen ;), så ett besök kan jag definitivt stå ut med.

Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).

Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).

Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.

Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

martinot skrev:

Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).

Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).

Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.

Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
Nä jag är med på noterna. Är själv utvecklare. Problemet är ofta dels att chefer har sin syn på saker och sen att saker alltid tar längre tid än man planerat för. Så att OTA funktionaliteten uteblev initiala mjukvaran är inte så överraskande. Men ja, dålig planering helt klart. Väldigt tydligt att VW inte var nöjda med situationen, mjukvaruansvarige fick avgå?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet. Om ryktet stämmer så får de OTA om någon vecka , i början av mars. (de med 1st edition får sin före andra). Har svårt att säga att VW nedprioriterat OTA. (det känns som en lögn) Skulle säga att de inte fått till det, för att det är många aspekter som måste tittas på bl.a. säkerhet så ingen tysk 14 åring kommer över och tar kontroll över hela flottan och idkar utpressning.
Skriv svar