SwedishAdvocate skrev:Fredrik j skrev:SwedishAdvocate skrev:Fredrik j skrev:SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.
Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.