Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav chaffis75 » 28 maj 2020 16:04

SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.

Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.

Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.

Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.

Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.

Riktigt såhär enkelt är de ju inte för beror på last alternativt ladd ström så får man mäta på olika sätt. Man brukar även mäta hur mycket ström man använder för att lättare beräkna hur mycket du har kvar i batteriet och inte bara mäta. Att göra en bra bms är inte lätt.
Sen att använda olika batterier/tillverkare är ju fullt möjligt dock är de med största sannolikhet andra ström kurvor på de andra batterierna dock brukar man kunna återanvända bms systemet men får lägga andra kalibrering värden i mjukvaran.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1747
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 28 maj 2020 16:12

SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.

Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.

Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.

Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.

Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.


Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5487
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 29 maj 2020 09:40

VW verkar inte ha det så lätt med hårdvaran heller....

https://www.motor1.com/news/425886/2020 ... -test/amp/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5487
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 29 maj 2020 11:32

taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.

Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.

Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.

Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.

Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.


Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.

Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10891
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Svenssons » 29 maj 2020 21:03

mati skrev:
taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.

Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.

Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.

Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.

Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.


Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.

Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.

Precis det jag menade och för detta krävs det att BMS är rätt programmerad. Tesla har justerat mjukvaran åt båda hållen allt eftersom kunskapen om hur kemin i de olika cellerna fungerar och ändras i och med snabbladdningar. De har både kunnat öka urladdning, laddning samt minskat laddning med tiden. Tesla har full koll på vad för typ av batterier och exakt vilken kemi det är i cellerna. Att blanda olika celler från olika tillverkare med olika kemi och köra på samma mjukvara för laddningen kommer inte gå bra i längden. Kommer bli en rejäl battery gate för tillverkaren som gör detta.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10161
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 03 jun 2020 07:27

:evil:
20200603_081558.jpg


Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5736
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare HelectriC » 03 jun 2020 08:05

:shock:
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (leverans augusti 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8712
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: VW I.D

Inläggav elbilist Surfaren » 03 jun 2020 08:08

Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt? :roll:

Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.
ID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id-familjen/id3.html
S85D 2015
e-UP 2014
2 reservationer på Model 3

Renault Zoe Iconic 41 kWh
Kölapp Opel Corsa-e och Skoda Enyaq
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
 
Inlägg: 2813
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge
Referralkod: filip93773

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 03 jun 2020 08:35

Zalman3 skrev:Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.


Håller med. Jag misstänker att modellen med stora batteripacket aldrig kommer att släppas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Swede1 » 03 jun 2020 08:56

Laban skrev:
Zalman3 skrev:Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.


Håller med. Jag misstänker att modellen med stora batteripacket aldrig kommer att släppas.


Jag är tveksam till att ID 3 öht släpps... ;)
Swede1
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 01 apr 2016 14:57

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anderzzon, Curik, Fredrik j, mr_tt, SwedishAdvocate, wilfried och 13 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.