Sida 85 av 224

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 15:15
av Tellus
Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 15:19
av Tellus
Zalman3 skrev:
Volkswagen ID.3 Pro S
Batteriekapazität 82.0 kWh
WLTP Werte, reichweite 550 km
Umweltbonus9.000 €
Pris 40.936 euro
https://ev-database.de/pkw/1203/Volkswagen-ID3-Pro-S

En ID3 med en WLTP räckvidd på 550km
Och till ett nettopris på
31.936 euro är intressant!

Måste Tesla sänka priset på modell 3?

Hyundai Kona Elektro 64 kWh kostar också ca 32.000 euro netto, måste kanske också sänka priset!
Tror varken bmw 3, audi a4 eller mercedes c sänkte priset när nya golfen kom. Leafen däremot borde sänkas en hundring.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 15:34
av Zalman3
Nissan Leaf 40kWh kostar nu 29.234 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd får du loss en ny Leaf för
20.234 euro.

https://ev-database.de/pkw/1106/Nissan-Leaf

Problemet för Leafen är att den börjar kännas gammal.
Ingen kylning av batteriet och 50kW Chademo laddning duger inte idag.
WLTP räckvidden är 270km.

Snik ID3 med 330km i räckvidd kostar 21.000 euro netto.
Den har vätskekylda batterier och CCS laddning.

Opel Corsa-e 50kWh hittar man i Tyskland för under 18.000 Euro.
Det har vätskekylt batteri och 100kW CCS laddning.

Konkurransen hårdnar!

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 18:29
av Qwerty
OlleBack skrev:
Vad har wv sagt om service på id3 och kommande modeller?kommer dom fortsätta med samma modell och prissättning som på fossilarna?
"Intervall för inspektionsservice för ID.-serien
Din ID. gör att allt blir mycket enklare, eftersom det inom Europa inte är någon skillnad mellan den mer omfattande inspektionsservicen och den mindre omfattande varianten.

Inspektionsservice:
Enligt serviceintervall som visas på färddatorn, inom två år som senast utan kilometerbegränsning. Inkluderar bromsvätska och byte av invändiga filter."


https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... bilar.html

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 19:00
av bylund
Tellus skrev:
Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran? :)

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 20:55
av taliz
bylund skrev:
Tellus skrev:
Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran? :)
Najs, då är min Model 3 med 3k mil bara några dagar gammal. :mrgreen:

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 21:04
av Leo
Alla ID.3 för svenska (nordiska) marknaden är ännu obyggda. Alla som står byggda i Tyskland är versionen utan värmepump.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 21:48
av Fredrik j
Skulle dom inte trycka ut bilar till anställda? Som test.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 22:04
av Anonymous FTW
Fredrik j skrev:
Skulle dom inte trycka ut bilar till anställda? Som test.
De har de gjort redan.

Re: VW I.D

Postat: 14 jul 2020 23:54
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Ingångsmodellen ID.3 Pure med upp till 330 km räckvidd (WLTP) för mindre än 30 000 euro kommer också att finnas tillgänglig inom några månader.
Hur många av er som är intresserade av ID3, tänker köpa den billigare ID3 Pure modellen?
Beroende på vad de svenska priset blir med min "must have" utrustning så är jag väldigt inne på denna som en andra första bil... Om priset blir för högt så lutar de istället åt en begagnad Ionic..

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 00:02
av MarkusL
Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 00:06
av chaffis75
MarkusL skrev:
Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.

För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 01:21
av LasseTM
chaffis75 skrev:
MarkusL skrev:
Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.

För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 03:00
av Zalman3
ID3 priser.


Screenshot_20200715-025822_Facebook.jpg
Detta är priser i Tyskland, där man har 9000 euro i elbilsstöd.

Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!

Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 06:55
av chaffis75
LasseTM skrev:
chaffis75 skrev:
MarkusL skrev:
Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.
Å
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa
Ja de stämmer, skriver 2-fas lite slarvigt. Finns ingen elbil som utnyttjar vårt 3 fas system utan alla som har mer än en fas utnyttjar bara att fördela lasten mellan de olika faserna och kräver såklart nollan.

Egolf har idag 2 fas laddning.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 08:18
av mati
bylund skrev:
Tellus skrev:
Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran? :)
Alltså efter leveransen menar du? ;) :lol:

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 08:18
av Leo
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 08:33
av mati
Leo skrev:
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 09:42
av BEV[e-Rage]
mati skrev:
Leo skrev:
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 09:54
av Svenssons
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)
Jo, på Teslas bilar kan man ladda med 32A/7,4kW enfas även ifall bilen har som tre enfas 16A laddare. Vet inte hur Tesla fördelar strömmen men antar att alla laddarna är inkopplade och får sin del.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 09:55
av chaffis75
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)
Nja, de funkar också på många bilar men jag vet inte om de gäller alla. Bilen får via laddbox reda på hur många amper den får dra (per fas) och kommer de bara ström på en fas så antar jag laddaren kopplar samman två av laddarna dvs om laddboxen kan ge så hög ström på en fas..
Ja detta är nog en förenklad beskrivning men typ så funkar de..

Inte helt lätt att förstå men i Sverige blir de mer flexibelt med möjlighet att ladda från alla 3 faser.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 15:22
av Laban
Zalman3 skrev:
Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!

Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Först var det väl tal om 30, 40, 50k euro för 39, 58 respektive 77 kWh varianterna. Nu verkar det snarare bli 30, 36 samt 41k. Enorm skillnad. Sen var personen i videon lite missnöjd för det skiljde väldigt lite mellan den 1'st edition han hade beställt och en fullt utrustad Pro S, tror han nämnde 2000 euro.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 18:36
av 12man

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 19:52
av Leo
T ex e-Golf kan dels ta 16 A på två separata faser eller 32 A på en fas för att "mata båda 1-fas laddarna med". Däremot är original Typ2-Typ2 kabeln till de bara klassad för 3 x 20A. Så använder man den blir det antingen 2 x 16 A eller 1 x 20 A som resultat. Bilen väljer dock alltid 2 x 16 A i första hand. Så det finns lite olika lösningar på hur det fungerar.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2020 07:00
av Zalman3