Sida 226 av 336

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 08:19
av Laban
mati skrev:Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:


Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 08:35
av Zalman3
Laban skrev:
mati skrev:Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:


Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..


En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 10:03
av Legato
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:


Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..


En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.


Ej svar på frågan, men på en Tesla blir det ju väldigt relevant om man räknar in kringförbrukare eller ej...

Kör man 5A och enfas samtidigt som man har Sentry och tredjepartsappar, samt kanske overheat protection osv så blir det inte mycket laddat alls :D

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 10:19
av Zalman3
Uppdatering pågår!

20200802_111547.jpg

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 11:03
av taliz
Zalman3 skrev:Uppdatering pågår!

20200802_111547.jpg


Har dom problem med wifi nu igen? :lol:

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 11:19
av Bjelke
taliz skrev:
Zalman3 skrev:Uppdatering pågår!

20200802_111547.jpg


Har dom problem med wifi nu igen? :lol:

:lol:

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 11:28
av Verdi
Legato skrev:Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).


"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 12:46
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).


"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.


Det är inte det jag menar med TCO-ekvivalens.

Det jag menar är att om folk nu anser att en Model 3 motsvarar en 320d som ny (vilket jag iofs betvivlar) så är det rimligt att anta att de jämför med en 320d efter tre år också.

Om då totalkostnaden ska fortsätta vara ekvivalent så måste andrahandsvärdet vara bättre på Model 3.

Man skulle kunna argumentera för att Model 3 åldras "sämre" om man tex tror den kommer rosta mycket, men å andra sidan kan man argumentera för att den åldras bättre pga uppdaterad mjukvara.

Men antar man att de åldras likvärdigt så gäller det ovan.

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 13:07
av mati
Zalman3 skrev:En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...

Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.

Re: VW I.D

InläggPostat: 02 aug 2020 13:47
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...

Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.


Eftersom att jag jobbar med datorer så vet jag att en Powersupply kan ha sämre verkningsgrad vid låga effekter.
Det kan skilja 5-10% i verkningsgrad beroende på belastning.

Det vore kul att se exakta siffror och se om det är försumbara förluster.