VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Bara folk som inte använt sin förbokning? Ingen som nappade? Vad händer m deras biljetter, hamnar bilarna på kontinenten istället?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Mer info om ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: VW I.D
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Re: VW I.D
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.BEV[e-Rage] skrev:Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.HelectriC skrev:Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.BEV[e-Rage] skrev:Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Re: VW I.D
Laddkurva. Ser bra ut för sin prisklass. Jämfört med sina konkurrenter menar jag... Just nu ångrar jag att jag inte pröjsade för 1'st, för nu strular min mini cooperD... Hoppades kunna vänta med bilbyte två år, men men...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Ganska ok. Påminmer lite om "gamla" Tesla-kurvan, min S90D laddade ungefär på det viset, den höll 100kW något längre, men föll brantare efter 50%.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
ID3 verkar kunna laddas fullt utan att det tar evigheter, vilket jag anser är bra. Synd att man inte ser hela kurvan, men det är ingen e-tron, den saken är klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?mati skrev:Ganska ok. Påminmer lite om "gamla" Tesla-kurvan, min S90D laddade ungefär på det viset, den höll 100kW något längre, men föll brantare efter 50%.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
ID3 verkar kunna laddas fullt utan att det tar evigheter, vilket jag anser är bra. Synd att man inte ser hela kurvan, men det är ingen e-tron, den saken är klar.
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Känns som batterierna egentligen skulle kunna toppa lite högre om tillät mer effekt in samtidigt gör de nog väldigt lite skillnad i tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.HelectriC skrev:Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.BEV[e-Rage] skrev:Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: VW I.D
Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.chaffis75 skrev:Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag skrev "tror" just med tanke på att jag vet hur tesla kurvorna ser ut så ja absolut vore de intressant att se hela kurvan.. Vi får väl vänta till tesla björn får tag på en bil, han brukar testa de på ett bra sätt.mati skrev:Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.chaffis75 skrev:Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Så jo jag håller med dig även om jag tycker denna bilden säger en hel del och täcker den viktigaste biten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Jag håller med. Bilden säger tillräckligt mycket så vi vet vad bilen kan och vad den inte kan. Men jag hade hoppats på en laddkurva som liknar e-Golfens rätt så platta kurva hela vägen, fast på en högre nivå, så att man hade t.ex. kunnat säga att den laddar dubbelt så snabbt. Men så verkar inte vara fallet. Sen får vi se var förbrukningen hamnar. Den kanske tar igen lite på den punkten. Fast jag tror ärligt talat inte att det blir så stor skillnad för e-Golfen är ju redan väldigt snål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Hmm det är 58kwh-batteriet då right?vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
Blir intressant att se 48kwh(med och utan optional 100kw) och 77kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
https://www.motor1.com/news/419167/vw-i ... ied-first/
VW ID.4 GTX High-Performance EV Spied For The First Time
302hk känns inte så mycket om man jämför med Teslas modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Man måste ju dock tänka på vad man syftar på. En prestanda version av en bil från Volkswagen kan man väll knappast tro kommer ha prestanda som en Porsche, finns en anledning till de olika märken. Tesla har länge utmärkt sig att satsa på prestanda, knappast något Volkswagen gör. Låt oss återkomma när vi vet hur bilen blir och prislapp innan vi pratar om prestanda.Zalman3 skrev:https://www.motor1.com/news/419167/vw-i ... ied-first/
VW ID.4 GTX High-Performance EV Spied For The First Time
302hk känns inte så mycket om man jämför med Teslas modeller.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: VW I.D
Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... Tror det är Rumänska eller något liknande.PapaD skrev:Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: VW I.D
Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.lator skrev:Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... Tror det är Rumänska eller något liknande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: VW I.D
Då låser vi in Rumänska för Italienska är det inte.mati skrev:Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.lator skrev:Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... Tror det är Rumänska eller något liknande.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: VW I.D
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället.PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänskamati skrev:Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället.PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Re: VW I.D
Jag frågade min andra kompis. En bokstavskombination som man inte får ha på en svensk regskylt. Tre bokstäver.nek0 skrev:Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14