Sida 110 av 224

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 07:43
av Leo
Har inte hunnit prova att stoppa laddningen via skärmen eftersom jag normalt laddar bilen hemma när den står låst.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 07:47
av mati
LarsL skrev:
Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 10:10
av heldiggrisen
mati skrev:
LarsL skrev:
Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
Jag kontaktade Skoda förra veckan För beställning. Har inte fått återkoppling än. Lite som Tesla med andra ord.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 10:26
av Zalman3
mati skrev:
LarsL skrev:
Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
Varför får jag känslan av panik hos Skoda.
Håller presskonferens i början av september, öppnar en design studio som är förvirrande(vad är dragvikten egentligen?), ofullständig och med flera olika priser på samma produkt.
Med en massa stavfel dessutom.

Att på deras egen hemsida ange priser som de vet är felaktiga skapar bara irritation.
Har fått mejl att de kan leverera en bil till mig Q1 2021.
Men nu kommer nya besked, nu är det Q2 som gäller, och 4wd kommer 2H 2021.

Bättre kan ni Skoda!

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 11:27
av mati
Zalman3 skrev:
...Bättre kan ni Skoda!
Håller helt med. Det hela känns mycket oproffsigt på nåt vis. Det är faktiskt lite Tesla-stuk över det hela när det gäller återkoppling till kunden. Å andra sidan var presentationen av Enyaq inte alls på Tesla-nivå utan snarare extremt tråkig och utan engagemang.
Kan mycket väl vara så att de inte har räknat med den positiva responsen från kunderna. Det blir kanske en massa kaos när de upptäcker att de har underskattat efterfrågan.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 15:22
av Model3LR
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 16:04
av markuswesterberg
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 17:36
av Zalman3
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 17:44
av LarsL
mati skrev:
Zalman3 skrev:
...Bättre kan ni Skoda!
Håller helt med. Det hela känns mycket oproffsigt på nåt vis. Det är faktiskt lite Tesla-stuk över det hela när det gäller återkoppling till kunden. Å andra sidan var presentationen av Enyaq inte alls på Tesla-nivå utan snarare extremt tråkig och utan engagemang.
Kan mycket väl vara så att de inte har räknat med den positiva responsen från kunderna. Det blir kanske en massa kaos när de upptäcker att de har underskattat efterfrågan.
Var lite samma när Skoda Yeti var populär efter ett inslag i Top Gear, misstänker jag. Då frågade jag efter en provkörning på deras hemsida så skulle en säljare höra av sig till mig med en tid. Jag har ännu inte hört något och detta var 2011, men snart så...

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 17:48
av BrooklynS
Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 17:53
av Zalman3
BrooklynS skrev:
Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.
Northvolt ska ju få igång batterifabriken i Skellefteå i 2021!
De får snabba på!

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 18:18
av PapaD
Idag gjorde jag min första obs i Karlskoga. En svart. De ser lite rally ut i svart tycker jag.

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 17:34
av Model3LR
markuswesterberg skrev:
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona :)

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 18:22
av matt_s
Mitt intryck var också att den kändes relativt billig invändigt. Privatleasing-erbjudandet som är på 3495 blir 4000 med vinterdäck och då måste jag säga att jag hellre tar en billigare och bättre utrustad Leaf i två år och väntar och ser vad som händer på elbils-marknaden...

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 18:43
av MarkusL
Model3LR skrev:
markuswesterberg skrev:
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona :)
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub :D

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 18:53
av Model3LR
MarkusL skrev:
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub :D
:lol:
Jag hittade inte den inställningen. Kanske är som allt annat som ”kommer senare” ;) Jag lyckades inte ens nollställa färddatorn trots att jag anses vara ganska tekniskt lagd. ;)

Håller iofsif med om framhjulsdrift. Det är inte kul med mycket effekt. BMW i3S är mitt val i den klassen.

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 00:00
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!

ID3 säljer som smör i solsken även i Norge!
The ID.3 has 692 registrations so far in September, which is noticeably more than Tesla Model 3 (577 and 2,659 YTD). The third is another newcomer - Polestar 2 with 496 units (1,012 YTD).

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 06:17
av Zalman3
Tydligen drunknar VW handlarna av ID3 bilar.
Leveranskaos. Missnöjda kunder som inte får några besked.
Känns bekant på något sätt. :lol:
20200917_061318.jpg

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 09:58
av PapaD
Ja, det är tråkigt när man inte får ok service från handlaren. På väg nu för att hämta min. Hittills har jag fått någorlunda gott bemötande, men då är jag ganska överseende... Vackert väder, ska hämta mitt livs första nya bil. Nu ska jag sluta negga o njuta av det. Ha det gott allesammans!

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 15:11
av MarkusL
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 16:34
av BjornS
MarkusL skrev:
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Är inte det "B" mode på växelväljaren?

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 16:50
av markuswesterberg
BjornS skrev:
MarkusL skrev:
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Är inte det "B" mode på växelväljaren?
Det är nog B-mode säljarna refererar till som "one pedal driving" men B-mode är inte alls tillräckligt kraftfull regenerering för att det ska gå att köra som one pedal driving på exempelvis en Tesla. Hoppas de uppdaterar detta så småningom för one pedal driving är något av det bästa med elbil kan jag tycka.

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 17:10
av LasseTM
Var och provkörde en id3 "Performance" idag och är inte imponerad.
Skulle köpa en SR+ alla dagar i veckan.
Saknade också one pedal drive och B var ju lika dålig regen som på Zoe.
Förstår inte riktigt hur VW tror att den bilen ska rädda företaget, när jag testade att slå in Berlin på navigatorn så ansåg bilen att inga laddstopp krävdes vilket är imponerande räckvidd :mrgreen:

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 19:59
av MarkusL
BjornS skrev:
MarkusL skrev:
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Är inte det "B" mode på växelväljaren?
Nja, men man skulle kunna få den att regenerera till stillastående, d.v.s. one pedal drive om man kör som en gubbe med keps då regenereringen är minimal. Hittar inte detta i några menyer.
Att jämföra denna med standard range är inte rättvist då du kan leasa denna för runt 4000 medan en SR+ kostar 7 som billigast. Leasar du en Maxad ID3a däremot borde du nog göra en liten sinnesundersökning :)

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 20:17
av mati