Re: VW I.D
Postat: 26 aug 2020 16:19
Pratade med en säljare och han trodde 1500 mil kostar +220kr i månaden.
Extramil 7,50kr per mil inkl moms.
Prel levtid v45.
Extramil 7,50kr per mil inkl moms.
Prel levtid v45.
Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
wector skrev:]Dock inte ändrat på hemsidan ännu..
Där är det 4 295 kr/mån fortfarande.
thnis skrev:3 495 kr/mån kan ju även vara för Life-versionen med 45 KwH batteri som inte är beställningsbar än. Tycker det låter för bra för att vara sant annars.
Fast inte riktigt ca? Id3 har väl 204 hk och SR+ 258 eller något inden stilen. Sedan har ju Teslan bättre bagage SUC osv. men helt tokig är ju inte jämförelsen. Känns som att de insett att folk inte kommer att kasta sig över id3an oavsett vad de tar för den som lite är fallet med Teslan. De tog ju 4295 för samma sak för bara några dagar sedan, alltså en sänkning med 800kr. Kanske inte är så konstigt då det finns många osålda fossilbilar med jättebra privatleasingpriser samt Leaf för 3190 (fast med Bara 2 år, 1500 mil och vinterdäck). Undrar om lilla batteriet landar under 3000kr?taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jag tror förövrigt det blir billigare att köpa privat. Andrahandsvärdet på elbilar lär fortsätta vara högt närmaste åren.
Nej, 3495 är för 420km versionen, titta på blocket. Dock bara 1000 mil, inga vinterdävk, försäkring och att priset kan ändras med ökad ränta.Revoltra skrev:wector skrev:]Dock inte ändrat på hemsidan ännu..
Där är det 4 295 kr/mån fortfarande.thnis skrev:3 495 kr/mån kan ju även vara för Life-versionen med 45 KwH batteri som inte är beställningsbar än. Tycker det låter för bra för att vara sant annars.
Kanske inte viktigast i sammanhanget, men i alla fall: Min SR+ har 225 kW (308 hk) reggat hos Transportstyrelsen. 211 kW brukar poppa upp som spec här och var också.MarkusL skrev:Fast inte riktigt ca? Id3 har väl 204 hk och SR+ 258 eller något inden stilen.taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jag tror förövrigt det blir billigare att köpa privat. Andrahandsvärdet på elbilar lär fortsätta vara högt närmaste åren.
Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
Jag skulle faktiskt lägga på några hundra kronor för att fåMickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Jag skulle säga att gemene man är helt ointresserad av självkörning och faktiskt av elbilar. Elbilar är dyra och kommer att vara det under en lång tid framåt. De flesta tycker att det är meckigt med att ladda på långturer enligt alla de jag har pratat med. Så jag tror att vi är en lite skara som lever i en bubbla om elbilars förträfflighetZalman3 skrev:Jag skulle faktiskt lägga på några hundra kronor för att fåMickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
en ID3.
En lite intressant fråga är, hur intresserade är folk av en "smart" bil?
Självkörning, appar som kan styra det mesta och Car2X.
AR och HUD.
I jämförelse känns PSA bilarna Opel Corsa och Peugeot 208 inte så smarta.
Inte undra på att VW fått bekymmer med mjukvaran när man vill införa så mycket nytt.
Blir det mjukvaran som gör att ID bilarna känns som en iPhone och konkurrenterna känns som en gammal Nokia 3310?
HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Jo den har klart större benutrymme i baksätet kontra e-Golf. Har provsuttit denVerdi skrev:HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Han menade inte Tesla Model 3 aka M3?taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.thnis skrev:Jo den har klart större benutrymme i baksätet kontra e-Golf. Har provsuttit denVerdi skrev:HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Enligt vissa gamla fossilbils journalister har VW ID3 sensationellt små batterier!
Tre räckviddsalternativ
Tack vare att den modulära plattformen (MEB) tillåter olika batteristorlekar, levereras initialt ID.3 med tre olika räckvidder på 330 km (7 kWh), 420 km (9 kWh) och 540 km (12 kWh).
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson är med sina 30 års erfarenhet från olika befattningar inom bilbranschen - både utomlands och i Sverige - en av Sveriges mest erfarna motorskribenter. På hans meritlista finns även banracing i USA på 1980-talet. Sedan några år är Håkan Nilsson motorredaktör där fokus ligger mer på känsla än tekniska detaljer. Ett bevis på yrkesskickligheten är att Håkan Nilsson är Sveriges representant i europeiska AUTOBEST-juryn. Skicka gärna återkoppling på Håkans artiklar till: hakan.nilsson@dagensps.se
Tekniska detaljer är tydligen inte så viktigt!Håkan Nilsson motorredaktör där fokus ligger mer på känsla än tekniska detaljer.