Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 26 mar 2020 15:44

Zalman3 skrev:Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.


Kan nog ha en del att göra med att det är ett stort företag också. Kanske inte så lockande för en kunnig IT person jämfört med ett mindre mer agilt företag. Så tänker jag i alla fall själv trots att jag inte direkt är nyexad.

Sen fungerar det inte nödvändigtvis att bara slänga pengar på ett problem, speciellt inte när det gäller mjukvara. Många kockar = sannolikt sämre soppa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 26 mar 2020 15:49

En anledning till att stora bolag inte sällan köper upp mindre när de behöver någon särskild kompetens.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4605
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 26 mar 2020 15:56

taliz skrev:En anledning till att stora bolag inte sällan köper upp mindre när de behöver någon särskild kompetens.


Brukar inte vara någon bra taktik, då folk slutar då de inte vill vara i stora "tröga" bolag. Det är ju ofast anledningen att de vill jobba i mindre kvickfotatade bolag.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, preliminär leverans 2019-09-16 via mail. SMS 2019-09-04 om schemalagd leverans den 23/9 Trosta. Levererad 23/9 kl 17.00.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 598
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: VW I.D

Inläggav vigge50 » 26 mar 2020 15:59

Zalman3 skrev:Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.

VW kräver MVG i betyg för IT folk.

Elon kräver inga betyg alls, bara man har rätt inställning och kunskap.

Elons favoritfråga vid anställning är: Vilket "omöjligt" problem har du ställts inför, och hur löste du det?


Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.


https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... -katastrof

EDIT:
Kan tänka mig att VW har svårt att rekrytera folk.
För vem vill ha följande på sitt CV:
"Ansvarig för att ID3 OS blev försenad!

Folk vill jobba med vinnare, inte drabbas av ett svart hål av problem.

Så ingen vill jobba med mjukvara på Volkswagen då de inte vill ha förseningen av ID3 på sitt CV men att jobba med autopiloten på Tesla är inga problem??
Eller just det, det system fungerar ypperligt, det är bara användarna som använder det fel...
vigge50
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 26 mar 2020 15:59

ChristerSjo skrev:
taliz skrev:En anledning till att stora bolag inte sällan köper upp mindre när de behöver någon särskild kompetens.


Brukar inte vara någon bra taktik, då folk slutar då de inte vill vara i stora "tröga" bolag. Det är ju ofast anledningen att de vill jobba i mindre kvickfotatade bolag.


Därför man lockar dem med bonusar och villkor som gör att de stannar x år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4605
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 26 mar 2020 16:02

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.

VW kräver MVG i betyg för IT folk.

Elon kräver inga betyg alls, bara man har rätt inställning och kunskap.

Elons favoritfråga vid anställning är: Vilket "omöjligt" problem har du ställts inför, och hur löste du det?


Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.


https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... -katastrof

EDIT:
Kan tänka mig att VW har svårt att rekrytera folk.
För vem vill ha följande på sitt CV:
"Ansvarig för att ID3 OS blev försenad!

Folk vill jobba med vinnare, inte drabbas av ett svart hål av problem.

Så ingen vill jobba med mjukvara på Volkswagen då de inte vill ha förseningen av ID3 på sitt CV men att jobba med autopiloten på Tesla är inga problem??
Eller just det, det system fungerar ypperligt, det är bara användarna som använder det fel...
Uhm va? Det är vedertaget att Teslas autopilot är marknadsledande.
Det är inte samma sak som att det är perfekt. Hade det varit perfekt hade det inte behövt några utvecklare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4605
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 mar 2020 07:14

Citat från forum:

Det ruggiga är att om dom har tappat kontrollen över kodbasen så kanske dom aldrig får den bra. Stora mjukvaruprojekt kan gå in i ett läge där det inte längre spelar någon roll hur många manmånader du öser in, det blir aldrig bra. Någonsin. I princip är det bara att börja om från början: Gör om, gör rätt. Vilket naturligtvis är riktigt surt. Hoppas dom får ut något som går att sälja. Gillar bilen skarpt annars.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4787
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 28 mar 2020 16:01

VW vill leverera +100.000 elbilar från Zwickau i år.


Serieproduktion av den helelektriska ID.3 har körts här på Zwickau-fabriken sedan november 2019 - ett viktigt steg på vägen från Volkswagen till ett klimatneutralt företag. Mer än 100 000 elbilar ska tillverkas i Zwickau i år.
År 2021 kommer kapaciteten att öka till upp till 330 000 elfordon.


https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... keit-wird/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4787
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav ELA » 29 mar 2020 08:14

Undrar hur mycket pengar som läggs på infotainmentsystem och självkörning jämfört med mekanik och batterier? Jämför med E up: hållare till mobilen. That`s it. Lysande. Billigt. Separerade system. Självkörande, ja det hade varit fint men är en bit bort.
ELA
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 apr 2017 19:57

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 mar 2020 13:12

VW satsar stort på mjukvara.

VW har förstått att en bil idag är en IPhone on wheels.


Today, our share [self-developed software as a portion of all software in Volkswagen Group vehicles] is less than 10 percent. That is clearly too small. In the Volkswagen Group, we want to achieve a share in software development of more than 60 percent by 2025.”




https://youtu.be/_mqoEiRrqlo
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4787
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.