Ja dels det och dels vill jag ju att bilen ska hålla sig fin så länge som jag har den. Jag förstår att noggrann handtvätt är det bästa men tiden och bilintresset räcker inte till för detTobbeTesla skrev:Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.Yeahman82 skrev:Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Det faller nog inom normalt slitage så du kan nog vara lugn. Men du kan ju alltid dubbelkolla med bilfirman.Yeahman82 skrev:Ja dels det och dels vill jag ju att bilen ska hålla sig fin så länge som jag har den. Jag förstår att noggrann handtvätt är det bästa men tiden och bilintresset räcker inte till för detTobbeTesla skrev:Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.Yeahman82 skrev:Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Re: VW I.D
Varför är det viktigare att inte ha tvättrepor på en bil man äger men inte på en bil man leasar? Antingen stör man sig på dem eller inte. Spelar väl ingen roll hur man finansierat den?
Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Re: VW I.D
Ofta är ju ”bekymmersfritt” ett argument för att leasa bil. I själva verket är det ju tvärt om.MWall skrev:Varför är det viktigare att inte ha tvättrepor på en bil man äger men inte på en bil man leasar? Antingen stör man sig på dem eller inte. Spelar väl ingen roll hur man finansierat den?
Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Jag har en kompis som la mycket omsorg på att han skulle lämna tillbaka bilen med både sommar och vinterdäck precis över gränsen för godkänt slitage. När han sent i leasingperioden fått skador som han själv bedömde som vara gränsen för normalt slitage blev han ju nästan paranoid.
Re: VW I.D
Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Re: VW I.D
Man man tycka det men det är knappast det man har hört från en del som leasat bilar. Där kan minsta lilla skråma kosta extra vilket gör att trots att brukaren tyckt att det är normalt slitage så blir det dyrt när man lämnar in bilen.Mickep skrev:Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Re: VW I.D
Just denna fråga gällde dock förmånsbil och där är det inte jag som får betala för eventuellt onormalt slitage (tror jag). Men ja, jag ser fram emot ett helt bekymmersfritt "bilägande" och vill då helst inte behöva tänka på hur jag tvättar bilen. Lite tvättrepor har då aldrig stört mig tidigare, men då har jag aldrig haft en ny bil tidigare.vigge50 skrev:Man man tycka det men det är knappast det man har hört från en del som leasat bilar. Där kan minsta lilla skråma kosta extra vilket gör att trots att brukaren tyckt att det är normalt slitage så blir det dyrt när man lämnar in bilen.Mickep skrev:Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Re: VW I.D
Det handlar ju om restvärdet. När leasingkostnaden beräknats räknar man ju med ett förväntat restvärde som ju måste vara marknadsvärdet + försäljningskostnaden. Om bilen är värd mindre spricker kalkylen och då klagar leasinggivaren.
Sen har jag fått exempel på när handlare utnyttjar besiktningsresultatet för att få leasa ut en ny bil.
Sen har jag fått exempel på när handlare utnyttjar besiktningsresultatet för att få leasa ut en ny bil.
Re: VW I.D
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
Re: VW I.D
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?Yeahman82 skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Några har ändå gjort det.taliz skrev:Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?Yeahman82 skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Re: VW I.D
Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
VW gör rätt bullriga bilar. Är inte förvånad. Lite synd. Förbränningsmotorn låter inte mycket i konstant fart så det tror jag inte på att det är.Svenssons skrev:Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
E-Tron och EQC bevisar att det går att bygga elbilar som upplevs tysta.
Re: VW I.D
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Re: VW I.D
De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Re: VW I.D
Låter som dom pratar om vindljud?Yeahman82 skrev:Några har ändå gjort det.taliz skrev:Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?Yeahman82 skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.taliz skrev:Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Men who cares, avgasbilen är död!
Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
När ska VW släppa ut dom andra utrustningens nivåerna för ID.4?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: VW I.D
Dom säger nog fel i inslaget. Samma däck (Pirelli Scorpion Winter) som alla andra test så det kan bara bli bättre med andra ord.Yeahman82 skrev:De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Re: VW I.D
Och som vanligt censurerar du det som inte passar digtaliz skrev:Låter som dom pratar om vindljud?taliz skrev:Några har ändå gjort det.Yeahman82 skrev:Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?taliz skrev:ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.Kubi skrev:Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?!
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Re: VW I.D
"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Vad menar du med det?taliz skrev:"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Re: VW I.D
Vad jag skrev.nek0 skrev:Vad menar du med det?taliz skrev:"Tidig produktionsbil" jojo.nek0 skrev:Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.Dodde skrev:Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.
Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.
Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension