Sida 89 av 224

Re: VW I.D

Postat: 28 jul 2020 09:04
av Laban


En del lustiga lösningar GUI mässigt. Samt en startknapp. De hade åsikter om den, borde kanske ha placerats på växelväljaren istället. Bagageutrymmet är ganska djupt/stort för storleksklassen:
Screenshot 2020-07-28 at 08.48.09.png
Långt axelavstånd (några cm längre än PS2) men kort svängradie. Stor invändigt, liten utvändigt. Jag gillar jag ID.3:an, kanske t.o.m pga den lite märkliga interiören. Hellre det än e-Niro, Kona osv som bara är tråkiga.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 11:03
av Zalman3
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 11:22
av vigge50
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 11:31
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 13:25
av Jordad
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Får mejl av VW. De har tydligen ett gäng ID3 osålda?
Märkligt.

Vi har nu gått igenom och matchat befintliga ID.3 1st edition bilar mot de förbokare som var först med att boka upp sig. Det finns nu ett fåtal bilar kvar av modellerna Plus och Max (se nedan). Vi vill såklart erbjuda alla förhandsbokare som visat intresse tidigare en möjlighet att beställa en av dessa limited editionbilar innan vi öppnar dem för nya kunder.
Vad är det märkliga med det? Då de två varianterna kostar 475 respektive 535 000 kr utav vad jag fick fram från en snabb sökning så är det en hel del pengar för en bil i den storleksklassen. Bara för att det är en elbil så betyder det inte att köparna helt plötsligt har 200 000 kr mer att köpa en bil för.
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Ja den har ungefär samma utrustning och räckvidd som SR+ och kostar nästan lika mycket. De flesta väljer nog Tesla då.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 13:52
av Laban
Zalman3 skrev:
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Fast versionen med stora batteripacket samt fullt utrustad blir kanske inte storsäljaren direkt. Life versionen med 58 kWh packet kostar från 434 900 :- Sen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på yttermåtten på elbilar. ID.3 är betydligt rymligare än Golf. Ska man ha 150 hk + DSG låda är grundpriset 299k för Golf. Och då ser den ut så här:
Screenshot 2020-07-30 at 13.51.20.png
Jag gissar på att ID.3 blir billigare att äga än motsvarande fossila Golf, även för den som kör 1500 mil/år snarare än 3000.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 14:50
av Laban
Men hur många % av de potentiella kunderna behöver dragkrok i denna klass av bilar ? Tänker mig att fästet för cyklar räcker ganska långt.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 17:57
av PapaD
Den blev litet annorlunda än vad jag trodde. Den träffar mer rätt hos mig än vad jag hoppats på. Jag tycker det är kul att det finns prestandabilar men värderar hållbarhet och pålitlighet mycket mer. Bilen känns som en Toyota. Verkar vara tyst och ha bra mekanik. Hoppas den är lika felfri. Isf blir det en bra gubbbil åt griniga gamla gubbar som mig. :D

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 23:49
av Zalman3

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 23:52
av mastodontfilmsmats
Ska priset vara högt eller lågt?
Eller är det prisvärdhet månntro (subjektivt, precis som design)?

Men ja. Autogefühls test gav mersmak.

Re: VW I.D

Postat: 30 jul 2020 23:56
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/

ID3 krossar VW e-Golf.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2NzE4ODI7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImUyZjQ5ZWFhMzBlMDMwZDMxZWMwZDZlNGY5MzAxOGQ5MzE1NGUyNjMiO30=.jpeg.jpg
Är det inte så vw har tänkt sig?

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 08:53
av mati
Säkert en jättebra bil. Körassistanssystemet (prediktiv skyltavläsning osv) verkar vara på samma sätt som i e-tron, och det tycker jag fungerar fantastiskt. Och tyst verkar den vara. De har ju lyckats bra med ljudisoleringen redan i e-Golfen, man kan alltså utgå ifrån att ID3 inte är sämre.
Jag anser dock att e-Golfen är alldeles för bra för att vi skulle ersätta den med en ID3. Leasingen på den går ut till våren, men vi behåller den nog två år till. Dessutom befarar jag att e-Golfens andrahandsvärde sjunker som en sten när massor med ID3 ska ut på marknaden. Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3. Jag kanske ändrar mig om 2-3 år när Golfen börjar bli gammal och vi har slitit ut den, vi får se. Men den lär aldrig bli en billig bil, och jag hoppas fortfarande på billigare och bättre alternativ från andra tillverkare framöver.

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 09:40
av carl-pedal
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 12:11
av Fredrik j
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 12:40
av Laban
mati skrev:
Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3.
Vi har alla olika preferenser. Men ser man det ur perspektivet köpa ny bil så finns det ingenting som talar för e-Golf.

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 17:39
av PapaD
VW lägger väl ner egolf för ID3? Jag tycker det är logiskt, samtidigt som den faktiskt är rejält större inuti så de borde vara för olika kundgrupper.
i våras när jag provsatt deras showprototyp så gick jag direkt över till en golf och jämförde. Golfen kändes trång i jämförelse, och baksätet som för barn där ID3 var rymlig för vuxna. En ID2 kanske kommer för golfklass? Men troligen inte, det är nog få kronor att spara på några kilo plåt, vilket är det enda som skulle skilja. För utrustningen kommer ju vara densamma.

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 17:54
av Laban
PapaD skrev:
En ID2 kanske kommer för golfklass? Men troligen inte, det är nog få kronor att spara på några kilo plåt, vilket är det enda som skulle skilja. För utrustningen kommer ju vara densamma.
Klart att vi kommer få se mindre bilar än ID.3:

https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... modellerna

ID.2 ska vara i Polo klass utvändigt, kanske lika stor som Golf invändigt då ?

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 18:33
av mati
Laban skrev:
mati skrev:
Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3.
Vi har alla olika preferenser. Men ser man det ur perspektivet köpa ny bil så finns det ingenting som talar för e-Golf.
Där håller jag såklart med. Hade jag inte haft elbil idag så hade jag kanske varit intresserad av ID3. Men nu har jag ju en elbil i den storleken, och jag är extremt nöjd med den. Jag saknar ingenting med e-Golfen. Därav mitt desintresse för ID3.
Om jag hade varit förstagångsköpare så är det dock inte säkert att jag hade nappat på en ID3 ändå. Jag hade troligen tyckt att den är för dyr. Det som fick mig att bli med elbil var Tesla. Det fanns ett stort incitament för mig att köpa den, nämligen ett oöverkomligt ha-begär. Och väl inne i träsket har man fått ett annat perspektiv på bilar. Men jag tror inte att jag hade kunnat utveckla något liknande ha-begär för ID3 om jag fortfarande hade kört fossilbil idag.

Re: VW I.D

Postat: 31 jul 2020 18:44
av Legato
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.

Re: VW I.D

Postat: 01 aug 2020 02:14
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.

Re: VW I.D

Postat: 01 aug 2020 02:40
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).

Re: VW I.D

Postat: 01 aug 2020 09:06
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.

Re: VW I.D

Postat: 01 aug 2020 11:13
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).

Re: VW I.D

Postat: 01 aug 2020 11:19
av Fredrik j
Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.

Re: VW I.D

Postat: 01 aug 2020 12:11
av taliz
Fredrik j skrev:
Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Självklart kommer det bli så, men det kommer dröja många år innan utbud möter efterfrågan på begagnatmarknaden. Tills dess kommer andrahandsvärdet hållas upp.

Min uppfattning är att man kan byta till ny elbil i stort sett varje år de närmaste 4-5 åren och ändå tappa mindre än vad man skulle göra på att köpa en ny, eller lätt begagnad, avgasbil och köra den 4-5 år.