Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav SwedishAdvocate » 07 aug 2020 12:32

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...


Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.

Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 07 aug 2020 12:51

Laban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.


http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Screenshot 2020-08-07 at 13.18.58.png


Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2923
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 07 aug 2020 13:12

Zalman3 skrev:Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.

Men det är väl bara i Sverige och kanske några andra länder. Här är det en mycket sällsynt bil och det lönar sig förmodligen inte att ha olika versioner av den.
Men bensin-Uppen byggs ju fortfarande för andra marknader såvitt jag vet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11425
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 07 aug 2020 13:20

HelectriC skrev:.... Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. ....

Det händer hela tiden. Jag köpte byggmaterial hos lokala bygghandeln häromdagen och han som hjälpte mig bära grejerna frågade om min bil var Audis nya laddhybrid. När jag förklarade för honom att det var en ren elbil utan bensinmotor så tittade han på mig som om jag hade påstått att det var en trampbil eller nåt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11425
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav elbilist Nilp » 07 aug 2020 14:42

Laban skrev:
Laban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.


http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Screenshot 2020-08-07 at 13.18.58.png


Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.


Det har du absolut en poäng i, att biltyperna som svensken finnes det få alternativ som ren elbil.

Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.
Nilp
elbilist
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 29 apr 2019 14:15

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 07 aug 2020 14:58

Nilp skrev:Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.


Så är det väl i Sverige också, BEV 60k subvention, PHEV 20k. Eller tänkte du på förmånsvärde ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2923
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Stevvee » 07 aug 2020 15:39

Laban skrev:
Nilp skrev:Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.


Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..

Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.

Q4-etron lär ju vara mindre än E-tron och E-tron är ju egentligen den ”rätta” storleksklassen för många men priset är fortfarande väldigt högt. Model Y kanske kan vara rätt storlek men fortfarande högt pris. ID4 vet jag ej.

Personligen så tror jag priset det största bekymret.

Bo i bostadsrätt är oftast billigare än hyres men likförbannat bor många i hyres, varför? Jo för det är problem att hosta upp kontantinsatsen.

Samma sak blir det ju för elbilar, kan vara billigare på totalen men man måste ju ändå hosta upp 150-300k först.
Stevvee
 
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare HelectriC » 07 aug 2020 16:50

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...


Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?

Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...


Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.

Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?


Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
Polestar 2
Model S 75D -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9010
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare bylund » 07 aug 2020 21:45

HelectriC skrev:
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.

Fast man hade väl Think när dessa subventioner infördes? Så då hade man ju ett bilmärke inom landet att värna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8874
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: VW I.D

Inläggav chaffis75 » 08 aug 2020 05:53

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.

Fast man hade väl Think när dessa subventioner infördes? Så då hade man ju ett bilmärke inom landet att värna.

Ja visst var de mycket pågrund av think som man införde alla fördelar med elbil i Norge.
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1808
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dd88, heldiggrisen, lawe, RagWal, Skabb1, Zalman3 och 24 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.