Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2020 20:27
Inte ens nära. Tog 1 1/2 timme längre med Ioniq än ID3.Limbster skrev:En begagnad ioniq för halva priset av en ID3
Inte ens nära. Tog 1 1/2 timme längre med Ioniq än ID3.Limbster skrev:En begagnad ioniq för halva priset av en ID3
Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.taliz skrev:Etron och EQC kostar närmare det dubbla.iAkita skrev:Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.taliz skrev:ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.Kubi skrev:Björn passerade 1000km efter 10h48m.taliz skrev:ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Så väldigt bra!
Vilken annan bil för 400k slår ID3?
Varför har en Mercedes S-klass bättre tekniska lösningar än en Kia Rio? Naturligtvis är priset avgörande.iAkita skrev:Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.
Det som skiljer Tesla M3 och MY jämfört med konverterade fossilbilar är dels paketeringen som ger lägre vikt och större innerutrymmen men också framförallt kylning och uppvärmning av kupé och drivlina. Att utrusta en konverterad fossilbil med integrerade system som liknar de Tesla använder är omöjligt dyrt. Därför väljer tillverkare att kompromissa med flera separata system vilket ger sämre effektivitet och prestanda.chaffis75 skrev:Jag är tveksam till om drivlinan måste bli så mycket bättre på en bil som är byggd på en ren elbil platform, ser inte varför de skulle skilja.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)
Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.modelg skrev:Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?mati skrev:Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.modelg skrev:Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.markuswesterberg skrev:Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?mati skrev:Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.modelg skrev:Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Ja då hade valet varit enkelt för mig, SR+ alla ggr!modelg skrev:Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.markuswesterberg skrev:Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?mati skrev:Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.modelg skrev:Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.
Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Hur kan en bil för 710 tkr bara bli 46 tkr dyrare än en bil för 434 tkr?modelg skrev:Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.markuswesterberg skrev:Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?mati skrev:Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.modelg skrev:Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.
Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
1. Med 710 tkr måste du ha räknat på 3lr och inte sr+. Alt med fsd+19" vilket inte är aktuellt för mig på en andrabil. 615 får jag det jag vill ha för.Pontus skrev:Hur kan en bil för 710 tkr bara bli 46 tkr dyrare än en bil för 434 tkr?
Riktigt bra räckvidd. Och då var det ändå inte särskilt varmt ute. På sommarn blir det säkert ännu lägre förbrukning. E-Golf har sin sweet spot nånstans runt 20 grader, då blir den supersnål. Skulle vara roligt att se hur ID3 levererar i sådana temperaturer.VoltAmpere skrev:Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
+1 på det! Ja den verkar vara en väldigt kompetent elbil på flera punkter.VoltAmpere skrev:Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
HejElektrifierad skrev:Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.