Ända sedan Herbert Diess , vd för VW AG , gick på semester har det varit tydligt att VW ID.3 också är den perfekta följeslagaren för längre turer. Detta har MEB Stromer gjort igen till testet. VW: s elbil kunde sätta sitt första rekord. Han täckte 531 kilometer på rutten från Zwickau till Schaffhausen (Schweiz) med bara en batteriladdning. Det bör noteras att WLTP-värdet för ID.3 anges som 420 km. Detta har överskridits med mer än 100 kilometer - en ökning med 26 procent.
Liksom Diess var föraren av räckviddsrekordet också på väg med en basmodell ID.3 Pro Performance e-fordon med 58 kWh batteri för en räckvidd på upp till 420 km (WLTP). Detta kommer med en 150 kW bakhjulsdrift, som ger ett maximalt vridmoment på 310 Newton meter för sömlös accelerationsglädje på knappt 3,4 sekunder från stillastående till 60 km / h.
Rutten till Schweiz ledde uteslutande på allmänna vägar och motorvägar, inklusive Bayreuth och Ulm på väg. Föraren av skivbilen var den schweiziska ”Hypermiler” Felix Egolf. Den så kallade hypermiljen kommer ursprungligen från USA och inkluderar maximal effektiv och ekonomisk körning av seriefordon - Kona Elektro har nyligen skapat en sensation.
"Bilen ser ut som om den är gjord i ett stycke, är kompakt och ändå rymlig, har en sval, nästan futuristisk design och erbjuder lite motstånd mot luften," sade Egolf efter ankomsten till Schaffhausen. Även om inspelningsdrivenheten inte kan jämföras en-till-en med vardagsdrev, understödjer den dock ID.3: s vardagliga lämplighet. "Med sitt högspänningsbatteri, den effektiva frekvensomriktaren och möjligheten att ladda snabbt, är även långa avstånd inga problem." - Reinhard de Vries, Chief Technology Officer på Volkswagen Sachsen
För att uppnå detta intervall tog Egolf upprepade gånger gasen och lade ID.3 segla. Han använde också glidströmmen av lastbilar framför autobahn. Men det faktum att en kameraman med teknisk utrustning var ombord spelade mot honom, så den totala nyttolasten var cirka 250 kilo. Ändå sattes rekordområdet. Tänk på dig, med ytterligare konsumenter som navigering, dagsljus, radio och ventilation som delvis eller permanent var påslagen. Trots detta var energiförbrukningen bara 10,9 kWh / 100 km. Standardförbrukningen för ID.3 är 15,4 till 14,5 kWh / 100 km.
Rekorddrivningen var 44 procent på motorvägar och 56 procent på landsvägar. Medelhastigheten var 56 kilometer per timme. Felix Egolf behövde totalt cirka 9 timmar för rutten från Zwickau till Schaffhausen. Platformen var en ID.3 1st Pro Performance med 58 kWh batteri och 204 hk i mangangrå.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... au-schweiz