Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 26 sep 2020 06:16

Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.

Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).

Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.

Baksäte: Hyfsat skönt men lite mer instängd känsla än 3:ans. Lite bättre position benmässigt men skillnaden är inte stor. Man sitter stabiligare sidledmässigt,3:an är mer soffa. Var det e-Niro som jag slog i huvudet i taket i, har för mig det. Inga problem i ID.3.

Förararperspektiv: Jag testade nyligen Peugeot 2008 och sågade den, instängd, dålig sikt framåt. ID.3 lider som tur är inte av det. Det är dock långt ifrån samma öppna känsla som i 3:an, man märker att det är en mindre bil. Kupen upplevs betydligt mindre, men det är den förstås också. 3:ans glastak gör kanske en del här också. Men det är nog främst interiörens utformning som är orsaken.

Interiör: Det har klagats en del på ratten, knapparna där. Jag måste tyvärr instämma. Känns extremt billigt och ser också billigt ut. Lilla skärmen, tja, den fungerar. Stora skärmen/infotainment är tyvärr alldeles för liten. Ta bara backkameran. Är man van vid treans stora tydliga vy där så upplevs ID.3:ans som extremt dålig. Tänk Nokia N73 vs Iphone X. Skarp annars då som tur är. Den gör sitt jobb. Försökte få igång Car Play men lyckades inte. Gränssnittet var inte snabbt direkt. Det mesta gick hyfsat snabbt om än inte helt mjukt. Men när jag valde en av undermenyerna så tog det några s innan "sidan" hade laddats.

Ljud: Testade bara radio och det var väl sådär. Ok men långt ifrån 3:an.

Köra: Testade direkt accelerationen, aah, det lilla elbilsrycket initialt fanns där. Sen hände det lite mindre men ändå helt ok. Pigg liten bil. Och man slipper ormandet som Kona, e-Niro lider av vid hård acceleration. Elbilar ska vara bakhjulsdrivna. Tror det var Battery Life killen som klagade på bromsen. Han upplevde det som att man var tvungen att bromsa ganska hårt för att det skulle hända något, lite svampig känsla. Där håller jag också med. Misstänker att man bromsar endast med elmotorerna först och känslan blir inte samma som en mekanisk broms. Vet inte hur Tesla gör i 3:an men den lider inte av det problemet. Kanske går att åtgärda via mjukvara. Kurvtagning, sportighet då, hmm, vinner väl inte några priser där men inte dålig heller.

Ljudnivå: Jag körde över en sträcka med ganska dålig asfalt med 3:an före provkörning. Tänkte att den måste jag testa även med ID.3. Upplevde ID.3 som bättre där, mindre högfrekvent. Allmänt relativt tyst invändigt.

Jämförelser med bilar i samma klass: Spöar Kona, e-Niro, Peugeot 2008, e-Golf, nya Leaf, e-Soul enligt min mening. Vet inte om jag kan peka på något specifikt där, många bäckar små.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 26 sep 2020 07:13

backe skrev:Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?

Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.
Jag har inte fått någon offert än. Sen är ju frågan vad man gör med "gamla" bilen, allt hänger ju på det. Den lär bli svårsåld nu och jag kanske är tvungen att behålla den till sist.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav elbilist onni » 26 sep 2020 09:48

Bjelke skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.

Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.

Jaguaren då? Fulare än Leafen tom? :shock:

Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.
onni
elbilist
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 mar 2019 14:05

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 26 sep 2020 10:24

Nextmoves ID.4 video var riktigt snyggt gjord.https://www.youtube.com/watch?v=IcmdBAkT2hk
Bilen växer på mig. Blir kanske en sådan begagnad om drygt tre år för mig. Undrar om de har högtalare i bakdörrarna? :-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare martinot » 26 sep 2020 10:26

Laban skrev:Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.

Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).

Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.


Tack för ordentlig och fin genomgång!

Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1308
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare martinot » 26 sep 2020 10:30

onni skrev:
Bjelke skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.

Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.

Jaguaren då? Fulare än Leafen tom? :shock:

Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.


Jag tycker man skall ta med de, då de flesta familjer har fler än en bil, och dessa är utmärkta för många som andra familjebil.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1308
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW I.D

Inläggav backe » 26 sep 2020 13:15

mati skrev:
backe skrev:Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?

Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.
Jag har inte fått någon offert än. Sen är ju frågan vad man gör med "gamla" bilen, allt hänger ju på det. Den lär bli svårsåld nu och jag kanske är tvungen att behålla den till sist.



Förstår problem med din nuvarande bil, men tror du att den är svår att få ok betalt för nu? Tycker begagnat verkar vara hett.

Jag har en bil med nästan all utrustning idag, så kan jag ha en välutrustad bil (Max)för halva pengen så känns det bra ändå. Skulle vilja ha awd men törs inte chansa på den då den kanske kommer få förmånsvärdet gått upp?
backe
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 apr 2020 17:38

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 26 sep 2020 14:33

martinot skrev:Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?


Om 3:an är på gnällen storleksmässigt som andrabil så är nog inte ID.3 något för er. Om det är bagageutrymmet som är problemet. Invändigt kan det fungera. Jag hade inget problem att sitta bakom förarsätet med förarstolen justerad enligt mitt tycke och smak, 190 cm lång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 26 sep 2020 15:14

backe skrev:Förstår problem med din nuvarande bil, men tror du att den är svår att få ok betalt för nu? Tycker begagnat verkar vara hett.

Jag vet naturligtvis inte det, och frågan är vad man anser är ok betalt. Men det finns bevisligen numera nya e-tron:sar att köpa för ett pris som ligger under nuvarande restvärde för min 1,5 år gamla bil. Visst har jag en massa rolig (och dyr) utrustning på den, t.ex. Night Vision, men frågan är ju om det spelar någon större roll i slutändan, dvs om någon är beredd att betala mer för en begagnad bil än för en ny.
Vi får se vad säljaren hittar på för nåt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 26 sep 2020 15:47

martinot skrev:
Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?


Det är en helt annan typ av bil. Jag har kört ett par Model 3:or och var länge sugen på en sr+. Men det här är en helt annan typ av bil. Enkel att kliva i och ur, inget lulllull, inga fartresurser (tittar på dig Taliz...). Så de som vill köra för fort och för hårt skall inte ens fundera på en ID.3. Storleksmässigt är det en golf+++, man sitter öppet och rymligt både fram och bak. Ingen lyx, enkla stadiga säten. En enkel bil helt enkelt. Men den känns riktigt välbyggd, den är tyst och jag hoppas den är lika bra i kvalitet som den verkar. Som andrabil fattar jag inte varför den skulle vara för liten, herregud, varför skall man ha två stora bilar? Men om du är Teslafreak (tittar på dig Taliz) så glöm det. Den här bilen är för de som vill ha en bra bil som inte krånglar först och främst. Hoppas jag...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.