Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav granlundii » 14 sep 2020 18:57

Jag provkörde bilen idag. Tycker den verkade bra, men blev ändå ingen wow-faktor. Jag kör för tillfället en Leaf, och ID3:an kändes lite som en förbättrad Leaf-version. Bättre acceleration och räckvidd, men fortfarande inte jätterolig att köra. Stolarna var bra. Jag har läst att den skall vara tyst, men tyckte inte att den var jättetyst (inte högljudd heller iofs). Både vinden och ljudet på grov asfalt hördes ganska bra. Försäljaren sa att de billigare versionerna kommer med 18 och 19 tums däck, istället för 20 tum på testbilen - kanske är 18 tums däcken lite tystare. Det arficiella ljudet tyckte jag ändå inte störde, tycker att det var ganska anonymt, så det var bra.

Testade inte infotainmentsystement så mycket, men imponerade inte direkt... Lane assist och adaptiva farthållaren testade jag inte alls.
Nissan Leaf 2014
granlundii
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 10 apr 2019 07:35

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 14 sep 2020 20:33

markuswesterberg skrev:
mati skrev:https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?p=1353935#p1353935

Det går tydligen inte att stänga av motorljudet. En del tolkar det som att regelverket har ändrats som gör att det inte längre är tillåtet med en sådan knapp. Men det skulle ju innebära att alla nya elbilar brummar utan möjlighet att stänga av ljudet. Det kanske är så? I så fall behöver man ju inte längre fundera om och när man byter bil. Jag vill inte ha en elbil som låter mer än nödvändigt.


Jag har förvisso dålig hörsel men måste säga att jag inte hörde någonting alls inne i kupén av det artificiella ljudet. Måste undersöka detta mer noggrant! Återkommer med rapport men troligen inte förrän måndag :)


Visst finns ljudet där men det är (åtminstone i vår bil) inne i kupén knappt märkbart. Kanske går det att höja/sänka ljudnivån? Finns ingen digital manual men väl en stenålders som jag ska snegla i imorgon. Den hjälpte mig faktiskt få ur laddkabeln när bilen buggade ur idag så vem vet, kanske kan den upplysa mig om annat också? Helt sjukt för övrigt att slänga med en användarhandbok i pappersformat till en bil som ska ha OTA...eller? Kanske bara är jag som tycker. Jag ska fan insistera på att få en ny dock vid varje update av mjukvaran.

Ja och som sagt, bilen buggar lite. Går fint att stoppa laddningen via displayen men tro inte att du ska få ut kabeln inte. Nejdu, för att få det måste du låsa bilen, öppna den och fort som fan (inom 30 sekunder) kasta dig över kabeln och dra ur den, annars sitter den fast. För evigt. :D

(OBS! Verkar bara vara jag som har detta problem men ska testa hard reboot. Ska bara bläddra i manualen för att hitta hur man gör det också...)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Referralkod: olof60414

Re: VW I.D

Inläggav Fredrik j » 14 sep 2020 20:45

Användarhandbok på papper är ju kass. Volvo har ju alla sina i en app. Trodde jag alla hade.
Fredrik j
 
Inlägg: 3018
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Leo » 14 sep 2020 21:38

Har enklaste version.

När man trycker en gång på låsupp knappen låser bara dörrarna upp.

Tryck 2ggr så släpper även kontakten.

Högre nivåer på 1:st med keyless släpper handsken direkt dörren låses upp då man kommer närmare, på den bilen jag provade det på. (30sek har det varit på e-up/e-Golf/GTE tidigare också.)

Forgängarljudet har ingen avstängningsknapp/meny som jag fått bekräftat från olika håll. Dock upplever jag det betydligt mindre irriterande/vasst än på vår tidigare e-Niro.
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1220mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, grundutrustad
Tidigare Kia e-Niro-19 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2887
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 sep 2020 23:19

Exempel på Laddkurva.

20200915_001832.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6886
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav Mickep » 14 sep 2020 23:25

För 50 kWh versionen var laddkurvan riktigt bra. (tycker jag) de verkar strypa den vid 100 kW så vid lite påverkan kanske de skulle kunna pusha den till säg 130-140 en kort stund.
Att ha över 50 kW vid 80& tycker jag är bra. Man man skall givetvis jämföra med andra med liknande storlek.
Mickep
 
Inlägg: 2212
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 15 sep 2020 04:45

Leo skrev:Har enklaste version.

När man trycker en gång på låsupp knappen låser bara dörrarna upp.

Tryck 2ggr så släpper även kontakten.

Högre nivåer på 1:st med keyless släpper handsken direkt dörren låses upp då man kommer närmare, på den bilen jag provade det på. (30sek har det varit på e-up/e-Golf/GTE tidigare också.)

Forgängarljudet har ingen avstängningsknapp/meny som jag fått bekräftat från olika håll. Dock upplever jag det betydligt mindre irriterande/vasst än på vår tidigare e-Niro.


Men kabeln ska släppa om man trycker på ”stoppa laddning” på skärmen också va? Eller måste man alltid använda nyckeln för att lossa kabeln?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Referralkod: olof60414

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 sep 2020 04:48

Billig Schukoladdare från VW.

20200915_004222.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6886
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 15 sep 2020 05:53

Jag blev igår uppringt igen av en VW-säljare angående min ID4-bokning. Han som sitter bredvid den som ringde mig förra veckan. Pratar de inte med varandra? Nåväl, det är ju positivt att de är på hugget och vill sälja elbilar. För det verkar som att de vill, de går kurser och verkar tycka det är häftigt.
Angående min Enyaq-bokning har däremot ingen någonsin hört av sig till mig. Det ger minuspoäng.
Den här säljaren var säker på att motorljudet i ID-bilarna ska gå att stänga av, det har de explicit sagt på kursen, sa han. Och han tyckte själv att det var jobbigt och onödigt att ha det på.
Det får väl bli en sväng förbi Toveks bil igen, och så får vi leta tills vi hittar den där inställningen. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11409
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare LarsL » 15 sep 2020 06:15

Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.36.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11385
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AwesomePossum, backe, ilPadrino, Kubi, taliz, Zalman3 och 24 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.