Moderator: Redaktion
MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
chaffis75 skrev:MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
LasseTM skrev:chaffis75 skrev:MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.
Å
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa
bylund skrev:Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran?
Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
mati skrev:Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
BEV[e-Rage] skrev:mati skrev:Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)
Användare som besöker denna kategori: dd88, Garak, j_h_h, Kubi, OfarligTesla, pingflood, wheels och 13 gäster