Sida 229 av 449

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 08:36
av SwedishAdvocate
Laban skrev:
HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.


Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.

Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.

Källa: https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... ge-6983077

Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 08:47
av Laban
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 09:00
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 09:06
av SwedishAdvocate
Laban skrev:Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.

Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?

Vilken kostnad kommer bli högst på sikt?

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 09:07
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 09:11
av Nilp
Jag hänger på denna off-topic diskussion. :)

Enligt artikel på Cleantechnica: https://cleantechnica.com/2020/08/04/no ... w-over-68/ Så ligger elbil (BEV + PHEV) på över 68% i juli och prognosen för helåret på liknande nivå. Year-on-Year mot 2019 är det en rejäl ökning. 68%!!!

Finns liknande artiklar om Sverige, Tyskland och England bl.a. Det nämns också att i de flesta Europeiska länder så ligger BEV försäljningen lika eller över mot PHEV. Bara Sverige som sticker ut med betydligt högre andel PHEV än BEV. Man tillskriver det förmånligt skattesystem för PHEV. Volvo har stort inflytande?

Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 09:37
av bonath
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.


Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.


Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.


Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 09:49
av SwedishAdvocate
bonath skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.


Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.


Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.


Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.

Nu är inte jag insatt i subventioner/straffskatter på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta, men jag killgissar att det inte riktigt ser ut som i Norge...

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 11:39
av Laban
Nilp skrev:Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.


Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..

Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.

Re: VW I.D

InläggPostat: 07 aug 2020 11:56
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...


Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.