Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år
Finns billigare än så.
Min diesel har alltid kostat 1416kr/år
Inte mycket att gnälla över.
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel.
Tror det är svårt att ha en bil som bara står. Men om man som vi behöver två bilar i vardagen så kan ju den som går minst vara en äldre fossilbil med rejäl dragvikt osv. Funderar i svaga stunder på att skaffa en V70/XC70 istället för i3:an. Den körs bara drygt 1000 mil per år så bränslekostnaden är det lilla. Då kan man ta den på t ex fjällresan när det är knöligt med laddning osv.
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel.
Tror det är svårt att ha en bil som bara står. Men om man som vi behöver två bilar i vardagen så kan ju den som går minst vara en äldre fossilbil med rejäl dragvikt osv. Funderar i svaga stunder på att skaffa en V70/XC70 istället för i3:an. Den körs bara drygt 1000 mil per år så bränslekostnaden är det lilla. Då kan man ta den på t ex fjällresan när det är knöligt med laddning osv.
Precis vad jag menar. Traditionellt har ju andrabilen i en familj varit en lite mindre, lite äldre bil som mest rullar korta sträckor. Nu skulle det ju finnas möjlighet att uppgradera den och ha möjlighet att dra ett tungt släp, dra en husvagn eller åka till fjällen.
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
Är det så? Vill minnas att den dieselbil jag köpte ny 2009 hade högre årsskatt än vad min nuvarande från 2018 kommer få när dom 5 skattefria åren löper ut. Jag minns att jag på -09:an hamnade över brytgränsen för inbetalning varje kvartal.
På min nuvarande diesel S90 kommer årsskatten bli 1259kr fr.o.m. 2023.
1259 är ju överkomligt och fortfarande en bit ifrån 3000.
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Håller med er båda. Det är sällan operationell leasing lönar sig för elförmånsbilar. Hade gått på finansiell leasing, och tagit hela risken (och vinsten) själv.
Men detta kändes ändå lite väl lågt tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Är det så sjukt dyrt? En E-Tron 55 kan man privatleasa mycket billigare än så.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.
Det syns inte i deras blocket annonser iaf. Och tittar man på priserna för ID3 så står det i vissa att priset är med bonusar inräknade. Och skulle det vara utan bonus inräknat så skulle du betala 278 minus 70k alltså 208k för bilen på 3 år vilket ger restvärde på 65% och det verkar lite väl bra eller? Något som vet vad som gäller för ID4?