Re: VW I.D
Postat: 05 aug 2020 09:18
Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.markuswesterberg skrev:Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.markuswesterberg skrev:Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
https://electrek.co/2020/08/06/vw-id4-e ... eliveries/
In the meantime, reports from Germany say that ID.4 production and deliveries could start as soon as the end of the year.
Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.
– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.
Eftersom han spår att vw kommer sälja laddhybrider i Sverige 2025 och också 10-20% diesel/bensin så kan ju inte ID ersätta. ID är ju bara elbilar.Zalman3 skrev:
Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.
– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.Zalman3 skrev:Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.Laban skrev:Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...
Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?Laban skrev:Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.Zalman3 skrev:Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nu är inte jag insatt i subventioner/straffskatter på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta, men jag killgissar att det inte riktigt ser ut som i Norge...bonath skrev:HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.Zalman3 skrev:Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..Nilp skrev:Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.SwedishAdvocate skrev:Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?Fredrik j skrev:Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.SwedishAdvocate skrev:Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringarLaban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Men det är väl bara i Sverige och kanske några andra länder. Här är det en mycket sällsynt bil och det lönar sig förmodligen inte att ha olika versioner av den.Zalman3 skrev:Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Det händer hela tiden. Jag köpte byggmaterial hos lokala bygghandeln häromdagen och han som hjälpte mig bära grejerna frågade om min bil var Audis nya laddhybrid. När jag förklarade för honom att det var en ren elbil utan bensinmotor så tittade han på mig som om jag hade påstått att det var en trampbil eller nåt.HelectriC skrev:.... Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. ....
Det har du absolut en poäng i, att biltyperna som svensken finnes det få alternativ som ren elbil.Laban skrev:http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringarLaban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.