Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?Fredrik j skrev:Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.SwedishAdvocate skrev:Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
VW I.D
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW I.D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW I.D
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringarLaban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Men det är väl bara i Sverige och kanske några andra länder. Här är det en mycket sällsynt bil och det lönar sig förmodligen inte att ha olika versioner av den.Zalman3 skrev:Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Men bensin-Uppen byggs ju fortfarande för andra marknader såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det händer hela tiden. Jag köpte byggmaterial hos lokala bygghandeln häromdagen och han som hjälpte mig bära grejerna frågade om min bil var Audis nya laddhybrid. När jag förklarade för honom att det var en ren elbil utan bensinmotor så tittade han på mig som om jag hade påstått att det var en trampbil eller nåt.HelectriC skrev:.... Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. ....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det har du absolut en poäng i, att biltyperna som svensken finnes det få alternativ som ren elbil.Laban skrev:http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringarLaban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.
Re: VW I.D
Så är det väl i Sverige också, BEV 60k subvention, PHEV 20k. Eller tänkte du på förmånsvärde ?Nilp skrev:Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Q4-etron lär ju vara mindre än E-tron och E-tron är ju egentligen den ”rätta” storleksklassen för många men priset är fortfarande väldigt högt. Model Y kanske kan vara rätt storlek men fortfarande högt pris. ID4 vet jag ej.Laban skrev:Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..Nilp skrev:Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Personligen så tror jag priset det största bekymret.
Bo i bostadsrätt är oftast billigare än hyres men likförbannat bor många i hyres, varför? Jo för det är problem att hosta upp kontantinsatsen.
Samma sak blir det ju för elbilar, kan vara billigare på totalen men man måste ju ändå hosta upp 150-300k först.
Re: VW I.D
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:SwedishAdvocate skrev:Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?Fredrik j skrev:Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.SwedishAdvocate skrev:Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Fast man hade väl Think när dessa subventioner infördes? Så då hade man ju ett bilmärke inom landet att värna.HelectriC skrev:
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: VW I.D
Ja visst var de mycket pågrund av think som man införde alla fördelar med elbil i Norge.bylund skrev:Fast man hade väl Think när dessa subventioner infördes? Så då hade man ju ett bilmärke inom landet att värna.HelectriC skrev:
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Re: VW I.D
Finland har faktiskt en bilindustri.Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Min Porsche är byggd i Finland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Re: VW I.D
Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?Fredrik j skrev:Finland har faktiskt en bilindustri.Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Min Porsche är byggd i Finland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Re: VW I.D
Nej alla länder har väl industri man vurmar speciellt för. Norge har ju sin oljeindustri som ju dessutom är statligt kontrollerad.Jerker skrev:Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?Fredrik j skrev:Finland har faktiskt en bilindustri.Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Min Porsche är byggd i Finland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Re: VW I.D
Jo jag känner till de men jag är övertygad om att vore de inte för think så tror jag aldrig dessa fördelar hade införts varken då eller idag.. Think var katalysator för att få till dessa förmåner med elbilar.HelectriC skrev:Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
De är alltid lättare att behålla något som de är än att förändra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Det har med patent att göra, Mobileye som levererar tog för flera år sedan ett patent som i princip ger de ensamrätt till att läsa av hastighetsskyltar med kamera. De flesta av världens biltillverkare har Mobileyes system så för dem är det inga problem, Tesla får dock inte använda kameran för att läsa av hastighetsskyltar. Nu verkar det som att något kan vara på gång så kanske har de hittar ett sätt att gå runt men ja, det finns både för och nackdelar med patent.nx00 skrev:Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Re: VW I.D
Hur mycket i rabatt får ni på en ID3?
Citat från Facebook ID Sverige.
Citat från Facebook ID Sverige.
VI skrev kontrakt på vår första ID3 Tjänstebil och förutom låg ränta så fick 15000 i rabatt förutom de 10000.- som VW bjöd på till tillbehör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Wow! Exakt 0kr erbjuds i Norge som rabatt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.nx00 skrev:Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
Re: VW I.D
Jo, det är lite enerverande när bilen håller hastigheten sådär supernitiskt. Men det är faktiskt inte värre än att man trycker lite på strömpedalen.kallekula skrev:Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
Jag vet inte hur VW har gjort, men i e-tron är detta även trafikberoende. Finns inga bilar bakom så börjar den sänka farten ännu tidigare. Framförallt inför korsningar och så. Är man helt ensam på vägen så kan den börja rulla redan någon/några kilometer innan man ska svänga eller stanna. Ligger det bilar bakom så kör den lite mer som en människa. Syftet är såklart att spara på elektroner. Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14