Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 okt 2020 06:19

mati skrev:Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.

Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 22 okt 2020 08:55

Bjelke skrev:
mati skrev:Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.

Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle

Det vågar jag inte uttala mig om. Det man ser i bilen är att regen-stapeln är mindre när batteriet är kallt. Men den är tillräckligt stor så att man ändå har regen som vanligt. Var effekten i slutändan hamnar splear ju egentligen ingen större roll heller så länge den inte går till kråkorna. Det som talar emot din teori är att bilen faktiskt i vissa lägen fejkar regen, nämligen som sagt när det är riktigt kallt och batteriet är fulladdat. Hade det gått till väme så hade man ju inte behövt broms-fejka i det läget heller.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare RagWal » 22 okt 2020 12:18

Bjelke skrev:

De gör ju i princip det idag åtminstone på 3orna idag vid stillastående då batteri o bil ska värmas. Invertern "trampar vatten" så det blir varmt i motor/inverter. Kan göras även under körning. Åtminstone vintertid.
M3LR Dual motor FSD HW3 Drag tillv 2019-04
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Referralkod: ragnar71607

Inläggav Teslaägare Credde » 22 okt 2020 12:29

Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tor-ake » 22 okt 2020 12:47

Bjelke skrev:

Jag vågar sätta en slant på att Model 3 faktiskt skickar regen-energin till PTC-värmaren och stallar elmotorerna så att det blir värme till batteriet. Men det kan inte ta emot mer än ungefär 12kW (SR+ ungefär 9kW), och det blir inte så kraftig deceleration av det.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Davidswe » 23 okt 2020 15:12

Hej
Gjorde en provkörning idag av en ID3.
Jag har inte så mycket jag kan klaga på. Displayen där man kunde göra inställningar och gå runt i menyer funkade utan problem, hittade det jag behövde.
Displayen vid ratten gav en tydlig bild över fart och det nödvändigaste. Mer ovant med så liten display mot det man är van vid.

Röststyrning med navigering fungerade. När man hade igång navigering och man kom till en korsning så lyste det en ljuslinje längst ner vid framrutan som visade åt vilket håll man skulle svänga.
Fick även andra funktioner att fungera med röststyrning, rattvärme, stolsvärme och höjning sänkning av temperatur med mera. Ibland förstod inte ID vad jag sa men så är det ju när man pratar även med "vanliga människor" :)

Provade både D och B kör läget där B gav en större motorbroms då man släppte gasen.

Sväng radien var ju grym, svängde runt på ingen yta alls.

Nu skulle jag vilja provpacka den så man ser vad man får in i bagaget så det får bli nästa sak att testa.

Man kan ju säga så här att detta var första elbilen som jag körde och jag är inte direkt påläst om olika funktioner och bil modeller osv.
Davidswe

Inläggav Fredrik j » 23 okt 2020 15:53

Credde skrev:Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/

Såg att ID.3 testas enligt NCAPs nya testmetod med rörlig släde för offsetkrocken. 50+50km/h istället för 64km/h mot stillastående barriär.
Fredrik j

Inläggav elbilist PapaD » 26 okt 2020 20:00

VM i tråkig video. Adrenalinsugna personer varnas!
https://m.youtube.com/watch?v=y8hmps-9C9o
Tror jag såg maxhastighet 84 km/h en gång. Annars mycket långsamkörning. Men det var iaf litet regn...
Hursomhelst, landsbygdskörning är bilen snål.
Själv har jag som bäst kört 1,5 kWh milen på vår 80 väg till stan. Får väl prova i 60 då... :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav elbilist mati » 26 okt 2020 20:55

Jag tycker fortfarande att det är relativt hög förbrukning. Det hade varit jäkligt intressant att se vad den förbrukar vid 20-22 grader. Det är då e-Golfen har sin sweet spot, och det är inte omöjligt att komma ner mot 10kWh/100km så länge man håller sig till 70-vägar eller i stadstrafik. Synd att ID3 inte levererades på sommarn så som det var tänkt. Nu får vi vänta till nästa år.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 27 okt 2020 07:37

mati skrev:Jag tycker fortfarande att det är relativt hög förbrukning. Det hade varit jäkligt intressant att se vad den förbrukar vid 20-22 grader. Det är då e-Golfen har sin sweet spot, och det är inte omöjligt att komma ner mot 10kWh/100km så länge man håller sig till 70-vägar eller i stadstrafik. Synd att ID3 inte levererades på sommarn så som det var tänkt. Nu får vi vänta till nästa år.

Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon