Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav mastodontfilmsmats » 28 sep 2020 15:56

Såg två st vita ID3 på stan idag (Umeå). Hade ALDRIG lagt märke till dem om jag inte varit intresserad av dem.
Otroligt anonyma i vitt.

Bra eller dåligt? Japp.
mastodontfilmsmats
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inläggav Fredrik j » 28 sep 2020 15:59

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.


Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.





En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.


Jo i totalvikt.
Fredrik j
 
Inlägg: 3535
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 18:04

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.


Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.





En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.


Jo i totalvikt.


Totalvikt på ID4 är 2,66 ton.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6781
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 28 sep 2020 18:52

tor-ake skrev:Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Ja, motorn i ID3/ID4 är begränsad till 16.000 varv per minut, vilket motsvarar 160km/h. Vid 80km/h, alltså släpvagnshastighet, ligger den följaktligen på 8.000 varv per minut.
Utväxlingen är 10:1, dvs vid hjulen ligger 10 ggr motorns vridmoment. Detta gäller såklart i alla hastigheter eftersom det bara finns en växel. Jag hittar ingen vridmomentskurva för motorn, men vridmomentet brukar vara ganska konstant i första halvan av varvtalsområdet för att sedan successivt minska allt mer. Man kan alltså anta att det fortfarande är runt 200Nm tillgängliga när man håller 80km/h. Alltså 2000Nm vid hjulen! Det är ordentligt. Troligen är det lite mindre än så, eftersom motorn levererar 150kW totalt, men ändå. Mycket vrid vid hjulen.

En diesel som kör i 80km/h håller kanske ett varvtal runt 1700rpm. Anta att högsta vridmomentet ligger också ungefär i det varvtalsområdet och att det är samma vridmoment som MEB-motorn levererar, dvs 300Nm. Hjulen är lika stora och snurrar således i samma hastighet, dvs utväxlingen måste vara knappt 5 ggr mindre, dvs 2:1. Vid hjulen ligger alltså enbart 600Nm. Det kan vara mindre om utväxligen är lägre vilket oftast är fallet. Annars får man växla ner, men då minskar kanske motorns vridmoment. Löjligt, jämfört med en elbil. Det är därför man får växla hela tiden, och ändå så händer det ingenting. Nej, en diesel är inte bättre än en elbil på att dra husvagn.
Senast redigerad av mati 28 sep 2020 19:14, redigerad totalt 1 gång.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare MarkusL » 28 sep 2020 19:14

Som kuriosa vill jag minnas att en specifik f1 motor jag tittade på utvecklade 343nm vid 18000 varv, låter ju löjligt mot en modern diesel men med den utväxlingen man kan ha med en motor som varvar så mycket gör att drivhjulen har absurt mycket vridmoment. Sorry för OT
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inläggav Jontez » 29 sep 2020 14:30

Lånade en ID.3 1st ett par timmar i dag. Vet dock inte vilken utrustningsnivå det var, men den hade glastak, headup-display och travel assist om det säger något.
Jag åker sedan 3 år tillbaka en Passat och känner igen mig på ett positivt sätt i ID.3.

Interiör.
Jag håller inte alls med den kritik ID.3 fått ta emot om att den känns billig. Jag tycker att den känns ombonad och trevlig. Absolut är det hårdplast i dörrarna, men jag sitter inte och känner på dörrarna medans jag kör så för mig är det sak samma. Även knapparna på ratten gillar jag. De sitter på samma ställen som på min Passat, och den feedback man får när man trycker kändes bra. Det var lätt att få farthållaren att öka 10km/h istället för 1km/h med ett lite hårdare tryck, och feedbacken var också annorlunda då. Stereon var också bra. Jag gillar att DAB är standard och för första gången så gick det att lyssna okej på musiken som radion spelar. I min Passat kör jag oftast spotify eller någon app för webradio eftersom kvalitén på musiken är katastrofal över FM-bandet och förstör hela upplevelsen. Blev förvånad över att det saknades högtalare i bakdörrarna även om det såg ut som det skulle sitta högtalare där.
Trådlös laddning av telefonen var en positiv överraskning!

Assist-system.
Blev otroligt besviken när jag märkte att Lane-assist inte alls fungerar som det gjort i andra bilar från VW. Det var som flera beskrivit ping-pong åkande i filen - om man inte åkte ur filen istället.
Dock hittade jag en knapp på ratten som drog igång travel assist och direkt så höll sig bilen i mitten av filen. På min passat har jag Lane assist som håller bilen i mitten och det är rätt bekvämt sätt att köra, men ID.3an skötte jobbet mycket bättre. Även den adaptiva farthållaren anpassade avståndet beroende på om det var motorväg eller småväg.
Jag har läst att VW ska ha kapacitiv ratt i deras nya modeller, men ID.3 verkar inte ha fått det. Man fick snällt styra emot lite när varningen kom upp på skärmen om att ta över styrningen.
Störde mig på att den ändrade farten på farthållaren utan att ha sätt en riktig hastighetsskylt, jag åkte förbi ett vägarbete och då tyckte bilen att 110 var bättre än de 50 jag körde, men det var snabbt avhjälpt men en kryssruta under inställningar så får man hålla lite koll själv på gällande hastighet.

Skärmar.
Mittenskärmen känns helt okej. Den är inte lika responsiv som i Model 3, men det var inte katastrof. Navigations-delen var dock rätt seg, men jag är van att använda Carplay och Waze/Google maps, så det känns som att det löser sig bara de får till Carplay med en uppdatering.
Lilla skärmen framför ratten kändes överflödig eftersom det även var Headup-display på den här bilen. Det gick att flytta var displayen skulle synas på rutan och var inte alls i vägen. Ska bli kul att se hur det blir med AR senare.

Utrymmen.
I förarstolen sitter man bra. Det är lätt att se ut och jag kommer väl inte på något som var negativt. Även som passagerare bredvid hade man bra plats, och när jag satte mig för en tur i baksätet var det helt okej utrymme även där. Jag snuddar vid taket när jag sträcker på mig (1,84m lång) men när jag satt som vanligt var det inget som störde mig. Hade ca 5cm utrymme mellan knän och förarstol. Glastaket hjälpte till med känslan av rymd. Den hade dock gärna fått gå 2-3 dm till kan jag tycka.

Motor.
Bra drag! Det är inte tesla-snabbt, men det är mer än vad jag trodde. På pappret är min Passat snabbare till 100km/h, men känslan var att ID.3 är snabbare, och det är ju positivt. Att susa iväg sådär tyst utan motorljud är en ovan känsla när man åker dieselbil i vanliga fall.
Vändradien var fantastisk också.


Jag var skeptisk till den här bilen efter att ha hört att inredningen var kass. Men jag är nu istället väldigt positiv till den här och som andra-bil tror jag att den kommer göra sig fint för mig. Bagaget är för litet för mig med 2 småbarn och mycket packning när vi åker iväg.
Vore kul att nu direkt få jämföra mot Enyaq.
SR+ beställd
Jontez
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 29 sep 2020 14:42

Jontez skrev:Störde mig på att den ändrade farten på farthållaren utan att ha sätt en riktig hastighetsskylt, jag åkte förbi ett vägarbete och då tyckte bilen att 110 var bättre än de 50 jag körde, men det var snabbt avhjälpt men en kryssruta under inställningar så får man hålla lite koll själv på gällande hastighet...

Det där verkar vara en bugg och ingen funktion. Jag har sett att folk på yt har klagat över att bilen helt random "ser" skyltar överallt och så ändrar den hastigheten utifrån detta. Man får hoppas att det är ett övergående bekymmer.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 29 sep 2020 20:34

Det var en Max du provade. Jag förstår inte varför de snålar in på högtalare i bakdörrarna, det ger bara en ogin känsla. Och inte blir det bättre när min sista hemmavarande son säger, vad bra! Då slipper han lyssna på min musik.... ;)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: VW I.D

Inläggav elbilist chaffis75 » 30 sep 2020 06:33

PapaD skrev:Det var en Max du provade. Jag förstår inte varför de snålar in på högtalare i bakdörrarna, det ger bara en ogin känsla. Och inte blir det bättre när min sista hemmavarande son säger, vad bra! Då slipper han lyssna på min musik.... ;)

Jo de där med högtalare bak är väldigt konstigt. Jag tittade på de olika paket paket man kan köpa idag och man var i princip tvungen att maxa bilen för att få högtalare bak, mycket märkligt på en så basic feature. Tror vi har högtalare bak i vår Peugeot 208 som bara kostar runt 140000 ny.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav Mickep » 30 sep 2020 07:23

Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
Mickep
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.