Sida 91 av 224

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 15:53
av LasseTM
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 16:33
av Zalman3
LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/

Tack för lite konkreta siffror.
71% verkningsgrad vid 230V och 10A är dåligt.

Ytterligare ett argument i en BRF att sätta in riktiga 3-fas laddare som kan ladda max vad bilen klarar.

Även om BRFen tar 10-20% mera per kWh så kanske man tjänar igen det på bättre verkningsgrad.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 16:33
av mati
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 16:57
av taliz
mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 17:02
av Zalman3
mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Känns som att det blir allt viktigare med detaljerna.
Vilken verkningsgrad har elmotorn, inverter och laddboxen.
När jag nu snart kan ladda hemma vill jag inte ha en elförbrukning på +20% i onödan.
Speciellt inte när man kör väldigt mycket.

Låt säga att BRFen tar 2kr per kWh.
Och att jag laddar ca 800kWh i månaden inklusive värmning av bilen på vintern.
Kostnad 1.600kr i månaden.

Men 20% extra förbrukning blir det 320kr extra, totalt 1.920kr i månaden.
320kr blir 3.840kr per år.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 19:29
av mati
taliz skrev:
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.
Ja, jo, det är motorn i Zoe som fungerar även som laddare. Men den låter ju inte så när man kör. Då hade man ju blivit knäpp.

Re: VW I.D

Postat: 02 aug 2020 20:19
av LasseTM
mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Ja den drar alltid ungefär 300w varesig du laddar med 1800w eller 22kw, där av den dåliga verkningsgraden vid låga effekter.
300W av 1800W är ju 17% bara där sedan har du ju runt 10% till när det ska in i batteriet.
Men när jag mätte så var det ändå helt ok vid 3fas 8A så man behövder knappast maxa laddaren för att komma upp emot 90% verkningsgrad.
Ljudet när en Zoe laddar är hemskit speciellt vid 22kw men det är ju bara när den laddar inte när den kör.

Re: VW I.D

Postat: 04 aug 2020 21:41
av markuswesterberg
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?

Re: VW I.D

Postat: 04 aug 2020 22:38
av mati
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Det är klart att den får en app. Det finns ju för e-Golfen, rimligen borde ID3 också få minst samma funktionalitet.
Men som jag har uppfattat det är just detta en sådan funktion som kommer senare OTA.

Re: VW I.D

Postat: 05 aug 2020 08:53
av Laban
mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Det är klart att den får en app. Det finns ju för e-Golfen, rimligen borde ID3 också få minst samma funktionalitet.
Men som jag har uppfattat det är just detta en sådan funktion som kommer senare OTA.
Fast just att slå på klimatanläggningen på distans skulle väl bara fungera på vissa modeller ? Om bilen inte laddas vill säga. Har för mig att det krävdes 1'st Max för det. Men jag kan ha fel, och det kan säkert ha ändrats för det måste väl röra sig om mjukvara endast.

Re: VW I.D

Postat: 05 aug 2020 09:18
av HelectriC
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 00:40
av Zalman3

In the meantime, reports from Germany say that ID.4 production and deliveries could start as soon as the end of the year.

https://electrek.co/2020/08/06/vw-id4-e ... eliveries/

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 05:43
av Zalman3
Stämmer detta?
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Tiguan
ID5 ersätter Passat
ID5 kombi ersätter Passat kombi
ID6 ersätter Touareg
ID7 ersätter Caravelle

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 07:11
av mati
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 07:12
av Zalman3

Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.




Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 08:21
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.



Eftersom han spår att vw kommer sälja laddhybrider i Sverige 2025 och också 10-20% diesel/bensin så kan ju inte ID ersätta. ID är ju bara elbilar.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 08:28
av Zalman3
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:01
av wector
Fast en Up! är en nischprodukt i jämförelse med golf, passat och tiguan. Det kommer ta bra mycket längre tid innan dessa fossilvarianter försvinner.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:07
av HelectriC
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:25
av Laban
HelectriC skrev:
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:36
av SwedishAdvocate
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.
Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.

Källa: https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... ge-6983077

Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:47
av Laban
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:00
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:06
av SwedishAdvocate
Laban skrev:
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?

Vilken kostnad kommer bli högst på sikt?

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:07
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...