Sida 91 av 224

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 09:19
av Laban
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 09:35
av Zalman3
Laban skrev:
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 11:03
av Legato
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.
Ej svar på frågan, men på en Tesla blir det ju väldigt relevant om man räknar in kringförbrukare eller ej...

Kör man 5A och enfas samtidigt som man har Sentry och tredjepartsappar, samt kanske overheat protection osv så blir det inte mycket laddat alls :D

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 11:19
av Zalman3
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 12:03
av taliz
Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Har dom problem med wifi nu igen? :lol:

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 12:19
av Bjelke
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Har dom problem med wifi nu igen? :lol:
:lol:

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 12:28
av Verdi
Legato skrev:
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 13:46
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.
Det är inte det jag menar med TCO-ekvivalens.

Det jag menar är att om folk nu anser att en Model 3 motsvarar en 320d som ny (vilket jag iofs betvivlar) så är det rimligt att anta att de jämför med en 320d efter tre år också.

Om då totalkostnaden ska fortsätta vara ekvivalent så måste andrahandsvärdet vara bättre på Model 3.

Man skulle kunna argumentera för att Model 3 åldras "sämre" om man tex tror den kommer rosta mycket, men å andra sidan kan man argumentera för att den åldras bättre pga uppdaterad mjukvara.

Men antar man att de åldras likvärdigt så gäller det ovan.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 14:07
av mati
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 14:47
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Eftersom att jag jobbar med datorer så vet jag att en Powersupply kan ha sämre verkningsgrad vid låga effekter.
Det kan skilja 5-10% i verkningsgrad beroende på belastning.

Det vore kul att se exakta siffror och se om det är försumbara förluster.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 15:53
av LasseTM
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 16:33
av Zalman3
LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/

Tack för lite konkreta siffror.
71% verkningsgrad vid 230V och 10A är dåligt.

Ytterligare ett argument i en BRF att sätta in riktiga 3-fas laddare som kan ladda max vad bilen klarar.

Även om BRFen tar 10-20% mera per kWh så kanske man tjänar igen det på bättre verkningsgrad.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 16:33
av mati
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 16:57
av taliz
mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 17:02
av Zalman3
mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Känns som att det blir allt viktigare med detaljerna.
Vilken verkningsgrad har elmotorn, inverter och laddboxen.
När jag nu snart kan ladda hemma vill jag inte ha en elförbrukning på +20% i onödan.
Speciellt inte när man kör väldigt mycket.

Låt säga att BRFen tar 2kr per kWh.
Och att jag laddar ca 800kWh i månaden inklusive värmning av bilen på vintern.
Kostnad 1.600kr i månaden.

Men 20% extra förbrukning blir det 320kr extra, totalt 1.920kr i månaden.
320kr blir 3.840kr per år.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 19:29
av mati
taliz skrev:
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.
Ja, jo, det är motorn i Zoe som fungerar även som laddare. Men den låter ju inte så när man kör. Då hade man ju blivit knäpp.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 20:19
av LasseTM
mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Ja den drar alltid ungefär 300w varesig du laddar med 1800w eller 22kw, där av den dåliga verkningsgraden vid låga effekter.
300W av 1800W är ju 17% bara där sedan har du ju runt 10% till när det ska in i batteriet.
Men när jag mätte så var det ändå helt ok vid 3fas 8A så man behövder knappast maxa laddaren för att komma upp emot 90% verkningsgrad.
Ljudet när en Zoe laddar är hemskit speciellt vid 22kw men det är ju bara när den laddar inte när den kör.

Re: VW I.D

Postat: 04 aug 2020 21:41
av markuswesterberg
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?

Re: VW I.D

Postat: 04 aug 2020 22:38
av mati
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Det är klart att den får en app. Det finns ju för e-Golfen, rimligen borde ID3 också få minst samma funktionalitet.
Men som jag har uppfattat det är just detta en sådan funktion som kommer senare OTA.

Re: VW I.D

Postat: 05 aug 2020 08:53
av Laban
mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Det är klart att den får en app. Det finns ju för e-Golfen, rimligen borde ID3 också få minst samma funktionalitet.
Men som jag har uppfattat det är just detta en sådan funktion som kommer senare OTA.
Fast just att slå på klimatanläggningen på distans skulle väl bara fungera på vissa modeller ? Om bilen inte laddas vill säga. Har för mig att det krävdes 1'st Max för det. Men jag kan ha fel, och det kan säkert ha ändrats för det måste väl röra sig om mjukvara endast.

Re: VW I.D

Postat: 05 aug 2020 09:18
av HelectriC
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 00:40
av Zalman3

In the meantime, reports from Germany say that ID.4 production and deliveries could start as soon as the end of the year.

https://electrek.co/2020/08/06/vw-id4-e ... eliveries/

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 05:43
av Zalman3
Stämmer detta?
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Tiguan
ID5 ersätter Passat
ID5 kombi ersätter Passat kombi
ID6 ersätter Touareg
ID7 ersätter Caravelle

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 07:11
av mati
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 07:12
av Zalman3

Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.