Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav elbilist lator » 06 jul 2020 13:00

mati skrev:
lator skrev:Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... ;) Tror det är Rumänska eller något liknande.

Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.

Då låser vi in Rumänska för Italienska är det inte. :)
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav elbilist PapaD » 06 jul 2020 16:31

Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
PapaD
elbilist

Inläggav elbilist mati » 06 jul 2020 18:41

PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.

Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav nek0 » 06 jul 2020 19:33

mati skrev:
PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.

Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:

Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav elbilist mati » 06 jul 2020 19:36

nek0 skrev:Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:

Jag frågade min andra kompis. En bokstavskombination som man inte får ha på en svensk regskylt. Tre bokstäver. :roll:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 06 jul 2020 20:01

LasseTM skrev:
Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.

Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.

Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 06 jul 2020 20:45

Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.

Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.

Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.

Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 jul 2020 05:59

mati skrev:
Jerker skrev:
LasseTM skrev:

Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?

För envägskommunikation är sms skitbra möjligen ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare HelectriC » 07 jul 2020 07:02

nek0 skrev:
mati skrev:

Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:

Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigt :lol:
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (leverans augusti 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MatsH » 07 jul 2020 07:47