Sida 118 av 224

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 20:56
av Credde
taliz skrev:
Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
Då kan man i så fall inte beställa från Mercedes heller? Dom fick ju också böter för utsläppsfusk
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... avgasfusk/

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 21:28
av HelectriC
taliz skrev:
Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
Det var ju givet att det glöms fort. Jag minns en debatt i tysk TV i samband med dieselgateavslöjandet. Där satt diverse höga politiker och kunniga inom bilindustrien och alla var överens om att detta är glömt inom 6-12månader och det stämde ju ganska bra.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 22:19
av Limbster
vigge50 skrev:
Limbster skrev:
taliz skrev:
Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
Har väldigt svårt för VW, att de drog in e-up så fort de verkar klara utsläppskraven visar åter igen vilket genomruttet företag det är, MEN tyvärr är de inte ensamma. Får bilföretagen välja på att tjäna några procent extra eller undvika att några tusen dör i förtid pga luftföroreningar så visar deras handlingar oftast tydligt vad de prioriterar.
De slutade sälja vanliga Up för ett tag sedan, så hur många Up producerade det egentligen där i slutet? Under de första sju månaderna i år så såldes det 9 975 eUp i Europa, alltså mindre än 1500 i månaden. Jag har svårt och se hur du ska gå med vinst med en bil i den prisklassen på så små volymer. Visst, de bör satsa på elbilar men med de modellerna och den produktionen de kommer upp i så är det förståligt att den modellen stoppas.
Japp förståligt när man bara räknar pengar och struntar i människoliv. De gjorde vinst på e-up men de gör mer vinst på id3. Det handlar inte om att företaget håller på att gå under utan om att man gör det yttersta för att maximera vinsten på bekostnad av människors liv och hälsa.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 22:29
av PapaD
Suck. Starta en hata VW tråd istället. Här pratar vi om bilar.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 22:47
av iAkita
onni skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).

Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 23:19
av Zalman3
iAkita, du kommer väl köpa en Ioniq 5?
Den ut att bli en mycket bra bil!

4wd, 800V och +200kW laddning, V2G
Och drag på kanske 1.500kg!

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 23:41
av martinot
iAkita skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).

Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
Jag är inte så förtjust in fronten på M3 (även fast jag har den själv; gillar bilen grymt bra i övrigt, så kan leva med det), men tycker att PS2 (som jag annars gillar skarpt, och funderat på som framtida byte till), är ännu mycket fulare i fronten. Tycker att grillen är riktigt ful, och känns helt malplacerad. Inte bara för att det är elbil (som inte behöver sådan grill), men rent estetiskt så är det inte snyggt eller harmoniskt med konstiga proprotioner i förhållande till resten. Känns bara helt fel för mig.

Däremot bakdelen (som en del hatar) på PS2, tycker jag är rätt snygg, och kul (mer personlig än de flesta andra bilar, och lyckats ändå hålla snygga proportioner).

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 06:47
av MarkusL
iAkita skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).

Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
Alla tycker vi olika, jag hade satt M3 överst följt av Y och sedan EQC :D

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 06:55
av BEV[e-Rage]
MarkusL skrev:
iAkita skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).

Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
Alla tycker vi olika, jag hade satt M3 överst följt av Y och sedan EQC :D
Hmm, kan ni inte lägga upp en ny Omröstning på vilka av nuvarande elbilar som är fulast istället? ;)

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:14
av LarsL
PapaD skrev:
Suck. Starta en hata VW tråd istället. Här pratar vi om bilar.
Finns redan ” VW:s ofattbara utsläppsskandal:” viewtopic.php?f=28&t=2404&p=432582&hili ... ra#p432582

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:16
av Mickep
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:29
av thnis
Mickep skrev:
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.
Tack för att du tog upp tråden från diket så att tråden handlar om det rubriken ganska tydligt påvisar :)

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:30
av thnis
Mickep skrev:
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.
Helt rätt i så fall är det en no brainer

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:35
av Surfaren
Mickep skrev:
Hur är det med att leasa id4? Är 3700 det som gäller?
Tycker det låter lite för bra för att vara sant. Teslas är ju nästan dubbelt så dyra så behöver man inte suc eller mjukvaran låter det som en nobrainer.
3700 låter som ID.3. För ID.4 gäller detta:
Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... drivna+SUV

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 07:37
av Zalman3
ID3 klarar sig bra mot en Audi e-tron på långresan.


Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 08:48
av Skabb1
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:08
av dd88
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:11
av Zalman3
Är det nån som fått ca 5% i rabatt på en ID4?


Personbilar villkor

e-Up  4 % rabatt, 1 500 kr bonus
ID.3  4 % rabatt, 4 500 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:18
av Zalman3
VW redan prissatt ID3 Pure?
20200925_091554.jpg



ID3 Pure verkar kosta 349.900kr.

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... fit-values


Lrf rabatten ger:

"ID.3  4 % rabatt, 4 500 kr bonus"

https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/


Med 70.000kr i elbilsstöd landar man på 261.404kr
för den billigaste ID3 bilen.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 09:36
av Skabb1
dd88 skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.
Intressant! Utveckla gärna. Eller finns det annan tråd där det är utvecklat?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:00
av taliz
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:00
av dd88
Skabb1 skrev:
dd88 skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.
Intressant! Utveckla gärna. Eller finns det annan tråd där det är utvecklat?
Finns massvis att läsa om man söker lite, men den här artikeln ger väl en någorlunda rättvis bild:
The main complaint about Tesla’s set of Autopilot data is that the system is mostly used on the highway versus city driving, where accidents are more common.

Therefore, it’s not really useful to compare those two datasets.

Also, the comparison with the overall NHTSA data also includes older vehicles, which are more likely to be involved in accidents than Tesla’s much more recent vehicles on average.

However, the data with Tesla vehicles without Autopilot and without active safety features is a more interesting comparison point in my opinion and it is promising.

It’s the best we have right now, but there’s definitely room for improvement.

https://electrek.co/2020/01/16/tesla-cr ... autopilot/

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:10
av markuswesterberg
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).
Jag är ganska besviken på just lane assist i min ID.3 Plus. Hade en T-Roc innan ett tag med lane assist som funkade klockrent och mjukt och bra. Den hade även autonödbroms, automatisk avståndsreglering eller vad det nu heter och lite annat. Att de inte låtit ID.3 Plus få samma system som en två år äldre gammal ICE utan verkar ha satt det (om ens lika bra??) enbart i Max-versionen är dåligt!

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:26
av RagWal
Fattar det som att "lane assist" och "travel assist" är olika nivåer av funktionalitet där den senare är mer av autopilot. Men är det någon som vet om det är samma hårdvara? Kanske OTA-uppgradering möjlig?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:35
av PapaD
Vet ej, men om det går att trimma in så borde det uppdateras över tid. Jag är iaf jättenöjd med skyltigenkänning kopplat till adaptiva farthållaren. Superbra.