Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare MarkusL » 14 jul 2020 23:02

Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inläggav chaffis75 » 14 jul 2020 23:06

MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.

Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.

För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1808
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare LasseTM » 15 jul 2020 00:21

chaffis75 skrev:
MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.

Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.

För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.

Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag beställd, 2020-09-07
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 474
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 jul 2020 02:00

ID3 priser.

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... tlq-Rvywws

Screenshot_20200715-025822_Facebook.jpg


Detta är priser i Tyskland, där man har 9000 euro i elbilsstöd.

Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!

Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav chaffis75 » 15 jul 2020 05:55

LasseTM skrev:
chaffis75 skrev:
MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.

Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.
Å
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.

Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa

Ja de stämmer, skriver 2-fas lite slarvigt. Finns ingen elbil som utnyttjar vårt 3 fas system utan alla som har mer än en fas utnyttjar bara att fördela lasten mellan de olika faserna och kräver såklart nollan.

Egolf har idag 2 fas laddning.
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1808
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 15 jul 2020 07:18

bylund skrev:
Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.

Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran? :)

Alltså efter leveransen menar du? ;) :lol:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11425
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Leo » 15 jul 2020 07:18

Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1220mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, grundutrustad
Tidigare Kia e-Niro-19 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2887
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 15 jul 2020 07:33

Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.

Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11425
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav BEV[e-Rage] » 15 jul 2020 08:42

mati skrev:
Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.

Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.

Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)
BEV[e-Rage]
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 apr 2019 08:29

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 jul 2020 08:54

BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.

Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.

Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)

Jo, på Teslas bilar kan man ladda med 32A/7,4kW enfas även ifall bilen har som tre enfas 16A laddare. Vet inte hur Tesla fördelar strömmen men antar att alla laddarna är inkopplade och får sin del.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10861
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Emg, lawe, StefL och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.