Jag tror faktiskt inte att man behöver vara skriven i Tyskland just för att få bonusen (såg nu att det officiellt kallas för "innovationspremie", herrejisses). Tyskarna har på central nivå ändå dålig koll på var man är skriven, det finns ju inga personnummer och ingen central folkbokföring som här i Sverige. Däremot så måste man registrera bilen i Tyskland och det är en icke-trivial procedur som i sin tur kräver en tysk adress. När man köper en ny bil är den från början oregistrerad när den anländer till bilhandlaren. Bilhandlarna sköter vanligtvis registreringprocessen åt kunden, men förfarandet är detsamma som om man gör det själv. Köper man en begagnad bil privat så måste man göra samma sak igen. Det går till såhär. Man åker till nånting som kallas KFZ-Zulassungsstelle. Varje större stad (kallas för Landkreis) har en sådan. Man åker alltså till det stället som tillhör staden där man bor. Varje Landkreis har sin egen nummerskylt, det är därför man kan se på tyska bilar var de kommer ifrån (HH för Hamburg, HL för Lübeck osv). Man får inte bo längre än 3 månader i en annan Landkreis än vad bilens regnummer visar. Flyttar man till en annan stad måste man regga om bilen. När man köper en begagnad bil och bor i samma stad så måste man visserligen regga om bilen, men man får behålla den gamla skylten. Men man kan också byta till en annan skylt om man vill.
Och registreringen gör man alltså personligen. Där står i vanlig ordning ungefär 100 människor före dig i kön som alla ska registrera sina bilar. Det är ett av få ställen i Tyskland där det finns kölappar. Väl framme visar man upp pappren man har fått med bilen och så får man sina nya skyltar. Vanligtvis kan man önska sig en bokstavs- och/eller sifferkombo, förutsatt den är ledig. För nya bilar så slipper man detta som sagt, eftersom bilhandlarna reggar bilen åt en, och de brukar ha förtur i kön. Som privatperson får man ha tålamod.
Smidigt och bra.
