VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Wow! Exakt 0kr erbjuds i Norge som rabatt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.nx00 skrev:Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
Re: VW I.D
Jo, det är lite enerverande när bilen håller hastigheten sådär supernitiskt. Men det är faktiskt inte värre än att man trycker lite på strömpedalen.kallekula skrev:Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
Jag vet inte hur VW har gjort, men i e-tron är detta även trafikberoende. Finns inga bilar bakom så börjar den sänka farten ännu tidigare. Framförallt inför korsningar och så. Är man helt ensam på vägen så kan den börja rulla redan någon/några kilometer innan man ska svänga eller stanna. Ligger det bilar bakom så kör den lite mer som en människa. Syftet är såklart att spara på elektroner. Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det är ju bara en annons från en handlare om att man kan beställa en... den har alltså inte alls dykt upp på Blocket.Zalman3 skrev:
Återstår att se när det första fysiska exemplaret faktiskt NÅR svenska kunder. Och sedan dyker de säkert upp på Blocket.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.kallekula skrev:Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
Re: VW I.D
Mati har aldrig kört étron och pratar inte om étron.Fredrik j skrev:Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
Om man kör étron är det väl klart man ska varna övriga trafikanter
Helt klart har du inte kört liknande fordon som mati kör.
Re: VW I.D
Vad har bromsning med det att göra?Fredrik j skrev:Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
En traktor har varningstriangel för att den rullar långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nej, en traktor har varningstriangel för att den inte rullar fort.taliz skrev:Vad har bromsning med det att göra?Fredrik j skrev:Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
En traktor har varningstriangel för att den rullar långsamt.
Re: VW I.D
Så du tror folk lägger upp ID3 80.000kr över nypris på blocket för att tjäna en hacka?BrooklynS skrev:Det är ju bara en annons från en handlare om att man kan beställa en... den har alltså inte alls dykt upp på Blocket.Zalman3 skrev:
Återstår att se när det första fysiska exemplaret faktiskt NÅR svenska kunder. Och sedan dyker de säkert upp på Blocket.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tror det krävs snurrbara fåtöljer och att jag kan kolla film under färden innan pulsen går ner när bilen kör. Idag tänker jag också mest "öka" när AP är påmati skrev:.....
Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott.
Re: VW I.D
Är ID3 ute hos handlarna nu?Äntligen fått köra bilen snacka om körglädje
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Vart har du hittat texten?Zalman3 skrev:Är ID3 ute hos handlarna nu?Äntligen fått köra bilen snacka om körglädje
Re: VW I.D
Facebook ID.SverigeAnonymous FTW skrev:Vart har du hittat texten?Zalman3 skrev:Är ID3 ute hos handlarna nu?Äntligen fått köra bilen snacka om körglädje
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Du vet att Facebook är där trollen finns va? Click bait etc...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Var inne hos en VW-återförsäljare idag. Dom skulle allihop åka och köra ID3 imorgon.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: VW I.D
Går tydligen att köra långt med en ID3.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... au-schweiz
Ända sedan Herbert Diess , vd för VW AG , gick på semester har det varit tydligt att VW ID.3 också är den perfekta följeslagaren för längre turer. Detta har MEB Stromer gjort igen till testet. VW: s elbil kunde sätta sitt första rekord. Han täckte 531 kilometer på rutten från Zwickau till Schaffhausen (Schweiz) med bara en batteriladdning. Det bör noteras att WLTP-värdet för ID.3 anges som 420 km. Detta har överskridits med mer än 100 kilometer - en ökning med 26 procent.
Liksom Diess var föraren av räckviddsrekordet också på väg med en basmodell ID.3 Pro Performance e-fordon med 58 kWh batteri för en räckvidd på upp till 420 km (WLTP). Detta kommer med en 150 kW bakhjulsdrift, som ger ett maximalt vridmoment på 310 Newton meter för sömlös accelerationsglädje på knappt 3,4 sekunder från stillastående till 60 km / h.
Rutten till Schweiz ledde uteslutande på allmänna vägar och motorvägar, inklusive Bayreuth och Ulm på väg. Föraren av skivbilen var den schweiziska ”Hypermiler” Felix Egolf. Den så kallade hypermiljen kommer ursprungligen från USA och inkluderar maximal effektiv och ekonomisk körning av seriefordon - Kona Elektro har nyligen skapat en sensation.
"Bilen ser ut som om den är gjord i ett stycke, är kompakt och ändå rymlig, har en sval, nästan futuristisk design och erbjuder lite motstånd mot luften," sade Egolf efter ankomsten till Schaffhausen. Även om inspelningsdrivenheten inte kan jämföras en-till-en med vardagsdrev, understödjer den dock ID.3: s vardagliga lämplighet. "Med sitt högspänningsbatteri, den effektiva frekvensomriktaren och möjligheten att ladda snabbt, är även långa avstånd inga problem." - Reinhard de Vries, Chief Technology Officer på Volkswagen Sachsen
För att uppnå detta intervall tog Egolf upprepade gånger gasen och lade ID.3 segla. Han använde också glidströmmen av lastbilar framför autobahn. Men det faktum att en kameraman med teknisk utrustning var ombord spelade mot honom, så den totala nyttolasten var cirka 250 kilo. Ändå sattes rekordområdet. Tänk på dig, med ytterligare konsumenter som navigering, dagsljus, radio och ventilation som delvis eller permanent var påslagen. Trots detta var energiförbrukningen bara 10,9 kWh / 100 km. Standardförbrukningen för ID.3 är 15,4 till 14,5 kWh / 100 km.
Rekorddrivningen var 44 procent på motorvägar och 56 procent på landsvägar. Medelhastigheten var 56 kilometer per timme. Felix Egolf behövde totalt cirka 9 timmar för rutten från Zwickau till Schaffhausen. Platformen var en ID.3 1st Pro Performance med 58 kWh batteri och 204 hk i mangangrå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jaså, herr Egolf är ute och seglar med sin inspelningsdrivenhet nu igen.
Tur skivbilen är gjord i ett stycke, men synd den inte kan jämföras med vardagsdrev.
Tur skivbilen är gjord i ett stycke, men synd den inte kan jämföras med vardagsdrev.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
3,4 sekunder till 60 km/h... Vem har någonsin mätt accelerationen till 60 km/h? Egen definition på "prestanda"?
Påminner om Polestars sätt att definiera "effektivitet" eller VAG-koncernens sätt att mäta "utsläpp"...
Påminner om Polestars sätt att definiera "effektivitet" eller VAG-koncernens sätt att mäta "utsläpp"...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
Det är inte helt ovanligt att man anger 0-60kmh för stadsbilar.BrooklynS skrev:3,4 sekunder till 60 km/h... Vem har någonsin mätt accelerationen till 60 km/h? Egen definition på "prestanda"?
Påminner om Polestars sätt att definiera "effektivitet" eller VAG-koncernens sätt att mäta "utsläpp"...
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Google translate kan bli bättre!taliz skrev:Jaså, herr Egolf är ute och seglar med sin inspelningsdrivenhet nu igen.
Tur skivbilen är gjord i ett stycke, men synd den inte kan jämföras med vardagsdrev.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension