Re: VW I.D
Postat: 15 sep 2020 07:43
Har inte hunnit prova att stoppa laddningen via skärmen eftersom jag normalt laddar bilen hemma när den står låst.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.LarsL skrev:Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Jag kontaktade Skoda förra veckan För beställning. Har inte fått återkoppling än. Lite som Tesla med andra ord.mati skrev:Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.LarsL skrev:Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
Varför får jag känslan av panik hos Skoda.mati skrev:Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.LarsL skrev:Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
Håller helt med. Det hela känns mycket oproffsigt på nåt vis. Det är faktiskt lite Tesla-stuk över det hela när det gäller återkoppling till kunden. Å andra sidan var presentationen av Enyaq inte alls på Tesla-nivå utan snarare extremt tråkig och utan engagemang.Zalman3 skrev:...Bättre kan ni Skoda!
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.Model3LR skrev:Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...
Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.
Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak
Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Var lite samma när Skoda Yeti var populär efter ett inslag i Top Gear, misstänker jag. Då frågade jag efter en provkörning på deras hemsida så skulle en säljare höra av sig till mig med en tid. Jag har ännu inte hört något och detta var 2011, men snart så...mati skrev:Håller helt med. Det hela känns mycket oproffsigt på nåt vis. Det är faktiskt lite Tesla-stuk över det hela när det gäller återkoppling till kunden. Å andra sidan var presentationen av Enyaq inte alls på Tesla-nivå utan snarare extremt tråkig och utan engagemang.Zalman3 skrev:...Bättre kan ni Skoda!
Kan mycket väl vara så att de inte har räknat med den positiva responsen från kunderna. Det blir kanske en massa kaos när de upptäcker att de har underskattat efterfrågan.
Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.Zalman3 skrev:Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.
Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Northvolt ska ju få igång batterifabriken i Skellefteå i 2021!BrooklynS skrev:Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.Zalman3 skrev:Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.
Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.markuswesterberg skrev:Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.Model3LR skrev:Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...
Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.
Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak
Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pubModel3LR skrev:Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.markuswesterberg skrev:Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.Model3LR skrev:Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...
Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.
Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak
Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona
MarkusL skrev:Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub
Zalman3 skrev:Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.
Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
The ID.3 has 692 registrations so far in September, which is noticeably more than Tesla Model 3 (577 and 2,659 YTD). The third is another newcomer - Polestar 2 with 496 units (1,012 YTD).
Är inte det "B" mode på växelväljaren?MarkusL skrev:Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Det är nog B-mode säljarna refererar till som "one pedal driving" men B-mode är inte alls tillräckligt kraftfull regenerering för att det ska gå att köra som one pedal driving på exempelvis en Tesla. Hoppas de uppdaterar detta så småningom för one pedal driving är något av det bästa med elbil kan jag tycka.BjornS skrev:Är inte det "B" mode på växelväljaren?MarkusL skrev:Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Nja, men man skulle kunna få den att regenerera till stillastående, d.v.s. one pedal drive om man kör som en gubbe med keps då regenereringen är minimal. Hittar inte detta i några menyer.BjornS skrev:Är inte det "B" mode på växelväljaren?MarkusL skrev:Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.