Re: VW I.D
Postat: 26 aug 2020 23:34
Det verkar lovande. Det är alltså med försäkring, service et.c.? (vinterdäck?)
Hoppas det sätter press på övriga.
Hoppas det sätter press på övriga.
Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
Jag skulle faktiskt lägga på några hundra kronor för att fåMickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Jag skulle säga att gemene man är helt ointresserad av självkörning och faktiskt av elbilar. Elbilar är dyra och kommer att vara det under en lång tid framåt. De flesta tycker att det är meckigt med att ladda på långturer enligt alla de jag har pratat med. Så jag tror att vi är en lite skara som lever i en bubbla om elbilars förträfflighetZalman3 skrev:Jag skulle faktiskt lägga på några hundra kronor för att fåMickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
en ID3.
En lite intressant fråga är, hur intresserade är folk av en "smart" bil?
Självkörning, appar som kan styra det mesta och Car2X.
AR och HUD.
I jämförelse känns PSA bilarna Opel Corsa och Peugeot 208 inte så smarta.
Inte undra på att VW fått bekymmer med mjukvaran när man vill införa så mycket nytt.
Blir det mjukvaran som gör att ID bilarna känns som en iPhone och konkurrenterna känns som en gammal Nokia 3310?
HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Jo den har klart större benutrymme i baksätet kontra e-Golf. Har provsuttit denVerdi skrev:HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Han menade inte Tesla Model 3 aka M3?taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.thnis skrev:Jo den har klart större benutrymme i baksätet kontra e-Golf. Har provsuttit denVerdi skrev:HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Enligt vissa gamla fossilbils journalister har VW ID3 sensationellt små batterier!
Tre räckviddsalternativ
Tack vare att den modulära plattformen (MEB) tillåter olika batteristorlekar, levereras initialt ID.3 med tre olika räckvidder på 330 km (7 kWh), 420 km (9 kWh) och 540 km (12 kWh).
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson är med sina 30 års erfarenhet från olika befattningar inom bilbranschen - både utomlands och i Sverige - en av Sveriges mest erfarna motorskribenter. På hans meritlista finns även banracing i USA på 1980-talet. Sedan några år är Håkan Nilsson motorredaktör där fokus ligger mer på känsla än tekniska detaljer. Ett bevis på yrkesskickligheten är att Håkan Nilsson är Sveriges representant i europeiska AUTOBEST-juryn. Skicka gärna återkoppling på Håkans artiklar till: hakan.nilsson@dagensps.se
Tekniska detaljer är tydligen inte så viktigt!Håkan Nilsson motorredaktör där fokus ligger mer på känsla än tekniska detaljer.
Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.HelectriC skrev:Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
Jag får inte fram samma priser på https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... #CONFIGUREZalman3 skrev:
VW sätter press på Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3, Kia och Hyundai.
Med 420km i räckvidd och ett pris på 3.495kr i månaden så sätter VW en ny nivå.
https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/id_3_lifeBEV[e-Rage] skrev:Jag får inte fram samma priser på https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... #CONFIGURE
Har du en länk till konfiguratorn du använde?
Tack!Revoltra skrev:https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/id_3_lifeBEV[e-Rage] skrev:Jag får inte fram samma priser på https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... #CONFIGURE
Har du en länk till konfiguratorn du använde?
Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 literLaban skrev:Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.HelectriC skrev:Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.Bruno skrev:Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 literLaban skrev:Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.HelectriC skrev:Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
"Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40)." https://www.dagensps.se/motor/vw-id-3-o ... ZKzptgPPmy
Det är ju en förbättringthnis skrev:Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Nej faktiskt inte avvaktar till den med det mindre batteriet släpps. Det blir nog lagom till vi ska byta e-Golfen.Bruno skrev:Det är ju en förbättringthnis skrev:Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Väntar du på en?
Fattar inte, hur blev 385 mindre än 380?Bruno skrev:Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 literLaban skrev:Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.HelectriC skrev:Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
"Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40)." https://www.dagensps.se/motor/vw-id-3-o ... ZKzptgPPmy