Sida 119 av 224

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:00
av taliz
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:00
av dd88
Skabb1 skrev:
dd88 skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Det finns en hel del invändningar mot Teslas påstående då dom jämför äpplen med päron.

VW har en drös säkerhetssystem, krävs dock rätt utrustningspaket.
Intressant! Utveckla gärna. Eller finns det annan tråd där det är utvecklat?
Finns massvis att läsa om man söker lite, men den här artikeln ger väl en någorlunda rättvis bild:
The main complaint about Tesla’s set of Autopilot data is that the system is mostly used on the highway versus city driving, where accidents are more common.

Therefore, it’s not really useful to compare those two datasets.

Also, the comparison with the overall NHTSA data also includes older vehicles, which are more likely to be involved in accidents than Tesla’s much more recent vehicles on average.

However, the data with Tesla vehicles without Autopilot and without active safety features is a more interesting comparison point in my opinion and it is promising.

It’s the best we have right now, but there’s definitely room for improvement.

https://electrek.co/2020/01/16/tesla-cr ... autopilot/

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:10
av markuswesterberg
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).
Jag är ganska besviken på just lane assist i min ID.3 Plus. Hade en T-Roc innan ett tag med lane assist som funkade klockrent och mjukt och bra. Den hade även autonödbroms, automatisk avståndsreglering eller vad det nu heter och lite annat. Att de inte låtit ID.3 Plus få samma system som en två år äldre gammal ICE utan verkar ha satt det (om ens lika bra??) enbart i Max-versionen är dåligt!

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:26
av RagWal
Fattar det som att "lane assist" och "travel assist" är olika nivåer av funktionalitet där den senare är mer av autopilot. Men är det någon som vet om det är samma hårdvara? Kanske OTA-uppgradering möjlig?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:35
av PapaD
Vet ej, men om det går att trimma in så borde det uppdateras över tid. Jag är iaf jättenöjd med skyltigenkänning kopplat till adaptiva farthållaren. Superbra.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 10:53
av markuswesterberg
PapaD skrev:
Vet ej, men om det går att trimma in så borde det uppdateras över tid. Jag är iaf jättenöjd med skyltigenkänning kopplat till adaptiva farthållaren. Superbra.
Ja, DET är ett stort plus, glömde jag ju säga! Hoppas som sagt att de "uppgraderar" lane assist funktionen OTA så småningom så den blir lika bra som i T-Rocen.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 11:02
av chaffis75
markuswesterberg skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
Blev väldigt förvånad av ID 4 är billigare än Enyaq. Dessutom verkar 1st edition ganska välutrustad.

En sak jag har svårt att få en uppfattning kring är säkerheten.
I Teslas säkerhetsrapport är det ganska tydligt att en Tesla som körs med AP respektive utan AP men med aktiverade säkerhetssystem har en väsentligt lägre inblandning i olyckor. För mig är detta värt ganska mycket. Men hur står sig tex ID 4 mot detta, och med de säkerhetssystem som denna bilen har?
Teslas autosteer är mycket bättre än övriga. Det vet man om man levt med en tesla ett tag och provat andra.
Teslas system slutar lite plötsligt funka utan man kan lita på att man inte hamnar i diket om man tex behöver pilla på navigatorn eller stereon nån sekund.
VWs filhållare i ID3 är helt kass, ett gammalt ping-pong system som inte håller en mitt i filen utan först styr tillbaka när man är på linjen. Ibland. Ofta kör det rakt över.
Med det sagt skall det i Max-versionerna ev. finnas ett system som funkar bättre(?).
Jag är ganska besviken på just lane assist i min ID.3 Plus. Hade en T-Roc innan ett tag med lane assist som funkade klockrent och mjukt och bra. Den hade även autonödbroms, automatisk avståndsreglering eller vad det nu heter och lite annat. Att de inte låtit ID.3 Plus få samma system som en två år äldre gammal ICE utan verkar ha satt det (om ens lika bra??) enbart i Max-versionen är dåligt!
Exakt.. Lane assist är mer Ett system för att rädda dig från att inte köra av vägen om du är ouppmärksam, inte för att hålla dig i filen så man kan inte jämföra de med hur en tesla köra eftersom de är inte samma feature..
Får säga att namnet är inte så bra för de gör att man blir förvirrad över vad de egentligen är.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 11:54
av taliz
Verkar som funktionen i Max-versionerna av ID3/4 inte direkt är perfekt heller. Spökbroms++.
Kolla ca 5min in i denna:


Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 12:13
av Credde
taliz skrev:
Verkar som funktionen i Max-versionerna av ID3/4 inte direkt är perfekt heller. Spökbroms++.
Kolla ca 5min in i denna:

Man vill ju kopiera Tesla på det hela :mrgreen:

Men verkar till att vara en bug i mjukvaran / skyltläsningen / kartorna.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 13:06
av slugger75
Vad har ni läst/hört om räckvidden för ID.4?

Det står upp till 520 km WLTP, men nu i deras bilbyggare under tekniska data står 496 km WLTP. Under rubriken e-teknik skriver de "över 50 mil".

Vad gäller?

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 13:48
av mati
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 14:49
av Davidswe
Hej
Hur är det med krocktester på ID3, finns det några gjorda?
Är det en säker bil ?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 14:55
av MarkusL
mati skrev:
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
Det är väl inte fördelningen mellan metall/gummi i ett däck som avgör förbrukningen utan bredden på däcket. Större fälgar innebär ofta bredare däck i och för sig.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 15:58
av mati
MarkusL skrev:
mati skrev:
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
Det är väl inte fördelningen mellan metall/gummi i ett däck som avgör förbrukningen utan bredden på däcket. Större fälgar innebär ofta bredare däck i och för sig.
Jo, det är faktiskt även "tjockleken" på däcket som bestämmer förbrukningen, inte bara bredden. Det finns en del förklaringsmodeller varför det är så. Mindre fälgar orsakar mindre turbulens än stora fälgar, hjulen är lättare med mindre metall, rullegenskaperna förändras, ingen aning vad som påverkar mest, men jag kan av egen erfarenhet intyga att mindre fälgar sänker förbrukningen drastiskt. Det kan handla om 10% och mer.
Det är klart att smalare däck gör en massa nytta också. Men då är det också mer uppenbart varför det blir så.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 18:24
av PapaD
Som Mati säger, mindre fälgar drar mindre genom många faktorer. En är arbetet i fjädring. En mjuk däckssida fjädrar med mindre förluster än stötdämpare. Dvs stumma däck fjädrar enbart med fjädringen och där äts energi upp av stötdämpare. Nackdel med mjuka däck är förstås sämre väghållning.

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 19:20
av Zalman3
En VW pickup?
Vore det nåt?
20200925_191852.jpg

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 19:51
av PapaD
Asgarv!
Den där ser verkligen ut som från Pixar! Amerikanerna skulle köpa den som (de) galningar (de är)!
:D

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 19:57
av mati
PapaD skrev:
Asgarv!
Den där ser verkligen ut som från Pixar! Amerikanerna skulle köpa den som (de) galningar (de är)!
:D
Jag gillar den faktiskt. Ingen dum idé alls. Även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att skaffa en pickup så skulle jag gärna se mina grannar åka omkring i en såndär istället för vad de kör nu. Nu är det antingen stenålders VW caddy diesel som dödar varannan fotgängare med sina avgaser eller så är det k*kförlängare med vrålande monstermotor. Oavsett vilket så är det mina favorithatobjekt. ;)

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 20:36
av backe
Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?

Re: VW I.D

Postat: 25 sep 2020 20:50
av taliz
Vad tror ni om omkörningsprestanda?
300nm på 2,1 ton är väl som om Volvo skulle stoppa en D2 i en XC90. Kanske tom värre, XC90 har ju växellåda som hjälper lite...

ID3 är ju ingen raket, men den är ju betydligt lättare, särskilt med 62kwh-batteriet som ju sitter i alla bilarna nu.
Större bil med tyngre batteri och samma motor? Hrmf...

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2020 07:16
av Laban
Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.

Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).

Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.

Baksäte: Hyfsat skönt men lite mer instängd känsla än 3:ans. Lite bättre position benmässigt men skillnaden är inte stor. Man sitter stabiligare sidledmässigt,3:an är mer soffa. Var det e-Niro som jag slog i huvudet i taket i, har för mig det. Inga problem i ID.3.

Förararperspektiv: Jag testade nyligen Peugeot 2008 och sågade den, instängd, dålig sikt framåt. ID.3 lider som tur är inte av det. Det är dock långt ifrån samma öppna känsla som i 3:an, man märker att det är en mindre bil. Kupen upplevs betydligt mindre, men det är den förstås också. 3:ans glastak gör kanske en del här också. Men det är nog främst interiörens utformning som är orsaken.

Interiör: Det har klagats en del på ratten, knapparna där. Jag måste tyvärr instämma. Känns extremt billigt och ser också billigt ut. Lilla skärmen, tja, den fungerar. Stora skärmen/infotainment är tyvärr alldeles för liten. Ta bara backkameran. Är man van vid treans stora tydliga vy där så upplevs ID.3:ans som extremt dålig. Tänk Nokia N73 vs Iphone X. Skarp annars då som tur är. Den gör sitt jobb. Försökte få igång Car Play men lyckades inte. Gränssnittet var inte snabbt direkt. Det mesta gick hyfsat snabbt om än inte helt mjukt. Men när jag valde en av undermenyerna så tog det några s innan "sidan" hade laddats.

Ljud: Testade bara radio och det var väl sådär. Ok men långt ifrån 3:an.

Köra: Testade direkt accelerationen, aah, det lilla elbilsrycket initialt fanns där. Sen hände det lite mindre men ändå helt ok. Pigg liten bil. Och man slipper ormandet som Kona, e-Niro lider av vid hård acceleration. Elbilar ska vara bakhjulsdrivna. Tror det var Battery Life killen som klagade på bromsen. Han upplevde det som att man var tvungen att bromsa ganska hårt för att det skulle hända något, lite svampig känsla. Där håller jag också med. Misstänker att man bromsar endast med elmotorerna först och känslan blir inte samma som en mekanisk broms. Vet inte hur Tesla gör i 3:an men den lider inte av det problemet. Kanske går att åtgärda via mjukvara. Kurvtagning, sportighet då, hmm, vinner väl inte några priser där men inte dålig heller.

Ljudnivå: Jag körde över en sträcka med ganska dålig asfalt med 3:an före provkörning. Tänkte att den måste jag testa även med ID.3. Upplevde ID.3 som bättre där, mindre högfrekvent. Allmänt relativt tyst invändigt.

Jämförelser med bilar i samma klass: Spöar Kona, e-Niro, Peugeot 2008, e-Golf, nya Leaf, e-Soul enligt min mening. Vet inte om jag kan peka på något specifikt där, många bäckar små.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2020 08:13
av mati
backe skrev:
Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?
Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.
Jag har inte fått någon offert än. Sen är ju frågan vad man gör med "gamla" bilen, allt hänger ju på det. Den lär bli svårsåld nu och jag kanske är tvungen att behålla den till sist.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2020 10:48
av onni
Bjelke skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Jaguaren då? Fulare än Leafen tom? :shock:
Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2020 11:24
av PapaD
Nextmoves ID.4 video var riktigt snyggt gjord.
Bilen växer på mig. Blir kanske en sådan begagnad om drygt tre år för mig. Undrar om de har högtalare i bakdörrarna? :-)

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2020 11:26
av martinot
Laban skrev:
Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.

Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).

Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.
Tack för ordentlig och fin genomgång!

Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?