VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Funkar det som det är sagt ovan är det grymt bra. MER och E.ON t ex. Vet inte om det finns någon stor aktör i Tyskland som är knutna till We charge exkl IONITY.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW I.D

Inlägg av simin »

Dodde skrev:
Funkar det som det är sagt ovan är det grymt bra. MER och E.ON t ex. Vet inte om det finns någon stor aktör i Tyskland som är knutna till We charge exkl IONITY.
Aral, Allego, EnBW t ex verkar funka med WeCharge. 0,47€/kWh enl. appen med WeCharge plus.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

krille skrev:
simin skrev:
krille skrev:
PapaD skrev:
krille skrev:
Jag väntar fortfarande på återkoppling efter att jag skickade in min bekräftelse igår kväll… men nu har avtalet försvunnit helt i appen, så kanske är något på g i bakgrunden…
Jag fick teckna ett nytt i appen.Klart nu.
Fick du återkoppling med instruktioner om att göra så? Eller provade du bara? Jag har fortfarande inget abonnemang i appen och ingen återkoppling :(
Efter att jag ringt igår fick jag ett mail som jag skulle svara på och godkänna att jag ville uppdatera mitt avtal till den nya taxan. Svarade på mailet igår kväll, och när jag öppnade appen idag för att visa mitt aktuella avtal hade det återställts så att jag igen kunde välja igen bland de tre abonnemangsformerna. Valde Plus, befintligt laddkort, och knappade in koden som stod på kortet. Nu ser jag de uppdaterade taxorna i när jag klickar på "översikt avtal". Ska ut och åka i helgen, förhoppningsvis fungerar det som annonserat! Klickar jag nu på t ex en MER-laddare i appens karta står det att det ska kosta 3,90/kWh (ironiskt nog mindre än MER själva som tar 5 kr/kWh... ;) )
Gjorde likadant nu. Dock så fick jag svar på mailet igår att de skulle höra av sig när det var klart... Men men.. nu är det ju fixat i alla fall :)
Nu kom ett mail om att de sagt upp mitt gamla avtal och det var fritt att teckna ett nytt. Lite annorlunda mot hur det lät igår, men jag är nöjd...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

krille skrev:
chaffis75 skrev:
krille skrev:
Dodde skrev:
Blir det då 3,90kr/kw när man laddar på t ex E.ONs 150 laddare?
3,15 kr/kWh på alla Ionity i Sverige
3,90 kr/kWh på övriga DC-laddare som ingår i Wecharge i Sverige
3,40 kr/kWh på alla AC-laddare som ingår i Wecharge i Sverige

Samma uppdelning även utomlands, men olika pris i olika länder, samt att en del länder och/eller laddningsformer tar betalt per minut istället för per kWh.
Fattar jag de rätt att de är dessa priser som gäller eller så fungerar de helt enkelt inta att betala med we charge?
De jag tänker på är att slippa chock priser som plug and chage (så heter de väl som skickades med polestar) tex haft ibland på vissa ställe.

Om de funkar på de sätta så är de ju grymt bra. Ingen risk för överraskningar då..
Du tänker på Plugsurfing som skickades med Polestar... där har de ju ingen enhetstaxa, vilket är det som Wecharge har infört nu. Antingen funkar det att betala med kortet eller inte. Funkar kortet gäller taxan i prislistan jag tog siffrorna från...
Ja helt rätt plugsurfing var de jag tänte på..
Får. Säga att detta låter bra.. Jag har tidigare inte haft en tanke på att använda we charge då jag tyckte de inte varit bra nog men detta låter som de både är enkelt och rimliga priser och antar de är enkelt även i utlandet typ Danmark och Tyskland som vi (innan corona) besökt regelbundet.
Kul att de fattar att de behöver denna typen av laddkort för att de ska kännas både tryggt och enkelt ett köra med elbil både hemma och utomlands.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Inte det lättaste att komma fram tyvärr. 5 min av info och sedan kommer det att dom inte kan ta samtalet. Störigt!
JonasK
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 aug 2017 10:02

Re: VW I.D

Inlägg av JonasK »

Dodde skrev:
Inte det lättaste att komma fram tyvärr. 5 min av info och sedan kommer det att dom inte kan ta samtalet. Störigt!
Jag skickade ett mejl till supporten, och mitt befintliga avtal blev borttaget samma dag. Och sedan kunde jag välja ett nytt.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

Dodde skrev:
Funkar det som det är sagt ovan är det grymt bra. MER och E.ON t ex. Vet inte om det finns någon stor aktör i Tyskland som är knutna till We charge exkl IONITY.
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Fantastiskt! Bytte idag, gick på 30 min när man väl kom fram hos VW.
JonasK
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 aug 2017 10:02

Re: VW I.D

Inlägg av JonasK »

krille skrev:
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
OKQ8s nya egna laddare ingår inte i We Charge.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

JonasK skrev:
krille skrev:
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
OKQ8s nya egna laddare ingår inte i We Charge.
Det stod dock att den skulle vara med i WeCharge i We Connect ID-appen... men det är nog som du säger nu när jag tänker efter, läste nog det någonstans
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW I.D

Inlägg av Off Grid Byggaren »

krille skrev:
JonasK skrev:
krille skrev:
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
OKQ8s nya egna laddare ingår inte i We Charge.
Det stod dock att den skulle vara med i WeCharge i We Connect ID-appen... men det är nog som du säger nu när jag tänker efter, läste nog det någonstans
Vid en del OKQ8 mackar står det någon enstaka 50 kW laddare som hör till MER eller E.ON

De kanske funkar?
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW I.D

Inlägg av Blipblop »

Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW I.D

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Ofta använder de miljöbilsbonusen för att hålla ned leasingavgiften i början.

Den borde varit cirka 3000:- per månad, så de har isåfall sänkt leasingen med 2500:- nu.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: VW I.D

Inlägg av Lacho »

Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Orkar du utveckla?
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW I.D

Inlägg av Blipblop »

Lacho skrev:
Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Orkar du utveckla?
Friends and family 2999 sek plus cykelhållare, högre mil osv som blev 3800 per månad. Nu med högre räntor är det ganska precis 4000kr.
Vid nyår går leasingen ut som för hundratals andra bilar (gissar jag) och om jag frågar vw finans vad det skulle kosta att leasa den i 6 månader till så blir nya kostnaden typ 4550. Personligen tycker jag det är orimligt med en två år gammal bil som kostar mer än leasing från ny. Behövs mer info?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

Blipblop skrev:
Lacho skrev:
Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Orkar du utveckla?
Friends and family 2999 sek plus cykelhållare, högre mil osv som blev 3800 per månad. Nu med högre räntor är det ganska precis 4000kr.
Vid nyår går leasingen ut som för hundratals andra bilar (gissar jag) och om jag frågar vw finans vad det skulle kosta att leasa den i 6 månader till så blir nya kostnaden typ 4550. Personligen tycker jag det är orimligt med en två år gammal bil som kostar mer än leasing från ny. Behövs mer info?
Är väll inte alls konstigt, så som sagt tidigare har ju miljöbonusen hjälpt till med tidigare avskrivning av bilen.
Men det är väll bara räkna själv, på 3 år skall bilen betalas ner till ca 45/50 % restvärde. Tar vi bara 3800 rakt av (detta är ju inte bara amortering) så har du betalat 91 200 kr. Plus miljöbonusen. Hur mycket kostade bilen ny ? Kan den tänkas ha kostat cirka 400 000 - 450 000 kr ?
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW I.D

Inlägg av Blipblop »

470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Tycker också det är inte riktigt logiskt att öka kostnaden eftyer 3 år.
500 kr mån i 36 mån är 18000. (om de menar att detta är vad de 70 000) gått till. (tycker inte det håller)
om priset är 470 000 före så blir det nya priset bli 400 000. (och detta borde minska iom man avbetalar/leasar) efter 3 år borde bilens pris vara 400 000 - 108 000. (dvs 292 000).
Det mest logiska vore om leasing avgiften blir mindre om man vill föränga. men nu är det galna tider om man tror att värdet ökar på begagnade bilar.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

Skulle gissa att orsaken att kostnaden stiger när man vill förlänga är att de subventionerat leasingbilarna med en "dold" rabatt som endast gavs till leasingtagare (och inte till oss som köpte bilen rakt av), detta för att hinna trycka ut massor med bilar innan 31/12 2020 för att slippa böter.
Nu har de inte längre något incitament att rabattera, därav tar de istället "normalpris" när man vill förlänga... (plus att de passar på, eftersom ni stackars satar inte har så mycket val med tanke på hur leveranstiderna på nya bilar ser ut)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: VW I.D

Inlägg av Lacho »

Min fråga var inte någon form av kritik eller liknande om det var så det uppfattades. Var bara nyfiken på din situation och om du fått förklaring på varför det blir dyrare.

Vi leasar en bil sen sep 21 som jag faktiskt är riktigt nöjd med och funderar på att förlänga/köpa loss om det fortfarande känns aktuellt om 2år men misstänker att dom kommer höja priset/värdera upp den jämfört med vad som sas när jag tog leasingen. Känns inte riktigt lockande då...
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

Blipblop skrev:
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?

Funkar det lika med elabonemanget också ?
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW I.D

Inlägg av Blipblop »

Esterox skrev:
Blipblop skrev:
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?

Funkar det lika med elabonemanget också ?
Ja men nu är det privatleasing och inte företagsleasing för det första och för det andra så är det ju "bara" att köpa loss bilen till ett av handlaren bestämt värde, eller förlänga leasingen. Nya bilar har inte varit ett problem att få tag på om man bara bokar i tid. Bokar man en VW så får man nuvarande pris tills leverans av den nya bilen också.

Efter snart 1,5 år med en id3 så är ju bilen långt ifrån värd 470 minus miljöbonus. Den är ju som en golf, men på el... Och mer buggar :) Lägg till VWs riktigt dåliga bemötande hos flera verkstäder så blir ju valet ganska lätt att byta modell också.

Roligt att veta: Bilen kunde lösas ut för 360 000 den 15/4 dvs efter ett år och 4,5 månad. Elbilsbonusen var nog bara 60 000 när den togs i trafik också? Värdeminskning på ca 3100 per månad alltså.


Ja med allt sagt förstår jag att det är mest gamla gubbar som är elbilsentusiaster.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Körde ner min ID4 till 8% SOC och nu vägrar den ladda. ”Fel på elsystemet”.
Provat standard fixen att låsa bilen och lämna den en timme. Hjälpte inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW I.D

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Körde ner min ID4 till 8% SOC och nu vägrar den ladda. ”Fel på elsystemet”.
Provat standard fixen att låsa bilen och lämna den en timme. Hjälpte inte. Bild
Har du kollat att laddboxen funkar? Det kan ju gått någon säkring eller jordfelsbrytare efter gårdagens åskväder.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Har du testat med ngn annan laddare, typ enfas?
När min bil fick spunk o vägrade nåt, (kommer inte ihåg vad),så lossade jag minuspolen på batteriet en kvart. Därefter fick jag köra bilen i tio minuter med massor av 'varningslampor' som slocknade en efter en varefter att jag stängde av bilen och startade den. Men felet jag hade försvann. Kanske värt att prova?
Edit: det kan vara värt att öppna huven och låta bilen 'somna' innan man lossar batteripolen för att inte få alla 'varningslampor'tända efter batteripolsläpp. När jag installerade stereo gjorde jag på det viset.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar