Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare HelectriC » 08 aug 2020 07:23

Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 08 aug 2020 08:42

Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Fredrik j » 08 aug 2020 09:25

Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.

Finland har faktiskt en bilindustri.
Min Porsche är byggd i Finland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Jerker » 08 aug 2020 09:34

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.

Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Fredrik j » 08 aug 2020 10:04

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:

Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?

Nej alla länder har väl industri man vurmar speciellt för. Norge har ju sin oljeindustri som ju dessutom är statligt kontrollerad.
Fredrik j

Inläggav chaffis75 » 08 aug 2020 14:10

HelectriC skrev:Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!

Jo jag känner till de men jag är övertygad om att vore de inte för think så tror jag aldrig dessa fördelar hade införts varken då eller idag.. Think var katalysator för att få till dessa förmåner med elbilar.

De är alltid lättare att behålla något som de är än att förändra..
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 10 aug 2020 15:01

marknadens bästa självkörande system

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamU
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare nx00 » 10 aug 2020 16:04

Zalman3 skrev:

Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...

Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 10 aug 2020 18:38

nx00 skrev:
Zalman3 skrev:

Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...

Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)

Det har med patent att göra, Mobileye som levererar tog för flera år sedan ett patent som i princip ger de ensamrätt till att läsa av hastighetsskyltar med kamera. De flesta av världens biltillverkare har Mobileyes system så för dem är det inga problem, Tesla får dock inte använda kameran för att läsa av hastighetsskyltar. Nu verkar det som att något kan vara på gång så kanske har de hittar ett sätt att gå runt men ja, det finns både för och nackdelar med patent.
vigge50

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 aug 2020 15:14

Hur mycket i rabatt får ni på en ID3?

Citat från Facebook ID Sverige.
VI skrev kontrakt på vår första ID3 Tjänstebil och förutom låg ränta så fick 15000 i rabatt förutom de 10000.- som VW bjöd på till tillbehör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon