Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.bat skrev:SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.
Men man VILL inte!
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!