Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Riktigt såhär enkelt är de ju inte för beror på last alternativt ladd ström så får man mäta på olika sätt. Man brukar även mäta hur mycket ström man använder för att lättare beräkna hur mycket du har kvar i batteriet och inte bara mäta. Att göra en bra bms är inte lätt.
Sen att använda olika batterier/tillverkare är ju fullt möjligt dock är de med största sannolikhet andra ström kurvor på de andra batterierna dock brukar man kunna återanvända bms systemet men får lägga andra kalibrering värden i mjukvaran.
Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
Precis det jag menade och för detta krävs det att BMS är rätt programmerad. Tesla har justerat mjukvaran åt båda hållen allt eftersom kunskapen om hur kemin i de olika cellerna fungerar och ändras i och med snabbladdningar. De har både kunnat öka urladdning, laddning samt minskat laddning med tiden. Tesla har full koll på vad för typ av batterier och exakt vilken kemi det är i cellerna. Att blanda olika celler från olika tillverkare med olika kemi och köra på samma mjukvara för laddningen kommer inte gå bra i längden. Kommer bli en rejäl battery gate för tillverkaren som gör detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.
Ja, tyvärr är det så. Den så kallade folkelbilen ID3 kommer ingen vilja köpa för det priset. Vad vill de ha för iD4 eller ID5 när de lanseras om ungefär lite drygt 5-10 år? En miljon?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona.
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
...vi får väl se. Framtiden får utvisa. Jag vet ju bara vilka leveranstider jag haft på mina VW/Skoda-bilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona.
Jasså? Jag fick pengarna efter 1 vecka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ang. leveranser av ID.3 1st efter den 17:e så bör det väl inte ta jättelång tid?
Själva bilarna står ju redan på parkeringsplatsen i Zwickau, så transport därifrån till handlaren typ?
Man har ju faktiskt lyckats producera étron i hyfsade mängder.
Det är ju visserligen en modifierad avgasbil, men ändå.
Tror nog de kan komma upp i 100k/år takt inom något år.
Sen kommer den riktiga utmaningen. 100k/år är bara 1% av deras försäljning. De måste konvertera många fabriker närmaste åren, och se till att det finns batterier för dem.
Det är inte långt till 2025.
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14