Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav SwedishAdvocate » 07 aug 2020 08:36

Laban skrev:
HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.


Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.

Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.

Källa: https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... ge-6983077

Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Senast redigerad av SwedishAdvocate 07 aug 2020 09:08, redigerad totalt 1 gång.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 07 aug 2020 08:47

Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2921
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Fredrik j » 07 aug 2020 09:00

SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Fredrik j
 
Inlägg: 3020
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: VW I.D

Inläggav SwedishAdvocate » 07 aug 2020 09:06

Laban skrev:Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.

Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?

Vilken kostnad kommer bli högst på sikt?
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: VW I.D

Inläggav SwedishAdvocate » 07 aug 2020 09:07

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: VW I.D

Inläggav elbilist Nilp » 07 aug 2020 09:11

Jag hänger på denna off-topic diskussion. :)

Enligt artikel på Cleantechnica: https://cleantechnica.com/2020/08/04/no ... w-over-68/ Så ligger elbil (BEV + PHEV) på över 68% i juli och prognosen för helåret på liknande nivå. Year-on-Year mot 2019 är det en rejäl ökning. 68%!!!

Finns liknande artiklar om Sverige, Tyskland och England bl.a. Det nämns också att i de flesta Europeiska länder så ligger BEV försäljningen lika eller över mot PHEV. Bara Sverige som sticker ut med betydligt högre andel PHEV än BEV. Man tillskriver det förmånligt skattesystem för PHEV. Volvo har stort inflytande?

Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Nilp
elbilist
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 29 apr 2019 14:15

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare bonath » 07 aug 2020 09:37

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.


Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.


Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.


Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad
Referralkod: svante59135

Re: VW I.D

Inläggav SwedishAdvocate » 07 aug 2020 09:49

bonath skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.


Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.


Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.


Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.

Nu är inte jag insatt i subventioner/straffskatter på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta, men jag killgissar att det inte riktigt ser ut som i Norge...
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 07 aug 2020 11:39

Nilp skrev:Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.


Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..

Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2921
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Fredrik j » 07 aug 2020 11:56

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...


Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.
Fredrik j
 
Inlägg: 3020
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.