Sida 84 av 224

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 14:00
av lator
mati skrev:
lator skrev:
Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... ;) Tror det är Rumänska eller något liknande.
Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.
Då låser vi in Rumänska för Italienska är det inte. :)

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 17:31
av PapaD
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 19:41
av mati
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 20:33
av nek0
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 20:36
av mati
nek0 skrev:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Jag frågade min andra kompis. En bokstavskombination som man inte får ha på en svensk regskylt. Tre bokstäver. :roll:

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 21:01
av Jerker
LasseTM skrev:
Jerker skrev:
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.

Re: VW I.D

Postat: 06 jul 2020 21:45
av mati
Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jerker skrev:
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.
Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 06:59
av Bjelke
mati skrev:
Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jerker skrev:
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.
Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?
För envägskommunikation är sms skitbra möjligen ;) :lol:

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 08:02
av HelectriC
nek0 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigt :lol:

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 08:47
av MatsH
Pula lite under helgen är nog ganska vanligt :D

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 09:17
av nek0
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigt :lol:
På bosniska : kuk = höft
kurva = hora
Roligt med språk kan jag säga :lol: :lol:

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 11:40
av Pontus
Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 12:34
av taliz
Pontus skrev:
Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...
Nej, man har väl sagt 350k för billigaste, innan bonus.
Då med 48kwh och 50kw "snabbladdning", dvs sämre än en Renault Zoe.
Dock får man ju lite större utrymmen.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 12:52
av Verdi
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 12:55
av Zalman3
Kan den här eldrivna Golfklassaren vara bilen som gör eldrift till det nya normala? Vi kör en produktionsklar ID.3 för att ta reda på det.

Chefer på Volkswagen är nära att spika planer på en snabb, R-märkt variant av den nya elbilen ID.3. Källor antyder till tidningen Autocar att fartmonstret ska lanseras under år 2024.

ID.3 R är en skapelse signerad Volkswagens prestandabilsdivision och är tänkt att göra kopplingen tydligare mellan märkets rekordsnabba prototyp ID.R och det oerhört viktiga kommande utbudet av ID-modeller för gatbruk.

Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch säger till Autocar att ID.3 R är "något vi tittar på", och lägger till att man "gillar idén, men måste bestämma om marknaden är redo att acceptera en sådan modell".

Enligt Welsch skulle den föreslagna R-versionen vara toppen av ID.3-utbudet och kunna vara den enda prestandaversionen av bilen. Volkswagens planerade elbilsspecifika prestandamärke, GTX, kommer inte att användas på ID.3, eftersom det är reserverat för bilar med dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Medan det kommer att passa den större suvmodellen ID.4 kommer ID.3 att lanseras med enbart en motor och bakhjulsdrift.

"ID.3 kan få fyrhjulsdrift, men det är osannolikt att den får det under den första generationen", säger Welsch. "Det kommer inte någon GTX-variant, men vi har fortfarande inte bestämt om det blir någon bakhjulsdriven R-modell." Förra året sade Welsch att en sådan modell "skulle behöva en prestandamotor och fyrhjulsdrift".

Den mest kraftfulla av de kommande ID.3-modellerna får 204 hästkrafter, medan den planerade R-versionen förväntas ha minst 300 hästkrafter. De komponenter som skulle krävas för en ID.3 R skulle kunna möjliggöras av de utvecklingar inom elbilstekniken som troligen kommer att ske fram till 2024.

R-chefen Jost Capito berättade nyligen för Autocar att de jobbade med Volkswagens motorsportavdelning för att se vilken teknik från prestandabatterierna i ID.R som skulle kunna användas i produktionsbilar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 12:57
av mati
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 13:56
av Bjelke
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 14:04
av BEV[e-Rage]
Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 14:12
av Verdi
BEV[e-Rage] skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Verkar vara en djungel.

Enligt
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dw-pzw3Y3s

så finns det

ID.3 1ST
Pris: 409 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST PLUS
Pris: 471 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST MAX
Pris: 532 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår

Var lite rörigt presenterat så jag hade svårt att se vad som skiljde de olika modellerna åt. Alla verkade ha 58 kWh batteri, 100 kW DC-laddning och 204 hk iaf.

Exakt vad ID.3 Pure och Pro är för nåt har jag ingen aning om.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 14:18
av BEV[e-Rage]
Verdi skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Verkar vara en djungel.

Enligt
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dw-pzw3Y3s

så finns det

ID.3 1ST
Pris: 409 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST PLUS
Pris: 471 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST MAX
Pris: 532 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår

Var lite rörigt presenterat så jag hade svårt att se vad som skiljde de olika modellerna åt. Alla verkade ha 58 kWh batteri, 100 kW DC-laddning och 204 hk iaf.

Exakt vad ID.3 Pure och Pro är för nåt har jag ingen aning om.
Sedan dess har priserna ökat med 10-tusen.

Pure är den kommande lite billigare versionen med mindre batterikapacitet.
Pro är med samma kapacitet som 1st edition.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 14:30
av mati
BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 14:53
av BEV[e-Rage]
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 15:14
av Pontus
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2020 19:10
av mati
Pontus skrev:
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
Precis. Om jag minns rätt så har en e-Golf samma förmånsvärde som billigaste budget-Golfen med minsta motorn och manuell låda. Inte att de två bilarna på något sätt skulle vara jämförbara, men jag ska inte klaga eller så. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2020 22:40
av PapaD
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:
Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?