Sida 1 av 224

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 11:07
av Limbster
Jerker skrev:
Har för mig att en viss elbil från ett hyfsat känt märke skulle gå att köpa för $35000, men trots att den tillverkats i ett år nu så går det fortfarande inte, och troligen inte förrän tidigast om ytterligare nåt halvår, och när det går att få den här i Sverige är ännu inte klarlagt... ;)
Eller om den någonsin kommer att kunna köpas i Sverige, blir väl under en månad i USA och sen hittar de på att inge ville ha den och tar bort den.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 13:26
av Walker
Glöm inte heller at VW plöjt ner miljarder i nästa generation Golf som kommer 2019. Jag kan höra säljarens ord: ”visserligen har vi en elbil som heter Neo, men om du beställer en idag så får du den om 12-18 månader. Däremot så har vi den heeeeelt nyutvecklade Golf VIII här i hallen till ett mycket förmånligt kampanjpris, en pigg 3 cylindrig, snål, ekonomisk och miljövänlig bil som kan levereras inom 14 dagar. Valet är dit.... men jag vet vad jag skulle ha valt”
(Jag kanske skulle bli bilförsäljare. :lol: )
Det ser fint ut med en elbil i ”modellpaletten” - synd bara att man inte kan få tag i en.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 15:04
av bullen
När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 16:33
av Bjelke
bullen skrev:
När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.
En riktigt bra gissning faktiskt...

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 18:17
av chaffis75
Walker skrev:
Glöm inte heller at VW plöjt ner miljarder i nästa generation Golf som kommer 2019. Jag kan höra säljarens ord: ”visserligen har vi en elbil som heter Neo, men om du beställer en idag så får du den om 12-18 månader. Däremot så har vi den heeeeelt nyutvecklade Golf VIII här i hallen till ett mycket förmånligt kampanjpris, en pigg 3 cylindrig, snål, ekonomisk och miljövänlig bil som kan levereras inom 14 dagar. Valet är dit.... men jag vet vad jag skulle ha valt”
(Jag kanske skulle bli bilförsäljare. :lol: )
Det ser fint ut med en elbil i ”modellpaletten” - synd bara att man inte kan få tag i en.
Jag hoppas du har fel men är rädd för att du har rätt.
Idag finns ju de trots allt ett antal elbilsmodeller att välja på även om de fortfarande är ganska tunt men de absulut största hindret är tillgången på dessa bilar. I princip alla modeller har långa leverans tider för att få en bil, enda undantaget är väl model S och X med dessa ligger också i en prisklass för sig själv. Ja glöm inte att även modell 3 har lång leverans tid i Sverige. Ja läget känns nästan svårare än när vi fick vår Leaf för lite mer än 1 år sedan.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 19:52
av nek0
LarsL skrev:
Antingen så är priset fel, alltså det är någon modell som inte kommer säljas, eller så kommer de inte kunna leverera i volym. Förmodligen är det det senare. De investerar alltså några miljarder på att leverera en bil som är överlägsen det andra kan leverera (Tesla, Nissan). Detta är tänkt att locka/skrämma kunder bort från de seriösa tillverkarna som faktiskt försöker massleverera elbilar. Samtidigt visar de sitt försprång i teknik som analysfirmor kan gå på och skapa listor runt där de hävdar att Tesla halkat efter... suck.
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 19:55
av LarsL
nek0 skrev:
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Hittills är det bara Nissan och Tesla som försökt tillverka för en massmarknad.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 20:04
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Hittills är det bara Nissan och Tesla som försökt tillverka för en massmarknad.
Ursäkta men för mig är rapidgate inte seriöst. Inte heller prishöjningen efter 1.7.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2018 21:37
av chaffis75
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Hittills är det bara Nissan och Tesla som försökt tillverka för en massmarknad.
Ursäkta men för mig är rapidgate inte seriöst. Inte heller prishöjningen efter 1.7.
Vad har prishöjning med saken att göra? Tänk på hur vår svenska krona blir mindre och mindre värd så de är inte konstigt. Tesla gör samma sak ibland när dollarn blir dyrare.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 21:11
av Oykkh47
Hej. Jag lyssnade noga på vad volkswagen Sverige sa under Almedalen. Finns en video på deras FB sida oxå.
VW i.D neo kommmer lanseras nästa år 2019. Produktionen börjar i november 2019. Sverigepremiär och leverans av kundbilar börjar i April 2020.. man kommer öppna upp för beställningar nästa år.

Vad gäller pris så har VW sagt att den kommer kosta från vad en välutrustad Golf diesel kostar idag och en I.D crozz som oxå kommer ut 2010 ska kosta som en välutrustad Tiguan diesel.

VW i.D neo kommer att komma i 2 olika batteri paket. En som klarar 40 mil respektive 60 mil enligt NEDC mätningen. VW har ocå gått ut med att den kommer kosta 7-8000 dollar mindre än model 3.

Årsproduktionen för VW i.D neo kommer va 40.000 bilar fram till 2022 sen öka till 60.000 bilar per år. Totalt kommer under 2020 VW gruppen bygga 100.000 elbilar på nya MEB plattformen. Dvs även SKODA, SEAT, AUDI är med.

Detta är den fakta som finns. Sen kan man alltid spekulera om vad priset blir osv. Blir spännande.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 21:43
av mati
Intressant. Det blev en liten miss i årtalet för ID crozz. Vilket år menar du? Samma år som Neo i Sverige alltså 2020? Det vore toppen, då går nämligem leasigen för Teslan ut och jag har ingen aning vad jag ska ha för bil sen. Varje ny modell ger en valmöjlighet till.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 21:47
av HelectriC
För att vara på den säkra sidan, så satte jag upp mig på reservationslistan för I.D. också, kan ju inte skada :D

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 21:53
av Oykkh47
Oj sorry. Ja VW i.D crozz kommer lanseras 2020. När den går i produktion har inte framgått än. Kan man gissa på 6 månader efter I.D neo? Den kommer ju va 4*4 medans Neo blir RWD. Sen är ju frågan lite grann med olika marknader. VW Neo kommer ju bara säljas i Europa medans crozz och buzz även i USA och kina.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:02
av mati
HelectriC skrev:
För att vara på den säkra sidan, så satte jag upp mig på reservationslistan för I.D. också, kan ju inte skada :D
Kan man göra det? Säkert bara i Norge igen antar jag?
Egentligen är jag lite sugen på ID Buzz, men det lär dröja tills den kommer på marknaden.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:03
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
För att vara på den säkra sidan, så satte jag upp mig på reservationslistan för I.D. också, kan ju inte skada :D
Kan man göra det? Säkert bara i Norge igen antar jag?
Jag hörde av mig till min kontakt på VW och han hade inga problem med att lägga till mig på listan som redan innehåller en del folk, så jag antar att det går :D

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:04
av chaffis75
100000 bilar om året? De lär ju inte räcka om de prissätter den under modell 3 om jag nu förstått dig rätt.
Ja blir väl samma kö som på alla andra elbilar.

Omställningen styrs inte av köparna utan tillverkarna.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:31
av Walker
Det är ju det jag menar. Folk ställer sig redan i kö för en bil som inte är mer än en prototyp, knappt det. Sedan ska den säljas i ett antal i hela europa som bara är det dubbla antalet av de Golf som säljs i Sverige på ett år. Med tanke på problemet att bara få tag i en simpel eGolf redan idag, så önskar jag alla som tror att de kommer lägga händerna på en Neo före 2021 ett stort ”Lycka till”.
Jag tror att man måste lära sig att skilja mellan: Lansering, produktionsstart och tillgänglighet. För er som undrar - googla ”Tesla model 3”

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:48
av Oykkh47
Walker skrev:
Det är ju det jag menar. Folk ställer sig redan i kö för en bil som inte är mer än en prototyp, knappt det. Sedan ska den säljas i ett antal i hela europa som bara är det dubbla antalet av de Golf som säljs i Sverige på ett år. Med tanke på problemet att bara få tag i en simpel eGolf redan idag, så önskar jag alla som tror att de kommer lägga händerna på en Neo före 2021 ett stort ”Lycka till”.
Jag tror att man måste lära sig att skilja mellan: Lansering, produktionsstart och tillgänglighet. För er som undrar - googla ”Tesla model 3”
Hej. Är det du som är walker från škoda forumet för ett par år sedan? Ja kan ju finnas flera walker såklart..

Ja som du säger. VW lär aldrig låta ngn av sina elbilar sälja mera eller bättre än sina fossil favoriter Golf eller Tiguan. År 2025 ska man ligga på en årsvolym på 3 miljoner elbilar på nya MEB plattformen. 1 miljon med VW märket resterande2 miljoner på resten av koncernen.. tänk då tar VW grupp säljer ca 10 miljoner bilar per år och endast 3 miljoner ska va elbilar..

Pratade med min VW säljare i veckan som tidigare va på Skoda. Han sa att inga beställningar eller ngn kö fanns nu. Däremot kunde man sätta upp sig på en intresse lista. Beställningar börjar nästa år. Produktionsstart november v45 2019 och kundbilar börjar levereras April 2020...

Självklart kommer man inte låta VW i.D neo sno försäljning av nya Golf 8..



Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 07:05
av mati
Var finns den där intresselistan? Måsta man kontakta VW?

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 07:57
av Laban
bullen skrev:
När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.
Håller med. Och skulle 50 mils varianten mot förmodan kosta 250k så får de gärna göra en 25 mils variant för under 200k.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 08:37
av Laban
Oykkh47 skrev:
Självklart kommer man inte låta VW i.D neo sno försäljning av nya Golf 8..
Måste man nödvändigtvis ha lägre marginaler på en elbil ? Det är mycket prat om hur enkla elbilar är att tillverka, hur många jobb som kommer att försvinna osv. 600k av 800k jobb kommer att försvinna i Tyskland har väl nämnts. Samtidigt kan man ta mer betalt för en elbil pga lägre bränslekostnader, bättre drivlina. Eventuellt lägre serviceintäkter då men kan man ta 50k mer för en bil som kostar lika mycket att tillverka så är det kanske inte ett problem. Och i dagsläget är det väl snarare 150k mer.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 16:44
av Mickep
50k motsvarar ju ca 10 års service. Sedan efter 10 år bör det vara någon del man kan lura folk att byta. Och vem säger att man inte behöver intala folk att service behövs. (För ärligt talat, vad gör det på servicar egentligen förutom att hitta fel som besiktningen inte kommer anmärka på och sparkar lite på däcken.
250 på en liten bil som annars skulle kosta 150 känns som ett attraktivt pris, men känns på ett sätt inte något son kommer infrias utan ett sätt att få kunden att vänta med andra märken.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 19:06
av Henrik Torphammar
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 19:51
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
VW har "köpt" batterier (kontrakt) för 48 miljarder dollar av Samsung SDI, LG Chem, och CATL, ungefär Teslas totala marknadsvärde enligt artikeln. Vet inte vilken typ av samarbete det är, mer nära som Tesla + Panasonic eller bara rena köpkontrakt. Men oavsett så är det nog med tidsangivelser i kontrakten.

Så något är på väg att hända, frågan är om det räcker med köpkontrakt och hur stora marginaler tillverkarna vill ha jämfört med vad Tesla kan få via Panasonic samarbetet.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 20:39
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Ja, men nu sa dom tydligen välutrustad diesel i Almedalen. Det hamnade på 400k utan att jag orkat klicka klart i deras lista. Jag personligen skulle ge det intervallet 380-430k efter 60k premien.