VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

Blipblop skrev:
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?

Funkar det lika med elabonemanget också ?
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW I.D

Inlägg av Blipblop »

Esterox skrev:
Blipblop skrev:
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?

Funkar det lika med elabonemanget också ?
Ja men nu är det privatleasing och inte företagsleasing för det första och för det andra så är det ju "bara" att köpa loss bilen till ett av handlaren bestämt värde, eller förlänga leasingen. Nya bilar har inte varit ett problem att få tag på om man bara bokar i tid. Bokar man en VW så får man nuvarande pris tills leverans av den nya bilen också.

Efter snart 1,5 år med en id3 så är ju bilen långt ifrån värd 470 minus miljöbonus. Den är ju som en golf, men på el... Och mer buggar :) Lägg till VWs riktigt dåliga bemötande hos flera verkstäder så blir ju valet ganska lätt att byta modell också.

Roligt att veta: Bilen kunde lösas ut för 360 000 den 15/4 dvs efter ett år och 4,5 månad. Elbilsbonusen var nog bara 60 000 när den togs i trafik också? Värdeminskning på ca 3100 per månad alltså.


Ja med allt sagt förstår jag att det är mest gamla gubbar som är elbilsentusiaster.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Körde ner min ID4 till 8% SOC och nu vägrar den ladda. ”Fel på elsystemet”.
Provat standard fixen att låsa bilen och lämna den en timme. Hjälpte inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW I.D

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Körde ner min ID4 till 8% SOC och nu vägrar den ladda. ”Fel på elsystemet”.
Provat standard fixen att låsa bilen och lämna den en timme. Hjälpte inte. Bild
Har du kollat att laddboxen funkar? Det kan ju gått någon säkring eller jordfelsbrytare efter gårdagens åskväder.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Har du testat med ngn annan laddare, typ enfas?
När min bil fick spunk o vägrade nåt, (kommer inte ihåg vad),så lossade jag minuspolen på batteriet en kvart. Därefter fick jag köra bilen i tio minuter med massor av 'varningslampor' som slocknade en efter en varefter att jag stängde av bilen och startade den. Men felet jag hade försvann. Kanske värt att prova?
Edit: det kan vara värt att öppna huven och låta bilen 'somna' innan man lossar batteripolen för att inte få alla 'varningslampor'tända efter batteripolsläpp. När jag installerade stereo gjorde jag på det viset.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
Har du testat med ngn annan laddare, typ enfas?
När min bil fick spunk o vägrade nåt, (kommer inte ihåg vad),så lossade jag minuspolen på batteriet en kvart. Därefter fick jag köra bilen i tio minuter med massor av 'varningslampor' som slocknade en efter en varefter att jag stängde av bilen och startade den. Men felet jag hade försvann. Kanske värt att prova?
Edit: det kan vara värt att öppna huven och låta bilen 'somna' innan man lossar batteripolen för att inte få alla 'varningslampor'tända efter batteripolsläpp. När jag installerade stereo gjorde jag på det viset.
Den jag har är enfas. Ska prova på andra inom kort.
Tänkte också testa koppla bort 12v och se om det resettar... men det borde väl ändå vara plus-polen man skall lossa på?

Edit: nä, verkar vara minus-polen. Denna var bra: https://www.nfpa.org/-/media/Files/Trai ... n-ID4.ashx
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Happ. Åkte och provade DC. Funka. AC. Funka.
Hem igen, nu funkade det också.
Kanske den resettade sig själv iom att jag körde iväg?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

taliz skrev:
Happ. Åkte och provade DC. Funka. AC. Funka.
Hem igen, nu funkade det också.
Kanske den resettade sig själv iom att jag körde iväg?
Låter som en ID bil... :D
Mycket sällan förekommande men mycket irriterande fel som försvinner av sig självt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Är det ngn som hört om när man kan lämna in bilen för OS 2.4 (och nytt 12 V batteri)? Det verkar dröja, hoppas det blir gjort innan semestern.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Är det ngn som hört om när man kan lämna in bilen för OS 2.4 (och nytt 12 V batteri)? Det verkar dröja, hoppas det blir gjort innan semestern.
Håller med men innan semestern börjar kännas väldigt tight.. Men jo man längtar lite efter 3.0, låter ju som där kan finns en del bra saker i den mjukvaran.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 922
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

PapaD skrev:
Är det ngn som hört om när man kan lämna in bilen för OS 2.4 (och nytt 12 V batteri)? Det verkar dröja, hoppas det blir gjort innan semestern.
Skall hämta upp min imorgon efter reparation av fronten.

Men enligt de som tog emot bilen så har 2.4 backats och inväntar en ”uppdatering/tweak”, de visst inte heller om det fanns batterier hemma för byte ännu.

Lite synd när den ändå stått där ett tag.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 852
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av loftux »

Har lyckats övertala farsgubben att byta till elbil, kör nu en ID.4.
Är på sin första långtur, och har fått massor av sms om hur krångligt det är med alla appar och annat som behövs för att ladda. Men har tagit sig från Rånäs till Östersund. :D

Ett konkret problem: Vid hotellet finns 3 Tesla laddboxar (äldre modellen), ID.4 vill inte starta laddningen på dem, för Volvon som stod bredvid fungerade, och hotellet säger att andra modeller än Tesla brukar ladda där. Är det ett känt problem med ID.4 och Tesla laddbox?
Föreslog att de skulle testa Reset knappen på boxen, men hjälpte inte.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Kan vara tight uttag i bilen.Hänt mig många ggr att laddning inte startar för att jag inte tryckt in kontakten i bott i bilens uttag
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Är det verkligen samma inställning på alla boxar? Ofta är ca häften av destinationsladdarna tingade till Tesla och övriga öppna för resten.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 852
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av loftux »

HelectriC skrev:
Är det verkligen samma inställning på alla boxar? Ofta är ca häften av destinationsladdarna tingade till Tesla och övriga öppna för resten.
Ja, han har testat alla. Volvo som står bredvid kunde ladda på alla.

Han testade hålla in handsken extra under handskakningen men hjälpte inte.

Boxen och bilen borde ju förhandla om laddström under handskakningen men kan inget om ID4 för att tipsa om annat som kan justeras i bilen. Nu ska de snart vidare, har laddning så de kommer till snabbladdare så blir väl inga fler tester på dessa Tesla-boxar.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW I.D

Inlägg av simin »

Information från VW ang kommande uppdateringar (från facebookgruppen VW ID Drivers club):
Dear all,

As you know, it‘s our goal and stated claim to keep you up to date with the latest developments of the ID. family. This is especially true for the development and the rollout of new ID. software.

With that being said, we are happy to provide you with new information about the ID. software updates.

First things first:

The development of the ID. software 2.4 has been completed. We will inform you about the exact date for when this starts in the workshops later this month.

What happens in the meantime?

To provide you with a smooth experience, we are preparing our workshops throughout Europe for the update. This includes, for example supplying our Volkswagen service partners with the new, improved 12-volt battery, which is a part of this free update.

In parallel, we are finalizing the ID. software 3.0 over-the-air update. This includes, most importantly, ensuring a successful installation of the 3.0 update on vehicles with ID. software 2.4 installed. We are also preparing a website page for each of the updates, which will describe the update process and the content of both updates in more detail.

When can I make an appointment for ID. software 2.4 and the new 12-volt battery?

The standard procedure of the campaign has not changed. You will be invited by your Volkswagen partner to schedule an appointment for the update after the start date has been announced. The update itself will take about one working day. Replacement mobility will be provided.

What happens after the 2.4 update?

After the workshop update has been carried out, the ID. software 3.0 over-the-air update will be gradually made available for all vehicles that have received ID. software 2.4.

We will keep you informed about new developments.

Best regards,

Your Volkswagen ID. Team
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Dodde skrev:
Kubi skrev:
Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu. :lol:
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu. :lol:
Spännande. Kan vara uppdateringen eller inget alls, med VW vet man aldrig.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Dodde skrev:
Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu. :lol:
Spännande. Kan vara uppdateringen eller inget alls, med VW vet man aldrig.
Mmm kanske dags att ringa sin handlare.. Men samtidigt tror jag 2.4 i princip bara är en förberedande uppgradering till 3.0 som är den som adderar funktioner.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

chaffis75 skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu. :lol:
Spännande. Kan vara uppdateringen eller inget alls, med VW vet man aldrig.
Mmm kanske dags att ringa sin handlare.. Men samtidigt tror jag 2.4 i princip bara är en förberedande uppgradering till 3.0 som är den som adderar funktioner.
Så är det ju, nytt 12V-batteri, uppgradering av en del kontrollenheters mjukvara så att de senare kan uppdateras OTA (bl.a. den som begränsar snabbladdning till 100 kW idag) samt andra förberedelser som krävs för att bilen ska ta emot 3.0 OTA.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Och 2.4 ska ge fungerande timer för laddning. Hur fan de nu kunnat misslyckas med det i tre versioner...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

martinot skrev:
Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
Vilket är helt jääättekonstigt: jag ser youtuber som kör ID5 med 3.1! 3.0 testades redan i mars av Batterylife t.ex. So wtf!? Är det verkligen samma OS vi talar om? Eller är det så att vi som köpte I'st fick en plattform som inte funkar, och att de desperat försöker fixa det samtidigt som de rättat till hårdvaran och alla senare bilar har 3.X som funkar? Dvs det ÄR inte samma mjukvara i bilarna?
Edit: ledsen för trist ton. Bilen är ju inte rutten, och jag är inte så irriterad som det verkar. Nu idag t.ex. är den på road trip Karlskoga-Umeå och funkar klockrent. Laddar som den skall och drog 1.7 kWh/mil upp med hastighet enl skyltar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar