Re: VW I.D
Postat: 14 jul 2020 15:15
Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Tror varken bmw 3, audi a4 eller mercedes c sänkte priset när nya golfen kom. Leafen däremot borde sänkas en hundring.Zalman3 skrev:https://ev-database.de/pkw/1203/Volkswagen-ID3-Pro-SVolkswagen ID.3 Pro S
Batteriekapazität 82.0 kWh
WLTP Werte, reichweite 550 km
Umweltbonus9.000 €
Pris 40.936 euro
En ID3 med en WLTP räckvidd på 550km
Och till ett nettopris på
31.936 euro är intressant!
Måste Tesla sänka priset på modell 3?
Hyundai Kona Elektro 64 kWh kostar också ca 32.000 euro netto, måste kanske också sänka priset!
"Intervall för inspektionsservice för ID.-serienOlleBack skrev:Vad har wv sagt om service på id3 och kommande modeller?kommer dom fortsätta med samma modell och prissättning som på fossilarna?
Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran?Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Najs, då är min Model 3 med 3k mil bara några dagar gammal.bylund skrev:Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran?Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
De har de gjort redan.Fredrik j skrev:Skulle dom inte trycka ut bilar till anställda? Som test.
Beroende på vad de svenska priset blir med min "must have" utrustning så är jag väldigt inne på denna som en andra första bil... Om priset blir för högt så lutar de istället åt en begagnad Ionic..Zalman3 skrev:Hur många av er som är intresserade av ID3, tänker köpa den billigare ID3 Pure modellen?Ingångsmodellen ID.3 Pure med upp till 330 km räckvidd (WLTP) för mindre än 30 000 euro kommer också att finnas tillgänglig inom några månader.
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?chaffis75 skrev:Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Ja de stämmer, skriver 2-fas lite slarvigt. Finns ingen elbil som utnyttjar vårt 3 fas system utan alla som har mer än en fas utnyttjar bara att fördela lasten mellan de olika faserna och kräver såklart nollan.LasseTM skrev:Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?chaffis75 skrev:Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Å
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa
Alltså efter leveransen menar du?bylund skrev:Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran?Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)mati skrev:Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Jo, på Teslas bilar kan man ladda med 32A/7,4kW enfas även ifall bilen har som tre enfas 16A laddare. Vet inte hur Tesla fördelar strömmen men antar att alla laddarna är inkopplade och får sin del.BEV[e-Rage] skrev:Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)mati skrev:Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Nja, de funkar också på många bilar men jag vet inte om de gäller alla. Bilen får via laddbox reda på hur många amper den får dra (per fas) och kommer de bara ström på en fas så antar jag laddaren kopplar samman två av laddarna dvs om laddboxen kan ge så hög ström på en fas..BEV[e-Rage] skrev:Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)mati skrev:Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Först var det väl tal om 30, 40, 50k euro för 39, 58 respektive 77 kWh varianterna. Nu verkar det snarare bli 30, 36 samt 41k. Enorm skillnad. Sen var personen i videon lite missnöjd för det skiljde väldigt lite mellan den 1'st edition han hade beställt och en fullt utrustad Pro S, tror han nämnde 2000 euro.Zalman3 skrev:Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!
Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!