VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

bat skrev:
SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
Screenshot_20201125-080111_Gallery.jpg
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.
60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.

Men man VILL inte!
Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.

Opel Mokka-e 50 kWh
Pris 19.950 euro
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Vinstmarginal handlar ju inte bara om inköpspris på delar och vad man kan sälja bilen för. Man måste räkna in utvecklingskostnader också. Särskilt när utvecklingen går fort och man bara hinner använda sina utvecklade komponenter i en bilmodell innan man måste utveckla på nytt.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
bat skrev:
SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
Screenshot_20201125-080111_Gallery.jpg
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.
60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.

Men man VILL inte!
Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!
Att elbilar ska säljas radikalt mycket billigare gäller det enbart VW eller alla biltillverkare undrar jag? Gäller det kanske t o m Tesla??
Jag håller med om att elbilar oavsett bilmärke är alldeles för dyra men det tror jag marknaden komma att självreglera på sikt. Jag tycker däremot att staten ska subventionera elbilar är ett otyg. Är helt övertygad om att subventionerna kan tas bort helt o hållet. Tror det kan ha en negativ påverkan på bilpriserna o istället driva upp priset på bilarna o öka marginalerna ytterligare för biltillverkarna. Biltillverkarna har redan pressen på sig att gå över till elbilar för att inte få ”böta” multum. Kort o gott bollen är nu i rullning till en övergång till elbilar. Behövs inget incitament/bidrag längre.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mikebike skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

thnis skrev:
mikebike skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.
Sant är att VAG satsar stora summor på ID seriens bilar.

Men VW har länge sålt hyfsat många elbilar i Kina till låga priser.

Exempel:
Volkswagen e-Lavida är en elbil som säljs i kina, ser misstänkt ut som en Passat.
Pris från $14,447.
viewtopic.php?f=27&t=22113

Så om man ville så skulle man kunna sälja en snik el "Passat" även i Europa.

En "dum" Opel Corsa-e 50 kWh säljs ju i Tyskland under 19.000 Euro efter rabatter och stöd.

Det borde ID3 48 kWh också klara.

Problemet tror jag är i större utsträckning digitaliseringen.
VW vill sälja "smarta" bilar, och det kostar stora summor att ta fram.

Det är lätt att göra jämförelsen Nokia vs Apple.
Det hjälper inte att anställa 10.000 programmerare om man har en kass plattform.

Och det är svårt att få tag på bra programmerare för VAG.

Tesla lockar med Tesla aktier. Många har tjänat stora pengar på sitt Tesla aktieinnehav.
20201125_114928.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.

Opel Mokka-e 50 kWh
Pris 19.950 euro
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Men har den verkligen börjat säljas? Sen är erbjudandet du länkar till enbart för juridiska personer, privatpersoner kan inte dra nytta av det står det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
thnis skrev:
mikebike skrev:
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.
Sant är att VAG satsar stora summor på ID seriens bilar.

Men VW har länge sålt hyfsat många elbilar i Kina till låga priser.

Exempel:
Volkswagen e-Lavida är en elbil som säljs i kina, ser misstänkt ut som en Passat.
Pris från $14,447.
viewtopic.php?f=27&t=22113

Så om man ville så skulle man kunna sälja en snik el "Passat" även i Europa.

En "dum" Opel Corsa-e 50 kWh säljs ju i Tyskland under 19.000 Euro efter rabatter och stöd.

Det borde ID3 48 kWh också klara.

Problemet tror jag är i större utsträckning digitaliseringen.
VW vill sälja "smarta" bilar, och det kostar stora summor att ta fram.

Det är lätt att göra jämförelsen Nokia vs Apple.
Det hjälper inte att anställa 10.000 programmerare om man har en kass plattform.

Och det är svårt att få tag på bra programmerare för VAG.

Tesla lockar med Tesla aktier. Många har tjänat stora pengar på sitt Tesla aktieinnehav.
20201125_114928.jpg
Men alla kanske inte vill satsa på att få ut en bil så billigt som möjligt? Kolla på de fossila bilarna, en Opel Corsa kostar 159 900 kr och en VW Golf kostar 242 900 kr. Trots detta så är VW Golf en av de bäst säljande bilarna i världen och har varit det länge. Om nu ID3 skulle säljas som en bil som är större än en Golf så är det inte så konstigt om den kostar betydligt mer än en Corsa-e.

Angående Kina så är det tillverkaren som får subventionen så att jämföra försäljningspriset utan att nämna hur stor subventionerna är blir extremt missvisande. Men visst, vi kan slänga in lite priser från Norge, det gör ju inget att förutsättningarna är helt annorlunda...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
...
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Vem har sagt ett VW säljer e-Golf med vinst? Så som jag har uppfattat det går den mer eller mindre plus minus noll, någon direkt vinst gör de inte på e-Golf. Indirekt kanske, eftersom den bidrar till att VW eventuellt slipper betala utsläppsböter.
Jag håller dock med om att de borde kunna sänka priset på ID3 (och ID4) utan större ansträngning. Samtidigt är båda dessa bilar oproportionerligt dyra i Sverige. I Tyskland känns det som att man kan få en ID3 nästintill gratis, och i USA verkar ID4 hamna på en betydligt lägre prisnivå än här hos oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Med anledning av att det tycks att VW kan sänka priset på deras ID3 bara de vill det. Tesla höjde precis priset i ett svep på Model S med drygt 50 000 riksdaler! Spännande! :D Där går det åt ett helt annat håll prismässigt. Rakt norrut.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Credde skrev:
Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Det är väl alltid VW’s fel trodde jag trots att de plöjt in mångmiljardbelopp i deras elbilssatsning? :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Det märkliga är att man sänker inte priserna.
Utan har låga privatleasingpriser istället.

Vad är tanken med detta?
Är man rädd att folk köper sin elbil så skiter man i att serva alls?


viewtopic.php?f=28&t=23179&p=476180&hil ... go#p476180
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Det märkliga är att man sänker inte priserna.
Utan har låga privatleasingpriser istället.

Vad är tanken med detta?
Är man rädd att folk köper sin elbil så skiter man i att serva alls?


viewtopic.php?f=28&t=23179&p=476180&hil ... go#p476180
Man vill ha tillbaka bilen efter avtalsperioden och ha möjligheten att exportera den till den marknad som efterfrågar den mest?
Stora fördelen med privatleasing är ju att man garanterat får bilköparens intresse var tredje år...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige" :mrgreen:
Det märkliga är att man sänker inte priserna.
Utan har låga privatleasingpriser istället.

Vad är tanken med detta?
Är man rädd att folk köper sin elbil så skiter man i att serva alls?


viewtopic.php?f=28&t=23179&p=476180&hil ... go#p476180
Man vill ha tillbaka bilen efter avtalsperioden och ha möjligheten att exportera den till den marknad som efterfrågar den mest?
Stora fördelen med privatleasing är ju att man garanterat får bilköparens intresse var tredje år...
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?

Eller vill man till varje pris trumma in för kunden att elbilar är dyra.
För att på så vis kunna sälja några fossilbilar till.

Men det är ett stort priskrig nu på privatleasing.
Många har sänkt priset.
"Nissan Leaf N-Connecta 62kw E+ PRIVATLEASING KAMPANJ
3 699 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... j/92997493

"Hyundai Kona Electric "KAMPANJPRIS FRÅN 3494 KR"
3 494 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/skane/hyu ... _/92912577

"Kia E-SOUL Privatleasing från 3495:-
3 495 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/skane/kia ... _/92100818

"Kia e-Niro Advance 64kwh *Privatleasing 3995:-/mån*
3 994 kr"
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... _/92197306

"Renault Zoe Go 52Kwh Privatleasing
2 835 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/92013341

"Mini Cooper SE Electric, Autowåx Bil AB
2 895 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... b/91523440

"Volkswagen Golf E-Golf PRIVATLEASINGKAMPANJ OMG LEVERANS
2 945 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... s/92703548

"Volkswagen ID3 OMGÅENDE LEVERANS
3 149 kr/mån"
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/92123513
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.

För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.

För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?

Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?
Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.

För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?

Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???
Den kommer absolut inte att kosta 250 000kr. Elon har sagt att de siktar på en mindre bil för 25 000 $. Det är inte alls samma sak som 250 000kr. När de presenterade TM3 så skulle det vara en bil för 35 000 $. Det blev ca 550 000kr i Sverige och många här på forumet blev besvikna över att den inte kostade 350 000 kr.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Bjelke skrev:
Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
Ja runt 450’ kr eller mer tror jag. Det är i alla fall bra mycket billigare än M3 SR+ men mycket pengar ändå för en privatperson. Tror inte heller på ngn räckvidd på 500 km. Killgissar på max 400 km, kanske mindre. Men vi får vänta några år och se.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Det säger egentligen ingenting. Du vet inte hur länge bilen har kört innan den började ladda. Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar