Sida 211 av 296

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 jul 2020 13:30
av mati
BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.

Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 jul 2020 13:53
av BEV[e-Rage]
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.

Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.

Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 jul 2020 14:14
av Pontus
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.

Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.

Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.

Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 jul 2020 18:10
av mati
Pontus skrev:Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.

Precis. Om jag minns rätt så har en e-Golf samma förmånsvärde som billigaste budget-Golfen med minsta motorn och manuell låda. Inte att de två bilarna på något sätt skulle vara jämförbara, men jag ska inte klaga eller så. :lol:

Re: VW I.D

InläggPostat: 08 jul 2020 21:40
av PapaD
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?

Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?

Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?

Re: VW I.D

InläggPostat: 09 jul 2020 08:12
av BEV[e-Rage]
PapaD skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?

Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?

Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?

I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.

Re: VW I.D

InläggPostat: 09 jul 2020 08:39
av nek0
BEV[e-Rage] skrev:
PapaD skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?

Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?

Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?

I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.

Behöver man upprepa igen att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Re: VW I.D

InläggPostat: 09 jul 2020 09:03
av Fredrik j
nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
PapaD skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?

Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?

Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?

I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.

Behöver man upprepa igen att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?


Baserat på att metallic kostar extra?

Re: VW I.D

InläggPostat: 09 jul 2020 09:12
av nek0
Baserat på hela upplägget. Priset,prestandan....

Re: VW I.D

InläggPostat: 09 jul 2020 09:55
av BEV[e-Rage]
Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.

Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.

Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.

Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.

Fel av mig, både e-Golf och ID.3 har Golf TSI 115 som jämförande bil enligt
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 019_27.pdf
Men konstigt att ID.3 1st, Pro och Pure har fått samma tillägg (17500 kr) när Pure lär bli billigare än 1st och Pro.