Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 20 sep 2020 19:27

Limbster skrev:En begagnad ioniq för halva priset av en ID3


Inte ens nära. Tog 1 1/2 timme längre med Ioniq än ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav elbilist iAkita » 20 sep 2020 20:34

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.


Björn passerade 1000km efter 10h48m.
Så väldigt bra!


ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.


Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.


Etron och EQC kostar närmare det dubbla.
Vilken annan bil för 400k slår ID3?


Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 21 sep 2020 10:15

iAkita skrev:Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.


Varför har en Mercedes S-klass bättre tekniska lösningar än en Kia Rio? Naturligtvis är priset avgörande.
Om vi tar etron som exempel så har Audi med sin budget där lyckats bygga ett batteripack som kan ta emot mer än dubbla effekten jämfört med tex Kia eNiro/Kona. Nackdelen är att det blev dyrt och väldigt tungt, men det kompenserar till viss del den höga förbrukningen och gör att man i slutänden tar sig fram snabbare än med en Kia.

Med en ren elbilsplatta som Tesla, eller nu VW ID3, så behöver man inte spendera lika mkt på att få till tex bra kylning. Dvs det blir billigare att kunna tillåta högre effekt för laddning. Bilarna blir dessutom betydligt mindre och lättare, och kan utformas på ett annat vis, vilket gör dem effektivare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav chaffis75 » 21 sep 2020 14:27

Jag är tveksam till om drivlinan måste bli så mycket bättre på en bil som är byggd på en ren elbil platform, ser inte varför de skulle skilja.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)

Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Pontus » 21 sep 2020 15:38

Är det någon som vet om det skiljer mer än utrustning mellan Life och Max av de versioner som finns idag?
Anledningen till att jag frågar är dessa siffror:

Life: förmånsvärde - 2.480 kr/mån eller 29.760 kr/år
pris - 435.000 kr

Max: förmånsvärde - 3.058 kr/mån eller 36.696 kr/år
pris - 532.000 kr

Skillnaden i förmånsvärde antyder ju att det bara borde skilja 34.680 kr i utrustning.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6822
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: VW I.D

Inläggav Jordad » 21 sep 2020 16:20

chaffis75 skrev:Jag är tveksam till om drivlinan måste bli så mycket bättre på en bil som är byggd på en ren elbil platform, ser inte varför de skulle skilja.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)

Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.

Det som skiljer Tesla M3 och MY jämfört med konverterade fossilbilar är dels paketeringen som ger lägre vikt och större innerutrymmen men också framförallt kylning och uppvärmning av kupé och drivlina. Att utrusta en konverterad fossilbil med integrerade system som liknar de Tesla använder är omöjligt dyrt. Därför väljer tillverkare att kompromissa med flera separata system vilket ger sämre effektivitet och prestanda.
Jordad
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare MarkusL » 21 sep 2020 16:25

Jag ser största problemet med bilar för två drivlinor är att de oftast är framhjulsdrivna vilket inte passar bra med en vridstark elmotor.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inläggav modelg » 22 sep 2020 13:24

Första posten för mig här, behöver bolla lite samt att jag har info som kan vara intressant för andra.

Har ingen Tesla själv men jag har provkört alla modellerna och har suttit med fingret på köpknappen för en X i runt tre år men aldrig kommit till skott, mycket tack vare Teslas kassa inbytespriser. I och med corona har istället behov av en andra bil uppstått och jag har börjat kolla på model 3 vs id3.

Provkörde en ID3 1st basversion idag. För det första så måste jag säga att jag inte hade några som helst problem med inredningen som vissa andra. Kan vara så att jag inte brukar köra dyrare bilar och därmed är van vid lägre inredningsstandard men i alla fall.

"Motorljudet" som har anmärkts på märkte jag inte alls av. Visst, ett lätt hummande hörs i lägre hastigheter men knappast störande för mig. Kupén upplevde jag som tyst men jag har bara min minnesbild från Teslaprovkörningar att jämföra med.

De kapacitiva touchknapparna både på ratt och instrumentpanel ger ifrån sig vibration på samma sätt som hemknappen på iPhone 7/8 så de är ok även om det var lite ovant först.

Enligt säljaren går ac att fjärrstyra med app även utan att bilen står på laddning, han visade mig i appen hur man gjorde och det SÅG enkelt ut.

Service ska kosta ca 3000 per 24 mån fasta intervall enligt samma säljare och ska alltid kosta typ lika då det bara är kupéfilter, bromsvätskebyte o dyl. Batterikylvätskan ska aldrig behöva bytas till skillnad från tex Hyundai.

Kändes bra att köra och rejält pigg men så klart ingen Tesla. Filassisten var just snarare en assist än en autopilot men de högre utrustningspaketen ska enligt säljaren ha autopilotliknande funktionalitet men jag testade bara basversionen i och med att de andra paketen är orimligt prissatta utifrån vad mitt tänkta användningsområde för bilen är. Skyltavläsning och anpassning av hastighet på acc funkade mycket bra, rent av imponerande bra och just den funktionen är imo just nu bättre än teslas.

Finansieringen var dock katastrof. Med tillägg vinterdäck, schukoladdare och vit färg ville de ha 5270/mån. Med utslagen service blir det runt 5400 med avbetalning på 8 år (restvärde 50% efter 3 år). 3sr+ skulle gå på knappt 5900 med samma avbetalningstakt och då med krok, vit inredning och vdäck. Givet också en kontantinsats som är ca 28 tkr högre.

Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel. Räknar jag istället rätt är id3 en bra bil men som är helt ute och cyklar prismässigt.
Senast redigerad av modelg 22 sep 2020 17:15, redigerad totalt 2 gånger.
modelg
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 sep 2020 12:57

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 22 sep 2020 15:49

Du räknar rätt. VW är otroliga på att hugga efter ens pengar. Blev riktigt upprörd nu, de har inte ens högtalare i bakdörrarna (tomma) och ingen domkraft och punkasats fastän att manualen tar upp det. Ojoj, vad snålt!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 22 sep 2020 16:01

ID3 är helt ok, men gillar man att köra bil så är Model 3 helt överlägsen.
Som en Golf vs BMW 3-serie.
När prisskillnaden är så liten så känns valet givet IMO.

Om du inte måste ha bil just nu så skulle jag nog väntat dock.
Kommer nog en refreshad Model 3 inom något halvår.
Imorgon skall ID4 presenteras också. Kan göra att VW står med en drös osålda ID3 i slutet av året som de rear bort(de måste ju säljas så de slipper EU-böter).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.