Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 13:40

Iofs har väl Model 3 SR+ inte mkt mer vrid, och den drar väl släp alldeles utmärkt vad jag förstått.
Dock väger den ju också ett halvt ton mindre och har 100hk mer.
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist mati » 28 sep 2020 13:53

taliz skrev:Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.

Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 14:23

mati skrev:
taliz skrev:Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.

Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.

Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 28 sep 2020 14:33

taliz skrev:Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.

Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 15:15

mati skrev:
taliz skrev:Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.

Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.

Låg fart är knappast något problem. Det är ju i högre hastigheter elbilar utan växellåda får det svårt jämfört med avgasbilar.
Tex omkörningar på landsväg.
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Men jag kanske problematiserar i onödan. Kanske elmotorns snabba respons gör att det funkar bra ändå.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tor-ake » 28 sep 2020 15:27

Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 28 sep 2020 15:40

taliz skrev:Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.

Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 15:40

tor-ake skrev:Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.

Visst, man slipper ju en del förluster från växellådan etc också.
Just vid start är ju elmotorer överlägsna. Men uppe i fart är det inte samma grej, beroende på utväxlingen.
Porsche stoppade ju in en växellåda i Taycan av en anledning.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 15:44

Fredrik j skrev:
taliz skrev:Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.

Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.

En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Elexotico » 28 sep 2020 15:56

Jag är grymt sugen på en ID4. Har bläddrat bak lite men orkar inte läsa igenom hela tråden så ställer frågorna i hopp om svar :D
1. Om jag beställer nu, måste man lämna någon form av bokningsavgift? Och i så fall kan man få tillbaka den?
2. Är det klart på ett ungefär när de första bilarna leverans eller får man vänta ett bra tag nu?
3. Gällande snabbladdning, vilken effekt kan den ta emot?
4. När kan man provköra? Eller är det ID3 som gäller i så fall?
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon