Re: VW I.D
Postat: 26 sep 2020 17:11
Det du beskriver stämmer troligen också på ID4 och även för väldigt många andra modeller från VW. Det är bland annat därför vi kör e-Golf och föredrar den e-tron alla dagar i veckan.PapaD skrev:Det är en helt annan typ av bil...
Tycker baksätet kunde haft några cm längre utrymme till framsätet, samt att jag gärna hade sett att lastutrymmet var en bit större (och gärna med en mer lättlastad baklucka, och saknar att den inte är elektrisk som på alla andra bilar). Annars så är jag i stort mycket nöjd med 3:an som andrabil (som förstabil hade den inte fungerat för oss).Laban skrev:Om 3:an är på gnällen storleksmässigt som andrabil så är nog inte ID.3 något för er. Om det är bagageutrymmet som är problemet. Invändigt kan det fungera. Jag hade inget problem att sitta bakom förarsätet med förarstolen justerad enligt mitt tycke och smak, 190 cm lång.martinot skrev:Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
EuroNcap har väl inte testat den ännu men rimligen är den med i nästa runda.Davidswe skrev:Hej
Hur är det med krocktester på ID3, finns det några gjorda?
Är det en säker bil ?
Efter att både ägt och även kört många olika hyrbilar, så måste jag hålla med om Volvos stolar som nr 1. På god plats strax därefter så skulle jag sätta Teslas egenkonstruerade stolar som de som sitter i M3 (de i MS & MX är inte gjora av Tesla, utan köps in externt). På tredje plats så skulle jag nog säga sätta Audis stolar. Riktigt bra de också!Erxon skrev:Då har även jag provkört en ID.3 och kan mest jämföra mot den Leaf -18 jag kör mest idag. Har även nu en Zoe -20 som frun kör.
Det första jag kan säga var att stolarna var f-n så mycket skönare i folkan, men har inte heller haft någon bil med sämre stolar än Nissan.
Skulle helt klart kunna byta rakt av nu bara för stolarna skull. Sen kommer dessa stolar inte upp i de Volvo-stolar jag haft innan Nissan.
Ja, det är en jättefin bil, men jag kommer nog inte ha den kvar så länge till. Den kostar mig i privata pengar nånstans mellan 11 och 12-tusen varje månad. Det är helt enkelt inte rimligt, framförallt med tanke på att den mest bara står och samlar damm just nu. Hade jag kört mer med den så hade det kanske gått att motivera, men så som det när nu blir det ganska svårt. Dessutom är jag inte gjord av pengar.PapaD skrev:Det kanske är ett tecken Mati, du ska köra Etron helt enkelt. Sämre kan man ha det.
2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...mati skrev:Ja, det är en jättefin bil, men jag kommer nog inte ha den kvar så länge till. Den kostar mig i privata pengar nånstans mellan 11 och 12-tusen varje månad. Det är helt enkelt inte rimligt, framförallt med tanke på att den mest bara står och samlar damm just nu. Hade jag kört mer med den så hade det kanske gått att motivera, men så som det när nu blir det ganska svårt. Dessutom är jag inte gjord av pengar.PapaD skrev:Det kanske är ett tecken Mati, du ska köra Etron helt enkelt. Sämre kan man ha det.
En ID4 är nog en bra bil för oss. Dragvikten på 1000kg är visserligen i klenaste laget, men det fungerar möjligen ändå för vår lilla husvagn. Den väger ju bevisligen inte så mycket så som min vägning visar. Och med tanke på att vågarna har en delning på 20kg blir man nog inte halshuggen om den skulle väga 1020kg vid en kontroll.
Vi får helt enkelt inte lasta den mer än vi brukar göra. Det känns faktiskt som en okej kompromiss om det innebär att man har 5 eller 6 tusen mer i plånboken varje månad.
Man väger husvagnar vid gränsen Tyskland/Österrike ibland.Mickep skrev:Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen? Kan man klara sig (om man inte stöter på patrull)
I min naivitet trodde jag att siffran sattes vad bilen klarade av. klarar den 1200 vid 8% lutning så gör den det vid 10% också. Eller? Har läst att vissa får lägga in fyran på hallandsåsen. men hp är det ingen bekymmer med.
i Sverige kollade jag över vägar med högst stigning. Det mesta jag hittade var 16%. Finns det någon gräns för släpvagn?
https://www.climbbybike.com/climbs_selection.asp
Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?taliz skrev:2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Ja, vi har installerat en fordonsvåg i Häggenås norr on Östersund. Den är visserligen främst avsedd för tung trafik, men Polisen kan teoretiskt väga personbilar där om de vill. Jag har sett att de har gjort det vid några tillfällen, och då var det bil med släp de har vinkat in. Men det var kanske för att vågen var ny och de ville testa den för olika ekipage. Det är främst lastbilar de vill åt eftersom de kan köra omkring med grym överlast.Mickep skrev:Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen?
Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.mati skrev:Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?taliz skrev:2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Tesla Semi ska ha 4 likadana motorer som Model 3 har. Menar du att Semi inte får dra mer än 12t?taliz skrev:Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.mati skrev:Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?taliz skrev:2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Med en växellåda kan du ha lägre vridmoment och ändå få bättre effekt.
Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)
Precis, chipspåsar du vet...nek0 skrev:Tesla Semi ska ha 4 likadana motorer som Model 3 har. Menar du att Semi inte får dra mer än 12t?taliz skrev:Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.mati skrev:Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?taliz skrev:2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Med en växellåda kan du ha lägre vridmoment och ändå få bättre effekt.
Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)
Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.taliz skrev:Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.mati skrev:Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.taliz skrev:Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.taliz skrev:Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
Låg fart är knappast något problem. Det är ju i högre hastigheter elbilar utan växellåda får det svårt jämfört med avgasbilar.mati skrev:Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.taliz skrev:Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.