VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: VW I.D

Inlägg av wector »

Glöm inte play/pause pedalerna
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

wector skrev:
Glöm inte play/pause pedalerna Bild
Nej, de ingår i Style modellen. Inredning Style plus tror jag det heter.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: VW I.D

Inlägg av hooked »

Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:

BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

hooked skrev:
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:
Vad hade han väntat sig, en turkos ID.3 1st Max som han testar kostar ju bara 556-tusen (i Sverige). ;)
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Trevlig att köra, goda utrymmen invändigt för sin storleksklass. Men så var det som hooked nämnde det där med interiören, infotainment.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Laban skrev:
Trevlig att köra, goda utrymmen invändigt för sin storleksklass. Men så var det som hooked nämnde det där med interiören, infotainment.
Har du provkört?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
Har du provkört?
Sammanfattning av provkörningen ovan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

id3 på autobahn + laddning (tysk, så man får gissa vad de yrar om)



12% : 100 kW
80%: 50 kW

40.8 kWh på 33 min = 1.236 kWh/min = 74 kWh/h (ingen kommentar)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Enligt en kommentar drog den 2.05 kWh/mil i 119 km/h medelhastighet i testet.

Rätt ok tycker jag. ID.3 är ju relativt hög och kantig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

hooked skrev:
Autogefuhl gör en genomgång och provkörning av id3. Inredning och mediasystem är inte direkt imponerande :roll:
"Mediasystemet" nja han berömde ljudet i stereon och ljudet är ju en ganska stor del av "mediasystemet" i en bil. Han tyckte bilen var rolig att köra, exakt och precis styrning, tyst med bra ljudisolering, gillade accelerationen. Som en sportbil sade han på slutet angående köregenskaperna och sportbilar brukar ändå vara rätt roliga att köra. Hårdvarumässigt tyckte han det var en toppenbil. Han nämnde även hur äldre BMW ibland var tvungen att lägga tunga föremål i bagaget för att få grepp på bakhjulen vintertid, detta menade han skulle inte vara något problem med bakhjulsdriften på ID.3 då så mycket tyngd fanns över bakhjulen. Han berömde ljudet i dörrstängningen fler än en gång.

Negativt. Han tyckte inte om mjukvaran i bilen, dock är det något som går att uppgradera via OTA. Förhoppningsvis gör de om saker och ting till det bättre.
Han tog Tesla och Polestar som exempel på bilar med bra mjukvara, VW hade också kunnat ha Googles mjukvara i ID.3 likt Polestar och fått ut bilen fortare med mer intuitiv mjukvara, VW är dock ett stort företag som vill ha mjukvaran i egna händer.

Sen gillade han inte plasten på de 'plastigaste' (hårdplast) delarna i bilen. VW vore korkade om de inte ändrade det på kommande årsmodeller, lär inte kosta mycket att ändra vissa delar i interiören. Han kom inte heller överrens med kontrollerna på ratten.

Summering är att köpare av ID.3 kan se fram emot att det som är sämst med deras bil blir bättre via OTA. Vad jag förstått ska detta operativ in i resten av VW:s flotta också.
Egentligen inget chockerande vad gäller summering av testet. Vi vet redan att deras mjukvaruutveckling har gått knackigt, vi vet även samtidigt att VW sedan länge är duktiga på att tillverka bra och omtyckta bilar, med andra ord hårdvaran kunde de långt före denna bilen.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... ing-system
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »



En del lustiga lösningar GUI mässigt. Samt en startknapp. De hade åsikter om den, borde kanske ha placerats på växelväljaren istället. Bagageutrymmet är ganska djupt/stort för storleksklassen:
Screenshot 2020-07-28 at 08.48.09.png
Långt axelavstånd (några cm längre än PS2) men kort svängradie. Stor invändigt, liten utvändigt. Jag gillar jag ID.3:an, kanske t.o.m pga den lite märkliga interiören. Hellre det än e-Niro, Kona osv som bara är tråkiga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW I.D

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Ja den har ungefär samma utrustning och räckvidd som SR+ och kostar nästan lika mycket. De flesta väljer nog Tesla då.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Fast versionen med stora batteripacket samt fullt utrustad blir kanske inte storsäljaren direkt. Life versionen med 58 kWh packet kostar från 434 900 :- Sen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på yttermåtten på elbilar. ID.3 är betydligt rymligare än Golf. Ska man ha 150 hk + DSG låda är grundpriset 299k för Golf. Och då ser den ut så här:
Screenshot 2020-07-30 at 13.51.20.png
Jag gissar på att ID.3 blir billigare att äga än motsvarande fossila Golf, även för den som kör 1500 mil/år snarare än 3000.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Men hur många % av de potentiella kunderna behöver dragkrok i denna klass av bilar ? Tänker mig att fästet för cyklar räcker ganska långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Den blev litet annorlunda än vad jag trodde. Den träffar mer rätt hos mig än vad jag hoppats på. Jag tycker det är kul att det finns prestandabilar men värderar hållbarhet och pålitlighet mycket mer. Bilen känns som en Toyota. Verkar vara tyst och ha bra mekanik. Hoppas den är lika felfri. Isf blir det en bra gubbbil åt griniga gamla gubbar som mig. :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Ska priset vara högt eller lågt?
Eller är det prisvärdhet månntro (subjektivt, precis som design)?

Men ja. Autogefühls test gav mersmak.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/

ID3 krossar VW e-Golf.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2NzE4ODI7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImUyZjQ5ZWFhMzBlMDMwZDMxZWMwZDZlNGY5MzAxOGQ5MzE1NGUyNjMiO30=.jpeg.jpg
Är det inte så vw har tänkt sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Säkert en jättebra bil. Körassistanssystemet (prediktiv skyltavläsning osv) verkar vara på samma sätt som i e-tron, och det tycker jag fungerar fantastiskt. Och tyst verkar den vara. De har ju lyckats bra med ljudisoleringen redan i e-Golfen, man kan alltså utgå ifrån att ID3 inte är sämre.
Jag anser dock att e-Golfen är alldeles för bra för att vi skulle ersätta den med en ID3. Leasingen på den går ut till våren, men vi behåller den nog två år till. Dessutom befarar jag att e-Golfens andrahandsvärde sjunker som en sten när massor med ID3 ska ut på marknaden. Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3. Jag kanske ändrar mig om 2-3 år när Golfen börjar bli gammal och vi har slitit ut den, vi får se. Men den lär aldrig bli en billig bil, och jag hoppas fortfarande på billigare och bättre alternativ från andra tillverkare framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: VW I.D

Inlägg av carl-pedal »

Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3.
Vi har alla olika preferenser. Men ser man det ur perspektivet köpa ny bil så finns det ingenting som talar för e-Golf.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar