Sida 86 av 224

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 09:55
av chaffis75
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)
Nja, de funkar också på många bilar men jag vet inte om de gäller alla. Bilen får via laddbox reda på hur många amper den får dra (per fas) och kommer de bara ström på en fas så antar jag laddaren kopplar samman två av laddarna dvs om laddboxen kan ge så hög ström på en fas..
Ja detta är nog en förenklad beskrivning men typ så funkar de..

Inte helt lätt att förstå men i Sverige blir de mer flexibelt med möjlighet att ladda från alla 3 faser.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 15:22
av Laban
Zalman3 skrev:
Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!

Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Först var det väl tal om 30, 40, 50k euro för 39, 58 respektive 77 kWh varianterna. Nu verkar det snarare bli 30, 36 samt 41k. Enorm skillnad. Sen var personen i videon lite missnöjd för det skiljde väldigt lite mellan den 1'st edition han hade beställt och en fullt utrustad Pro S, tror han nämnde 2000 euro.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 18:36
av 12man

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2020 19:52
av Leo
T ex e-Golf kan dels ta 16 A på två separata faser eller 32 A på en fas för att "mata båda 1-fas laddarna med". Däremot är original Typ2-Typ2 kabeln till de bara klassad för 3 x 20A. Så använder man den blir det antingen 2 x 16 A eller 1 x 20 A som resultat. Bilen väljer dock alltid 2 x 16 A i första hand. Så det finns lite olika lösningar på hur det fungerar.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2020 07:00
av Zalman3

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2020 09:26
av Swede1
Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 09:23
av granlundii
Vet någon hur det tyska stödsystemet fungerar? När kan man börja hämta hem ID.3:or från Tyskland utan att tidigare ägaren tappar bonusen? Känns ganska sannolikt att jag kommer att fara efter en begagnad ID.3:a om något år.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 09:27
av nek0
Swede1 skrev:
Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?
Som om Tesla inte har tillräckligt med problem med egna programvaror.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 09:44
av Elektrifierad
Någon som vet om 330 km-versionen också kommer göra 0-100 km/h på 7.5 sekunder?

Känns som en ganska pigg bil för det priset isåfall.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 09:53
av Zalman3
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 10:19
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Man kan ju ana fossilarvet, 17 olika motorer till varenda modell typ...
Dom tror väl att det måste vara så antar jag :?

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 10:24
av vigge50
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 11:11
av PapaD
Ang motoreffekt, så har iaf 150hk och 204hk varianterna samma max vridmoment. Vridmoment på motoraxeln ges av ström så de har nog samma momentana strömförmåga. Effekt ges av vrid*varvtal, så det är nog strömbegränsat allteftersom motorn varvar upp. Gissar därför på att de krånglat för att få flera effektalternativ. Tycker nog att det trist. Eller så är det för att skydda batterierna, men de är ju kylda?
Knepigt.
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck. Nåja, jag tycker bilen verkar bra. Det blir säkert billigare men billig blir den nog aldrig. Så nu får det vara färdigvelat för mig. Köper en plus nu, 1'st.
:-)

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 11:12
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.
ID3 Pure, 124,7 hk
ID3 Pure Power, 149,6 hk
ID3 Pro S, 201,2 hk
ID3 Pro, 143,5 hk
ID3 Pro Power, 204 hk
ID3 1st Max, 201,2 hk

https://www.evspecifications.com/en/comparison/bebe63a

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 14:41
av Zalman3
Nu när folk insett att ID3 1ST inte är så billig, så kan man tydligen vänta med att beställa till 30 september och ändå garantera att få bilen under 2020 i Norge.
ID3 norge.jpg

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 16:34
av Bjelke
Blir den billigare då eller vad är tanken?
Man väntar ut Corona-krisen kanske?

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 20:05
av Zalman3
Dessa modeller kan beställas från 20 juli:

ID.3 Life är tänkt för kunder som söker en produkt på instegsnivå utan att ge avkall på komfort. Komfortpaketet inkluderar rattvärme, sätesuppvärmning och ytterligare två USB-C-portar.

ID.3 Style har det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamisk svepfunktion samt panoramatak.

ID.3 Business är en typisk allroundbil med det lilla designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och tonade rutor, komfortpaket och assistanspaket med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Family erbjuder stort utrymme, ljus och bekvämlighet med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och stort panoramatak, det stora komfortpaketet med 2-zons Air Care luftkonditioneringssystem och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Tech är tänkt för tekniskt intresserade som kommer att uppskatta assisterad körning med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, större assistanspaket med Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist, samt större infotainmentpaket, inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR och Premium Sound-paket.

ID.3 Max erbjuder maximal design, teknik, sport och komfort, med samtliga utrustningspaket inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR, 12-vägs elmanövrerad massagestol, progressiv styrning och DCC (Dynamic Chassis Control).

Elkörning för längre resor med ID.3 Tour med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP)

Tour, den sjunde förkonfigurerade modellen, kan också beställas från och med 20 juli. Den är baserad på den fyrsitsiga ProS-modellen som möjliggör ett större batteri (77 kWh netto batterienergiinnehåll) med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP) och 125 kW DC-laddning.

ID.3 Tour är redan utrustad med alla funktioner du vill ha på längre resor: head-up-display med förstärkt verklighet AR och sound-paket, matrix-LED-strålkastare, komfortpaket, 12-vägs elmanövrerad massagestol och assistanspaket där samtliga förarsassistanssystem ingår, samt 19-tums aluminiumhjul.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 20:18
av taliz
Hade nog valt billigaste. Läste nånstans att adaptiv farthållare var standard på alla. Verkar mest vara skit man inte behöver på dom övriga.
"LED-bakljus med dynamisk svepfunktion". :roll:

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 21:00
av Laban
Onödigt många paket tycker jag. Sen 1’st edition på det som inte är samma som std paketen.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 00:24
av Surfaren
Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 01:25
av taliz
Surfaren skrev:
Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?
Hade det varit en egolf så...
Men nu är ju ID3 en elbil från grunden så det vore minst sagt udda.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 07:49
av Bjelke
Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 08:40
av mati
PapaD skrev:
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
:-)
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 10:09
av PapaD
Tack Mati, det finns alltid plus o minus, bra sagt.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 12:46
av Anonymous FTW
mati skrev:
PapaD skrev:
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
:-)
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.

Går man in på mobile.de och söker på billigaste Tesla hittar man en Tesla Modell S85 för 29990€ med 21000 på mätaren. Gör man liknande manöver på Blocket i Sverige hittar man just nu en Tesla Modell S85 med 25000 på mätaren för 395000SKR.