Henrik Torphammar skrev:Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
VW har "köpt" batterier (kontrakt) för 48 miljarder dollar av Samsung SDI, LG Chem, och CATL, ungefär Teslas totala marknadsvärde enligt artikeln. Vet inte vilken typ av samarbete det är, mer nära som Tesla + Panasonic eller bara rena köpkontrakt. Men oavsett så är det nog med tidsangivelser i kontrakten.
Så något är på väg att hända, frågan är om det räcker med köpkontrakt och hur stora marginaler tillverkarna vill ha jämfört med vad Tesla kan få via Panasonic samarbetet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd