Sida 91 av 224

Re: VW I.D

Postat: 05 aug 2020 09:18
av HelectriC
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 00:40
av Zalman3

In the meantime, reports from Germany say that ID.4 production and deliveries could start as soon as the end of the year.

https://electrek.co/2020/08/06/vw-id4-e ... eliveries/

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 05:43
av Zalman3
Stämmer detta?
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Tiguan
ID5 ersätter Passat
ID5 kombi ersätter Passat kombi
ID6 ersätter Touareg
ID7 ersätter Caravelle

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 07:11
av mati
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 07:12
av Zalman3

Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.




Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 08:21
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.



Eftersom han spår att vw kommer sälja laddhybrider i Sverige 2025 och också 10-20% diesel/bensin så kan ju inte ID ersätta. ID är ju bara elbilar.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 08:28
av Zalman3
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:01
av wector
Fast en Up! är en nischprodukt i jämförelse med golf, passat och tiguan. Det kommer ta bra mycket längre tid innan dessa fossilvarianter försvinner.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:07
av HelectriC
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:25
av Laban
HelectriC skrev:
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:36
av SwedishAdvocate
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.
Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.

Källa: https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... ge-6983077

Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 09:47
av Laban
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:00
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:06
av SwedishAdvocate
Laban skrev:
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?

Vilken kostnad kommer bli högst på sikt?

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:07
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:11
av Nilp
Jag hänger på denna off-topic diskussion. :)

Enligt artikel på Cleantechnica: https://cleantechnica.com/2020/08/04/no ... w-over-68/ Så ligger elbil (BEV + PHEV) på över 68% i juli och prognosen för helåret på liknande nivå. Year-on-Year mot 2019 är det en rejäl ökning. 68%!!!

Finns liknande artiklar om Sverige, Tyskland och England bl.a. Det nämns också att i de flesta Europeiska länder så ligger BEV försäljningen lika eller över mot PHEV. Bara Sverige som sticker ut med betydligt högre andel PHEV än BEV. Man tillskriver det förmånligt skattesystem för PHEV. Volvo har stort inflytande?

Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:37
av bonath
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.

Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 10:49
av SwedishAdvocate
bonath skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.

Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
Nu är inte jag insatt i subventioner/straffskatter på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta, men jag killgissar att det inte riktigt ser ut som i Norge...

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 12:39
av Laban
Nilp skrev:
Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..

Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 12:56
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 13:32
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.
Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 13:51
av Laban
Laban skrev:
Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Screenshot 2020-08-07 at 13.18.58.png
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 14:12
av mati
Zalman3 skrev:
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Men det är väl bara i Sverige och kanske några andra länder. Här är det en mycket sällsynt bil och det lönar sig förmodligen inte att ha olika versioner av den.
Men bensin-Uppen byggs ju fortfarande för andra marknader såvitt jag vet.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 14:20
av mati
HelectriC skrev:
.... Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. ....
Det händer hela tiden. Jag köpte byggmaterial hos lokala bygghandeln häromdagen och han som hjälpte mig bära grejerna frågade om min bil var Audis nya laddhybrid. När jag förklarade för honom att det var en ren elbil utan bensinmotor så tittade han på mig som om jag hade påstått att det var en trampbil eller nåt.

Re: VW I.D

Postat: 07 aug 2020 15:42
av Nilp
Laban skrev:
Laban skrev:
Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Screenshot 2020-08-07 at 13.18.58.png
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Det har du absolut en poäng i, att biltyperna som svensken finnes det få alternativ som ren elbil.

Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.