Sida 89 av 224

Re: VW I.D

Postat: 20 jul 2020 12:27
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
När kommer priser minsta batteri paketet?
Det måste komma mycket snart.

Opel Corsa-e säljs ju redan i Tyskland för under 18.000 euro, om man orkar vänta lite.
Och det är därför det är viktigt att vi i Sverige snarast får 100.000kr i elbilsstöd, annars blir det kaos!
Opel Corsa F e Edition 50kW Batterie*Klimaautomatik
17.545 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 19e68daeaf
Hur menar du med kaos?
Politikerna måste ta sitt ansvar, Sverige är med i EU, vi måste ha hyfsat samma regler som övriga Europa.

Eller är det regeringens strategi att låta Svenska bilförsäljare gå i konkurs?

Re: VW I.D

Postat: 20 jul 2020 12:47
av Fredrik j
Det var ju inte så många år sedan euron kostade under 9 kronor och det var billigt att handla bilar i Tyskland. På senare år har det varit tvärt om. Majoriteten av alla nya bilar i Sverige säljs som förmånsbil. En begagnad tysk bil kan ju inte jämföras.
Varför är det så viktigt för dig att det går bra för bilhandlarna?
Dom måste konkurrera med service och närhet.

Re: VW I.D

Postat: 20 jul 2020 15:01
av Zalman3
Intressant att ID3 har Car2X som standard.
Car2X: The new era of intelligent vehicle networking.

Is 5G the best technology for autonomous driving? That can not be answered today. Maybe it will complement existing technologies in the future, but it won’t be available for five years yet. But today there is already a platform that lifts networked driving to a completely new level. With WLANp, vehicles receive information in a matter of milliseconds from other traffic participants and their own environment, such as traffic lights at intersections or lane closure trailers on motorways. WLANp is a technical standard specifically designed for local vehicle communication. It makes it possible to transmit dynamic and temporary data in real time. Depending on the surroundings, the signal can reach 150 m in the city and up to 800 m on rural roads and highways. The signal covers a range of 360° and there are no ongoing communication costs. Car2X is based on a radio connection and does not require Wi-Fi or a mobile internet connection. “As no data is stored on the backend with local data transmission in contrast to mobile network connections, data security is also assured,” explains Thomas Biehle, Director of Cooperative Security and Electronic Processes at Volkswagen.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... -life.html

Re: VW I.D

Postat: 20 jul 2020 15:22
av Zalman3
VW anger villkor för laddningstjänst WeCharge.
https://www.electrive.net/2020/07/20/vw ... -wecharge/
vw-we-charge-tarife-888x444.jpg

Re: VW I.D

Postat: 20 jul 2020 15:22
av Zalman3
VW anger villkor för laddningstjänst WeCharge.
https://www.electrive.net/2020/07/20/vw ... -wecharge/
vw-we-charge-tarife-888x444.jpg

Re: VW I.D

Postat: 20 jul 2020 15:25
av vigge50
Och där hittar vi också 12 månaders bindningstid om jag förstår tyskan rätt...

Re: VW I.D

Postat: 22 jul 2020 19:30
av PapaD
Nu först såg jag:
mellannivån är gratis abbonemang för ID3 (lilla batteriet kommer hamna utanför gratis men den kommer ju inte än på ett tag). Och då får man faktiskt lägre pris än Maingau, som erbjuder bra rabatt på Ionity för de flesta länder förutom Sverige. Även om det inte är billigt precis.

Re: VW I.D

Postat: 22 jul 2020 19:43
av Robertrimmevik
Men stora abonnemanget är betydligt billigare än Audis. För 110kr i mån hade jag nästan tyckt att det är acceptabelt.

Re: VW I.D

Postat: 22 jul 2020 20:11
av Zalman3
WeCharge är det rörigare lösning jag sett.
Snacka om att VWs bilförsäljare kan lura skjortan av oerfarna elbilsköpare!

Re: VW I.D

Postat: 22 jul 2020 20:50
av PapaD
Men, vad konstigt: nu är alla motorval borta. Samma som 1'st på alla, den de kallar Pro Power på 204 hk. Vad bra, för alla. Fast 1'st är nu inte speciell längre. Bara en dekal som skiljer från övriga modeller, eller?

Re: VW I.D

Postat: 23 jul 2020 00:23
av wector
Glöm inte play/pause pedalerna

Re: VW I.D

Postat: 23 jul 2020 04:40
av PapaD
wector skrev:
Glöm inte play/pause pedalerna Bild
Nej, de ingår i Style modellen. Inredning Style plus tror jag det heter.

Re: VW I.D

Postat: 25 jul 2020 18:58
av hooked
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:


Re: VW I.D

Postat: 25 jul 2020 20:46
av BEV[e-Rage]
hooked skrev:
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:
Vad hade han väntat sig, en turkos ID.3 1st Max som han testar kostar ju bara 556-tusen (i Sverige). ;)

Re: VW I.D

Postat: 25 jul 2020 20:46
av Laban
Trevlig att köra, goda utrymmen invändigt för sin storleksklass. Men så var det som hooked nämnde det där med interiören, infotainment.

Re: VW I.D

Postat: 25 jul 2020 21:06
av mans71
Laban skrev:
Trevlig att köra, goda utrymmen invändigt för sin storleksklass. Men så var det som hooked nämnde det där med interiören, infotainment.
Har du provkört?

Re: VW I.D

Postat: 25 jul 2020 21:07
av Laban
mans71 skrev:
Har du provkört?
Sammanfattning av provkörningen ovan.

Re: VW I.D

Postat: 26 jul 2020 11:37
av Mickep
id3 på autobahn + laddning (tysk, så man får gissa vad de yrar om)



12% : 100 kW
80%: 50 kW

40.8 kWh på 33 min = 1.236 kWh/min = 74 kWh/h (ingen kommentar)

Re: VW I.D

Postat: 26 jul 2020 13:06
av Laban
Enligt en kommentar drog den 2.05 kWh/mil i 119 km/h medelhastighet i testet.

Rätt ok tycker jag. ID.3 är ju relativt hög och kantig.

Re: VW I.D

Postat: 26 jul 2020 15:24
av Anonymous FTW
hooked skrev:
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:
"Mediasystemet" nja han berömde ljudet i stereon och ljudet är ju en ganska stor del av "mediasystemet" i en bil. Han tyckte bilen var rolig att köra, exakt och precis styrning, tyst med bra ljudisolering, gillade accelerationen. Som en sportbil sade han på slutet angående köregenskaperna och sportbilar brukar ändå vara rätt roliga att köra. Hårdvarumässigt tyckte han det var en toppenbil. Han nämnde även hur äldre BMW ibland var tvungen att lägga tunga föremål i bagaget för att få grepp på bakhjulen vintertid, detta menade han skulle inte vara något problem med bakhjulsdriften på ID.3 då så mycket tyngd fanns över bakhjulen. Han berömde ljudet i dörrstängningen fler än en gång.

Negativt. Han tyckte inte om mjukvaran i bilen, dock är det något som går att uppgradera via OTA. Förhoppningsvis gör de om saker och ting till det bättre.
Han tog Tesla och Polestar som exempel på bilar med bra mjukvara, VW hade också kunnat ha Googles mjukvara i ID.3 likt Polestar och fått ut bilen fortare med mer intuitiv mjukvara, VW är dock ett stort företag som vill ha mjukvaran i egna händer.

Sen gillade han inte plasten på de 'plastigaste' (hårdplast) delarna i bilen. VW vore korkade om de inte ändrade det på kommande årsmodeller, lär inte kosta mycket att ändra vissa delar i interiören. Han kom inte heller överrens med kontrollerna på ratten.

Summering är att köpare av ID.3 kan se fram emot att det som är sämst med deras bil blir bättre via OTA. Vad jag förstått ska detta operativ in i resten av VW:s flotta också.
Egentligen inget chockerande vad gäller summering av testet. Vi vet redan att deras mjukvaruutveckling har gått knackigt, vi vet även samtidigt att VW sedan länge är duktiga på att tillverka bra och omtyckta bilar, med andra ord hårdvaran kunde de långt före denna bilen.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... ing-system

Re: VW I.D

Postat: 28 jul 2020 09:04
av Laban


En del lustiga lösningar GUI mässigt. Samt en startknapp. De hade åsikter om den, borde kanske ha placerats på växelväljaren istället. Bagageutrymmet är ganska djupt/stort för storleksklassen:
Screenshot 2020-07-28 at 08.48.09.png
Långt axelavstånd (några cm längre än PS2) men kort svängradie. Stor invändigt, liten utvändigt. Jag gillar jag ID.3:an, kanske t.o.m pga den lite märkliga interiören. Hellre det än e-Niro, Kona osv som bara är tråkiga.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 11:03
av Zalman3
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 11:22
av vigge50
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 11:31
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 13:25
av Jordad
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Ja den har ungefär samma utrustning och räckvidd som SR+ och kostar nästan lika mycket. De flesta väljer nog Tesla då.