Sida 110 av 224

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 17:53
av Zalman3
BrooklynS skrev:
Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.
Northvolt ska ju få igång batterifabriken i Skellefteå i 2021!
De får snabba på!

Re: VW I.D

Postat: 15 sep 2020 18:18
av PapaD
Idag gjorde jag min första obs i Karlskoga. En svart. De ser lite rally ut i svart tycker jag.

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 17:34
av Model3LR
markuswesterberg skrev:
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona :)

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 18:22
av matt_s
Mitt intryck var också att den kändes relativt billig invändigt. Privatleasing-erbjudandet som är på 3495 blir 4000 med vinterdäck och då måste jag säga att jag hellre tar en billigare och bättre utrustad Leaf i två år och väntar och ser vad som händer på elbils-marknaden...

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 18:43
av MarkusL
Model3LR skrev:
markuswesterberg skrev:
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona :)
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub :D

Re: VW I.D

Postat: 16 sep 2020 18:53
av Model3LR
MarkusL skrev:
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub :D
:lol:
Jag hittade inte den inställningen. Kanske är som allt annat som ”kommer senare” ;) Jag lyckades inte ens nollställa färddatorn trots att jag anses vara ganska tekniskt lagd. ;)

Håller iofsif med om framhjulsdrift. Det är inte kul med mycket effekt. BMW i3S är mitt val i den klassen.

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 00:00
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!

ID3 säljer som smör i solsken även i Norge!
The ID.3 has 692 registrations so far in September, which is noticeably more than Tesla Model 3 (577 and 2,659 YTD). The third is another newcomer - Polestar 2 with 496 units (1,012 YTD).

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 06:17
av Zalman3
Tydligen drunknar VW handlarna av ID3 bilar.
Leveranskaos. Missnöjda kunder som inte får några besked.
Känns bekant på något sätt. :lol:
20200917_061318.jpg

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 09:58
av PapaD
Ja, det är tråkigt när man inte får ok service från handlaren. På väg nu för att hämta min. Hittills har jag fått någorlunda gott bemötande, men då är jag ganska överseende... Vackert väder, ska hämta mitt livs första nya bil. Nu ska jag sluta negga o njuta av det. Ha det gott allesammans!

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 15:11
av MarkusL
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 16:34
av BjornS
MarkusL skrev:
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Är inte det "B" mode på växelväljaren?

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 16:50
av markuswesterberg
BjornS skrev:
MarkusL skrev:
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Är inte det "B" mode på växelväljaren?
Det är nog B-mode säljarna refererar till som "one pedal driving" men B-mode är inte alls tillräckligt kraftfull regenerering för att det ska gå att köra som one pedal driving på exempelvis en Tesla. Hoppas de uppdaterar detta så småningom för one pedal driving är något av det bästa med elbil kan jag tycka.

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 17:10
av LasseTM
Var och provkörde en id3 "Performance" idag och är inte imponerad.
Skulle köpa en SR+ alla dagar i veckan.
Saknade också one pedal drive och B var ju lika dålig regen som på Zoe.
Förstår inte riktigt hur VW tror att den bilen ska rädda företaget, när jag testade att slå in Berlin på navigatorn så ansåg bilen att inga laddstopp krävdes vilket är imponerande räckvidd :mrgreen:

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 19:59
av MarkusL
BjornS skrev:
MarkusL skrev:
Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Är inte det "B" mode på växelväljaren?
Nja, men man skulle kunna få den att regenerera till stillastående, d.v.s. one pedal drive om man kör som en gubbe med keps då regenereringen är minimal. Hittar inte detta i några menyer.
Att jämföra denna med standard range är inte rättvist då du kan leasa denna för runt 4000 medan en SR+ kostar 7 som billigast. Leasar du en Maxad ID3a däremot borde du nog göra en liten sinnesundersökning :)

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 20:17
av mati

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 21:07
av backe

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 21:28
av PapaD
Ja, jag kan instämma med Chris. Det ÄR bra lysen. Jag kunde köra nästan hela tiden utan att blända av nu i mörkret. En gång blev det konstigt och jag såg att jag bländade mötande bil, alla andra fall var det tydligt att det fungerade. Brett ljus också, viktigt för mig som bor på landet med myyyycket vilt i dikena. Kurvljus också, det hade jag på mina cittror. Då med Xenon, den här har minst lika starkt ljus men bättre iom matrix funktionen.

Jag är på det hela taget riktigt nöjd. I mina ögon är det en kvalitetsinredning, men jag gillar ju surströmming. :-) Pigg, stabil, bra utrymme. Buggar finns i infotainment, det måste de ordna. Men jag är inte orolig över det, och jag visste om det. Elbilsljudet försvinner lyckligtvis över 30 km/h helt, och jag är ju nästan aldrig inne i stan så det stör inte mig. Jag har dålig hörsel, tur just i det här fallet för jag var tvungen att koncentrera mig för att höra ljudet.

Det enda som var en liten chock var att ratten var vit. Jag var helt säker på att specen var svart, men det visade sig att jag misstolkat specen. Den var oerhört kryptisk till mitt försvar, och säljaren höll med om att det var omöjligt att veta från specen. Men nu blev det en vit ratt, så jag får väl ha rengöringsvipes i bilen helt enkelt. :-) Det är ju snyggt så länge det är rent...Och så slapp man pianosvart på flera ställen. Som jag avskyr, så det blev väl bra till slut?

Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 21:30
av Zalman3
Här pratar dom också om 1.900kg i dragvikt.
For those intent on towing, the ID.4 can tug up to 4,189 lbs. (1,900 kg).


Re: VW I.D

Postat: 17 sep 2020 21:38
av markuswesterberg
PapaD skrev:
Ja, jag kan instämma med Chris. Det ÄR bra lysen. Jag kunde köra nästan hela tiden utan att blända av nu i mörkret. En gång blev det konstigt och jag såg att jag bländade mötande bil, alla andra fall var det tydligt att det fungerade. Brett ljus också, viktigt för mig som bor på landet med myyyycket vilt i dikena. Kurvljus också, det hade jag på mina cittror. Då med Xenon, den här har minst lika starkt ljus men bättre iom matrix funktionen.

Jag är på det hela taget riktigt nöjd. I mina ögon är det en kvalitetsinredning, men jag gillar ju surströmming. :-) Pigg, stabil, bra utrymme. Buggar finns i infotainment, det måste de ordna. Men jag är inte orolig över det, och jag visste om det. Elbilsljudet försvinner lyckligtvis över 30 km/h helt, och jag är ju nästan aldrig inne i stan så det stör inte mig. Jag har dålig hörsel, tur just i det här fallet för jag var tvungen att koncentrera mig för att höra ljudet.

Det enda som var en liten chock var att ratten var vit. Jag var helt säker på att specen var svart, men det visade sig att jag misstolkat specen. Den var oerhört kryptisk till mitt försvar, och säljaren höll med om att det var omöjligt att veta från specen. Men nu blev det en vit ratt, så jag får väl ha rengöringsvipes i bilen helt enkelt. :-) Det är ju snyggt så länge det är rent...
Grattis!!

Re: VW I.D

Postat: 18 sep 2020 06:50
av mati
Zalman3 skrev:
Här pratar dom också om 1.900kg i dragvikt.
Jag har fått det (nästan) bekräftat av min säljare, men det krävs AWD då. Det var han säker på.

Re: VW I.D

Postat: 18 sep 2020 07:06
av LarsL
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Här pratar dom också om 1.900kg i dragvikt.
Jag har fått det (nästan) bekräftat av min säljare, men det krävs AWD då. Det var han säker på.
Var det samma säljare som var säker på att du skulle få dragkrok till Audin? ;)

Re: VW I.D

Postat: 18 sep 2020 07:13
av mati
LarsL skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Här pratar dom också om 1.900kg i dragvikt.
Jag har fått det (nästan) bekräftat av min säljare, men det krävs AWD då. Det var han säker på.
Var det samma säljare som var säker på att du skulle få dragkrok till Audin? ;)
Nej. Det här är en VW-säljare.

Re: VW I.D

Postat: 18 sep 2020 07:41
av vigge50
Då jag ser att TS fortfarande är aktiv på forumet, skulle vi kunna ändra namnet på tråden till ID3 och så har vi diskussionerna om ID4 i den separata tråden som finns?

Re: VW I.D

Postat: 18 sep 2020 08:46
av Mickep
funderar på leasa id3 vs tesla model 3. tom sr+ är ju dubbel så dyr! (7000 exclusive moms wtf?) är det tesla som är dyr eller id3 som är lågt prisaatt. antar att det är för att id34 kostar 400 och model 3 sr+ nästan 600.
finns det bättre leasing alt för privatpersoner (som inte momsfifflar).

som hot har jag tittat på xc40 automat T2 til ung samma pris (ring 3-4000/mån i 36 mån). Min gamla bil börjar kosta mer än vad den är värd i rep.

Re: VW I.D

Postat: 18 sep 2020 09:04
av Zalman3
Mickep skrev:
funderar på leasa id3 vs tesla model 3. tom sr+ är ju dubbel så dyr! (7000 exclusive moms wtf?) är det tesla som är dyr eller id3 som är lågt prisaatt. antar att det är för att id34 kostar 400 och model 3 sr+ nästan 600.
finns det bättre leasing alt för privatpersoner (som inte momsfifflar).

som hot har jag tittat på xc40 automat T2 til ung samma pris (ring 3-4000/mån i 36 mån). Min gamla bil börjar kosta mer än vad den är värd i rep.
En Volvo XC40 T2 blir väl VÄLDIGT mycket dyrare per månad efter 1 april 2021, än en ID3 för 3.495kr per månad, där service ingår och skatt och el är försumbart.
Skyhög bilskatt och bensin kostar mycket pengar per månad för Volvon.